El negoci pirotècnic a Catalunya: més sostenible i menys soroll

El sector preveu arribar als 19 milions d’euros de facturació per Sant Joan

Parada de La Traca a Terrassa | Cedida Parada de La Traca a Terrassa | Cedida

Més fonts de colors per davant del tro. Més sostenibilitat i menys contaminació acústica. Aquestes són les novetats del Sant Joan d’enguany. El sector pirotècnic català preveu incrementar les vendes per aquesta revetlla per sobre de les registrades l’any 2021, el primer en què es va recuperar una certa normalitat des de l’esclat de la pandèmia. Si en la campanya anterior es van registrar uns 18 milions d’euros en vendes, un més que el darrer any abans de la crisi sanitària, el 2019, per aquest 2022 calculen arribar als 19 milions.

Com a premissa, la pirotècnia té moments àlgids durant l'any, com per exemple per Cap d'Any, per les Falles de València, per Sant Joan o amb espectacles pirotècnics de març a setembre, que conclou amb la festivitat de la Mercè a la capital catalana. Jordi Brau, secretari de l'Associació Espanyola de Pirotècnica (Aepiro) i CEO de Cialfir, coneguts per la marca comercial La Traca, explica a VIA Empresa que aquests dos últims anys en el sector de l'espectacle i la fabricació han tingut caigudes del 50% de facturació. Pel que fa a l'àmbit comercial, la baixada ha sigut del 20%. El pitjor moment va ser amb les Falles de Valencia del 2020, ja que tothom havia fet una inversió prèvia, preparats pel 19 de març i ho van cancel·lar. Va venir el coronavirus i el posterior confinament de la població. I tot es va perdre.

No obstant això, de cara a Sant Joan del 2020 i del 2021 hi va haver una certa obertura de l’oci i Brau confessa que “vam saber comunicar-ho bé sectorialment, que els clients fessin comandes en línia i que es pagués en targeta als punts de targeta”.

Novetats en els petards més consumits

Brau apunta que en el cas català els petards més consumits depenen de quina zona celebris la revetlla, ja que per exemple a l'interior del país s’utilitza un producte i a la costa un altre. En aquests moments es venen moltes bombetes, bengales i petards amb efectes, entre ells fonts i bateries. En canvi, l'adquisició de coets ha disminuït. "La societat és conscient de les onades de calor, dels incendis i del soroll que provoca la pirotècnica i s'ha notat el canvi", continua l'empresari del sector.

Les bombetes, les bengales, les fonts i les bateries són els petards en auge

"En el negoci de la pirotècnia ens devem als clients i avui en dia hi ha moltes associacions animalistes o persones amb discapacitat que reclamen la sostenibilitat. Per tant, ens hem posat les piles i hem reduït els plàstics, com també la composició química, per deixar endarrere els metalls i els productes pesats", remarca Brau.

Per exemple, l'associació anglesa de defensa de la crueltat animal ha sol·licitat que respecte a la contaminació acústica no es passi dels 97 decibels, mentre que l'Organització Mundial de la Salut (OMS) demana que sigui de 120 decibels. Brau afirma que el 2010 es feien trons de 15 grams i la directiva europea ha dit que actualment no poden passar dels dos grams. Per tant, amb una dècada s'ha reduït la càrrega explosiva del producte, per fomentar un reglament de convivència. “Des de la nostra companyia volem arribar a una contaminació acústica baixa i estem desenvolupant línies de productes que segueixin aquesta tendència”, continuen.

 

Parada de La Traca | Cedida
Parada de La Traca | Cedida

 

Des de Cialfir expliquen que com a grup facturen 15 milions d’euros anuals, un 60% pertany a punts de vendes propis, l’altre 30% és a venda a tercers i el 10% a l’exportació en països com ara Portugal, França, Itàlia o Àustria. Confessen que és un any molt bo gràcies a les falles i als casaments. I avança que han tancat exclusives de distribució amb l’objectiu d’una pirotècnia diferent.

Terrassa: prova pilot

Com a curiositat, aquest any La Traca s'ha unit a l'Ajuntament de Terrassa i han muntat una caseta en exclusiva amb productes de baixa intensitat, per tal que els usuaris s'adaptin i consumeixin aquests nous productes.

Terrassa compta amb una prova pilot: una parada de La Traca amb petards de baixa intensitat

Respecte a La Traca, el seu líder detalla que compten amb 180 casetes repartides per tot el territori. Malgrat que hi ha un petit increment de preus, calculen que els catalans es gasten 50 euros per adquirir petards. Confessen que molts usuaris hi van a última hora, però un aspecte positiu de la pandèmia és que ha fet que molts d'ells hi vagin amb previsió i puguin gestionar millor els estocs.

La voluntat final, que sigui un moment de festa, que no hi hagi incidents i molta, molta màgia. 

Avui et destaquem
El més llegit