• Economia
  • Perpiñà (Prodeca): “Malgrat els aranzels, reforcem la presència dels productes catalans als EUA”

Perpiñà (Prodeca): “Malgrat els aranzels, reforcem la presència dels productes catalans als EUA”

La directora gerent de Prodeca defensa transmetre atributs com l'autenticitat, qualitat i seguretat alimentària de la marca Catalunya

Dèlia Perpiñà Giné, directora gerent de Prodeca | Carolina Santos
Dèlia Perpiñà Giné, directora gerent de Prodeca | Carolina Santos
Ana M. Gonzalez, periodista de VIA Empresa
Periodista
05 d'Octubre de 2025 - 05:30

Dèlia Perpiñà Ginè, nascuda a Els Guiamets (Priorat) i formada en periodisme, compta amb una sòlida trajectòria en màrqueting, comunicació corporativa, enoturisme i promoció internacional. Filla de pagès, conserva una sensibilitat especial i un fort compromís amb el sector agroalimentari. Actualment, Perpiñà és directora gerent de Prodeca, on inicia una nova etapa després de vuit anys sota la direcció de Ramon Sentmartí. Amb aquest relleu, l’objectiu és continuar impulsant el sector agroalimentari català i la seva projecció tant a escala nacional com internacional.

 

Ens rep a la seu de Prodeca, a Barcelona, al carrer Doctor Roux, a Sarrià. Es tracta d’una empresa pública adscrita al Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya, que ofereix serveis de suport a la internacionalització de les empreses agroalimentàries catalanes.

Com definiria el moment actual que viu Prodeca?

 

Actualment, vivim un moment molt dinàmic i amb una projecció internacional molt rellevant. A Prodeca volem ser un referent en la internacionalització de les empreses del sector agroalimentari, i això implica anar a la mateixa velocitat que aquestes empreses; si no, no podríem acompanyar-les adequadament.

Els nostres objectius principals passen per posar en valor el producte català a l’exterior. Una de les nostres principals eines són les fires, perquè ens permeten no només obrir nous mercats, sinó també consolidar la presència dels productes en aquells països on ja hi som.

També treballem per impulsar la diversificació de mercats, adaptant-nos a un món global que canvia constantment, i per oferir formació i capacitació a les petites i mitjanes empreses, que són el cor del nostre sector. Creiem que aquest suport és clau perquè puguin desenvolupar un recorregut internacional amb èxit.

Com ha dissenyat Prodeca la seva estratègia per adaptar-se als canvis globals i a les noves tendències de consum?

D’una banda, diversifiquem mercats assistint a noves fires, explorant oportunitats i entenent la dinàmica de cada mercat. D’altra banda, oferim formació a les empreses, especialment sobre com utilitzar la intel·ligència de mercat per vendre més i millor.

A més, ens basem en dades i coneixement. Analitzem constantment les exportacions, les pujades i baixades i l’evolució del sector agroalimentari, perquè aquesta informació ens permet prendre decisions estratègiques.

"L’objectiu és transmetre els atributs del producte català com l'autenticitat, qualitat i seguretat alimentària sota el paraigua de marca Catalunya"

També ens centrem a conèixer bé els consumidors dels mercats als quals ens adrecem. No només les seves necessitats, sinó també les seves percepcions i emocions, ja que el nostre producte no agrada igual a tot arreu. L’objectiu és transmetre els atributs del producte català com l'autenticitat, qualitat i seguretat alimentària sota el paraigua de marca Catalunya.

Després de parlar de com us heu adaptat, quins creieu que han estat els èxits més significatius?

Molts dels èxits no ens els podem atribuir al 100%, però sí que reflecteixen el treball constant que fem amb les empreses. Per exemple, arribar al 2024 amb gairebé 16 milions d’exportacions i 3.000 empreses que exporten de manera regular, moltes d’elles petites i mitjanes, és un èxit col·lectiu que demostra que l’acompanyament que oferim funciona.

A més, iniciatives com la quarta edició del Fòrum Prodeca, que esdevé un punt de reflexió sobre els reptes de la internacionalització, són també èxits destacables.

