Migas: la cuina mediterrània que triomfa a Pequín

El restaurant del cuiner de Vallirana, Eduard Gutiérrez, ha guanyat diversos premis gastronòmics i prepara l'expansió a altres ciutats de la Xina

Calçotades, paelles, botifarres, escudella o escalivada són només alguns dels àpats que els clients del restaurant Migas poden degustar al centre neuràlgic de Sanlitun, la principal zona d'oci de Pequín. Fa quatre anys, fruit d'un viatge per a visitar un amic, el cuiner Eduard Gutiérrez va quedar-se amb la idea que la cuina catalana tenia una sortida de mercat a la Xina. Amb l'experiència d'haver treballat al món de la nit a Eivissa i haver tocat els fogons en restaurants de Barcelona i Londres, Gutiérrez va decidir-se a emprendre i amb l'ajuda d'un inversor va obrir el Migas.

Seduir el paladar xinès
La inversió inicial del projecte va ser de quatre milions de iuans (mig milió d'euros aproximadament), i a banda d'un restaurant de cuina mediterrània també va muntar un bar de copes. "El 70% dels nostres clients són xinesos però també venen molts estrangers que coneixen les virtuts de la dieta mediterrània", assegura el cuiner. Amb uns preus elevats per una butxaca xinesa però sense ser excessius en una ciutat on cada cop hi ha més gent amb diners, el Migas s'ha anat creant una reputació que ha estat recompensada. La revista Time Out Beijing va nomenar-lo el segon millor restaurant de la ciutat i li va atorgar el premi al millor xef de l'any.

Amb tots aquests èxits sota el braç, Eduard Gutiérrez va pensar que calia anar més enllà i va ampliar el local. "Amb una inversió de tres milions de iuans més hem construït un còctel bar i un laboratori gastronòmic on volem experimentar, fer intercanvis culinaris amb altres cultures i, si podem, ensenyar el concepte de cuina mediterrània", explica el responsable del negoci.

Negoci divers
Una de les primeres decisions que ha pres el Migas per donar sortida al laboratori és fer un conveni amb l'ex xef del restaurant barceloní Via Venetto, Carles Tejedor, per investigar sobre l'oli. "És molt important el que està fent el Migas a Pequín amb l'Oil Lab perquè no només es produeix un intercanvi d'experiències sinó que s'ajuda a la difusió de l'oli d'oliva en un mercat on aquest producte encara té molt camí per recórrer", manté Tejedor. A banda de cuinar, la marca Migas també realitza serveis de consultoria gastronòmica a restaurant de fora de la Xina. De moment, a banda de la portuària Hong Kong, també han treballat amb clients de Singapur i Cambodja.

Fugint dels tòpics
Al Migas no hi sona música espanyola ni s'hi poden trobar imatges de toros o guitarres. Tampoc cap senyera ni castellers o sardanes. Tot i que en cap moment amaguen que cuinen gastronomia catalana, el restaurant es centra en el concepte mediterrani barrejat amb un ambient més casual que refinat. Més disseny i menys luxe. Si no fos així no s'entendria que el menú de migdia valgui l'equivalent a 10 euros.

Segons Gutiérrez, el format ha quallat molt bé tant per la part gastronòmica com la d'oci i és per això que durant el 2014, com a mínim, obrirà un altre Migas en terres orientals. "Estem treballant i estudiant localitzacions a Chengdu i a Taipei i estem segurs que com a mínim en un d'aquests dos llocs estarem en condicions d'obrir un nou establiment amb la mateixa marca l'any que ve". I és que, per Gutiérrez, està clar que la gastronomia, un dels pocs sectors que no va a la baixa, és una oportunitat no només per fer diners sinó per mostrar al món cultura i tradició.
Avui et destaquem
El més llegit