• Economia
  • El pintallavis vermell en èpoques de crisis

El pintallavis vermell en èpoques de crisis

Espanya és el país de la Unió Europea en el qual els ciutadans inverteixen més diners respecte a la seva renda en cosmètica i perfumeria

El pintallavis vermell en èpoques de crisis | iStock
El pintallavis vermell en èpoques de crisis | iStock
Barcelona
20 d'Abril de 2024
Act. 20 d'Abril de 2024

Les bombolles immobiliàries són elements que ens adverteixen que s'acosta una tempesta econòmica. Però hi ha altres senyals més inusuals que també ens donen pistes sobre el que s'acosta, com Lateoria del pintallavis vermell. Es tracta d'un fenomen que es repeteix en èpoques econòmiques difícils. Leonard Lauder, propietari d'Estée Lauder, ho va notar el 2001 quan l'economia dels Estats Units estava en crisi i les vendes de labials van augmentar. El mateix va ocórrer el 2008, amb la crisi financera global. En el context en el qual ens trobem, podria repetir-se el fenomen amb la crisi energètica, l'alça de la inflació i les actuals guerres a Ucraïna i Israel?

 

El director de Coneixement i Estudis de Mercat de l'Associació Nacional de Perfumeria i Cosmètica (Stanpa), Óscar Mateo, ho explica a VIA Empresa. "Aquest succés està vinculat al crac de la borsa als EUA l'any 29, durant la recessió econòmica. En una societat marcada per l'adversitat, el pintallavis es va convertir en un símbol de bellesa i la seva assequibilitat ho va fer accessible per a totes les dones. No obstant això, la situació actual és diferent i requereix una anàlisi diferent. Actualment, els productes de la cura de la pell són generalment més cars que els que tenen a veure amb la cosmètica de color, en temps de crisi el consumidor tendeix a usar més el maquillatge perquè és més econòmic, tapa els defectes, però no els corregeix. La cura de la pell sí que pal·lia aquests defectes, però és més car, per la qual cosa en èpoques que hi ha un major volum de vendes de la cosmètica de color, el consumidor té menys poder adquisitiu".

Óscar Mateo (Stanpa): "En èpoques que hi ha un major volum de vendes de la cosmètica de color, el consumidor té menys poder adquisitiu"

El 2023 el sector va tornar a créixer, per sobre del 12%

En 2023 el sector volvió a crecer, por encima del 12% | ACN
El 2023 el sector va tornar a créixer, per sobre del 12% | ACN

Segons dades de l'Associació Nacional de Perfumeria i Cosmètica (Stanpa) publicades en el document Radiografia del sector de la cosmètica i la perfumeria a Espanya, el 2022 les vendes en el sector de la cosmètica i la perfumeria a Espanya van aconseguir els 9.250 milions d'euros, això és un 11,3% més que el 2021 i per damunt fins i tot del 2019, abans que esclatés la pandèmia. Durant el 2023 el sector va tornar a créixer, per sobre del 12%. Aquest patró indica que durant períodes de crisis, les persones tendeixen a retallar despeses en productes de luxe o en béns que requereixen una economia molt sòlida, preferint en el seu lloc invertir en petits articles que els brindin un impuls emocional i reforcin la seva autoestima. "En temps de crisi hi ha una major venda de cosmètica de color perquè és un producte econòmic que permet sentir-se bé amb un mateix", explica a VIA EmpresaIvan Borrego, director general de Beauty Cluster.

 

En un context marcat per la incertesa econòmica a causa de les actuals guerres, la inflació i la crisi energètica, així com els desafiaments de la recuperació econòmica després de la pandèmia, "els ciutadans busquen la satisfacció a curt termini, invertir els seus recursos en ells sempre que sigui possible i de forma immediata, d'aquí el dinamisme de la moda, de la restauració, del turisme de curta estada i de proximitat. I dins de tot això, la cura personal i invertir a sentir-se bé, veure's més saludables i cuidar-se", afegeix Mateo.

Óscar Mateo (Stanpa): "Els ciutadans busquen la satisfacció a curt termini, invertir els seus recursos en ells sempre que sigui possible i de forma immediata"

Segons dades de Stanpa, el consum per càpita en el sector de la perfumeria i la cosmètica el 2022 va aconseguir un nou sostre, aproximant-se als 185 euros per persona i any, amb el que no només es van recuperar les xifres de 2021, sinó molt significativament, també els 170 euros aconseguits en 2019. En l'últim any, el 2023, es va incrementar amb una despesa aproximada de 208 euros per persona i any, per sobre de la mitjana de la Unió Europea. "Espanya és el país número 1 de la Unió Europea en el qual els seus ciutadans inverteixen una quantitat més gran respecte a la seva renda  en el sector de la perfumeria i cosmètica", afirma Mateo.

El 45% de la producció es concentra a Catalunya

El 45% de la producción se concentra en Catalunya | ACN
El 45% de la producció es concentra a Catalunya | ACN

El consum a escala nacional s'estima entorn dels 10.400 mil milions d'euros. En concret, a Catalunya es concentra un consum estimat de 1.600 mil milions d'euros. Els productes de cura de la pell són els que més impacten en el mercat i el consumidor: suposen més de 500 mil milions d'euros només a Catalunya, i especialment els productes vinculats amb la cura de la cara i la protecció solar, que és un producte avui dia completament imprescindible.

Óscar Mateo (Stanpa): "Espanya és el país número 1 de la Unió Europea en el qual els seus ciutadans inverteixen una quantitat més gran respecte a la seva renda  en el sector de la perfumeria i cosmètica"

Entre ocupació directa i indirecta a Catalunya hi ha més de 50.000 persones, "el 45% de la producció es concentra a Catalunya i el 55% restant està repartit per tot el país", apunta el director de Coneixement i Estudis de Mercat de l'Associació Nacional de Perfumeria i Cosmètica (Stanpa).