Dèlia Perpiñà Ginè durant l'entrevista a la seu de Prodeca
Dèlia Perpiñà Ginè durant l'entrevista a la seu de Prodeca | Mireia Comas
 

Hi ha mercats o productes que considereu estratègics per al creixement futur de Prodeca?

Més que en productes, ens centrem en mercats, tot i que estem pendents de l’evolució dels productes actuals i de possibles novetats que també considerem interessant acompanyar. Pel que fa a mercats, Xina i el Sud-est Asiàtic són clau, així com l’Orient Mitjà. Els Estats Units continuen sent un mercat estratègic, tot i els aranzels, igual que Canadà i diversos països d’Amèrica Llatina.

També mirem Àfrica, amb països com Marroc, i no oblidem Europa, especialment en moments d’inestabilitat, perquè ofereix proximitat i seguretat per a les empreses. Gran Bretanya, tot i no ser a la UE, també continua sent un mercat molt rellevant per a nosaltres.

Com condicionen els aranzels la presència i l’estratègia de Prodeca en mercats com els Estats Units i Amèrica Llatina?

Quan es va anunciar l’aplicació dels aranzels als Estats Units, des de Prodeca vam posar en marxa un cicle de formació per a les empreses, explicant què significava aquest increment i com afrontar-lo. També vam organitzar sessions amb importadors americans per contextualitzar la situació, ja que no es tracta només d’un sobrecost econòmic, sinó que impacta també en la relació amb els importadors.

"L’objectiu és reforçar la seva excel·lència, qualitat i valor afegit, de manera que qualsevol increment de preu pels aranzels sigui percebut com a justificat i coherent amb un producte prèmium"

A més, vam intensificar la nostra presència al mercat nord-americà, posant encara més en valor els productes catalans. L’objectiu és reforçar la seva excel·lència, qualitat i valor afegit, de manera que qualsevol increment de preu pels aranzels sigui percebut com a justificat i coherent amb un producte prèmium. Malgrat els aranzels, no hem reduït l’activitat als Estats Units, ja que és un mercat amb gran capacitat de consum i difícilment substituïble.

Com evolucionarà el sector agroalimentari català i de quina manera hi acompanyarà Prodeca?

El sector agroalimentari català seguirà sent punter, com ja ho és avui. De fet, el primer semestre de 2025 ha confirmat aquesta tendència de creixement, amb un augment del 7,63% en valor respecte al mateix període de l’any anterior. Això demostra que és un motor econòmic molt important. 

El que caracteritza el sector és la seva resiliència i la gran capacitat d’adaptació davant els canvis constants. Per això estic convençuda que seguirà consolidant-se com un dels pilars principals de l’economia catalana. I si a tot això hi afegim la seva vocació internacional, continuarem creixent en exportacions i obrint-nos camí en nous mercats, alhora que consolidem la presència en aquells on ja som.

Perpiñà defensa que a Prodeca volen ser un referent en la internacionalització de les empreses del sector agroalimentari
Perpiñà defensa que a Prodeca volen ser un referent en la internacionalització de les empreses del sector agroalimentari | Mireia Comas
 

Quins són els principals objectius i línies d’actuació de Prodeca de cara als pròxims 5 anys?

Quan vaig arribar vaig tenir clar que el nostre gran objectiu havia de ser la internacionalització. En els pròxims 5 anys volem consolidar-nos com a referent en aquest àmbit, posant en valor l’excel·lència i la qualitat del producte agroalimentari català. Però també tenim un altre repte, ja que moltes empreses coneixen Prodeca, però no sempre saben tot el que podem oferir-los. Per això, un dels objectius és reforçar la comunicació i donar a conèixer el nostre ampli ventall de serveis.

Volem arribar a més empreses, escoltar-les i acompanyar-les allà on realment necessiten suport. Per això hem creat grups de treball sectorials, que ens permeten conèixer de primera mà les inquietuds del sector i ajustar la nostra estratègia als seus interessos. Al final, ens devem a les empreses i la nostra vocació de servei és el que ens guia. Escoltar-les, comprendre-les i actuar en conseqüència.