Noves terminals (i més grans) al Port de Barcelona

L'organisme públic té previst ampliar la terminal BEST i crear una tercera terminal al Prat més endavant

Alguns contenidors al Port de Barcelona | MEM Alguns contenidors al Port de Barcelona | MEM

Ampliar la terminal BEST, també coneguda com a B, i crear-ne una tercera. Aquestes són les prioritats del Port de Barcelona, que té previst créixer, però "ordenadament". La seva presidenta, Mercè Conesa, ha explicat durant una visita per periodistes a les instal·lacions portuàries que el seu objectiu és "impulsar aquells tràmits que siguin necessaris perquè d’aquí uns anys, quan el Port ho necessiti, la infraestructura estigui preparada". 

Més info: El Port de Barcelona creix un 13,5% fins al setembre

De moment, però, la creació d'una tercera terminal està en fase d'estudi i les noves instal·lacions no podrien veure la llum fins d'aquí 12 o 15 anys. La nova terminal estaria ubicada, segons Conesa, es situaria al Prat confrontant amb l’actual terminal de contenidors BEST. Mentrastant, l'ampliació de la terminal BEST sí que pot ser una realitat "a curt o mitjà termini".

La terminal B encara té més capacitat de creixement. Ara mateix està al 84% de la seva capacitat, però Conesa té clar que no s'ha de "créixer per créixer", sinó que l'important és tenir demanda i satisfer-la, és a dir, "donar servei al client final".

Mercè Conesa explica el pla estratègic del Port de Barcelona

Mercè Conesa explica el pla estratègic del Port de Barcelona | MEM

Això sí. Amb l'ampliació, la presidenta del Port de Barcelona sosté que "podrem tenir molt marge de millora en relació al nombre de contenidors, que si ara està en 1,5 tones anuals, puguem arribar als 2". Però, ha insistit, "no dependrà de la superfície que posem, sinó del mercat".

Primer port de l'Estat

L'ampliació, però, va endavant. De fet, el Port ja treballa en la retirada de terres perquè BEST pugui començar a treballar i està previst que les grues arribin entre abril i maig per ampliar la terminal. Conesa subratlla que la idea és que amb l’ampliació "podrem tenir molt marge de millora en relació al nombre de contenidors que si ara està en 1,5 tones anuals, puguem arribar a les dues".

El Port de Barcelona és el primer de l'Estat en transport de mercaderies i concentra 78.000 milions d'euros només d'aquesta activitat. A més, el 31% del comerç exterior de tot Espanya el concentra l'organisme públic barceloní, que també és el primer de la Mediterrània en transport de vehicles -amb 840.000 unitats- i el primer d'Europa en acollida de creueristes amb un 2,71%.

Més contenidors al Port de Barcelona

El Port de Barcelona vol créixer per donar servei al client final | MEM

I no només això. ambé és el primer port de l'Estat en les relacions amb Àsia ja que concentra el 40% de tot el comerç espanyol -un 43% en exportacions i un 38% en importacions-.

Digitalització sostenible

El pla estratègic del Port també contempla la transformació digital i la sostenibilitat. De fet, la seva presidenta ha posat damunt la taula que "l’ecommerce serà un dels grans impactes en la cadena logística" i, precisament per això, ha avisat que "haurem d’estar atents a totes aquelles oportunitats de magatzems a prop del port en què es pugui treballar aquesta mercaderia".

Conesa també ha destacat que "ens interessa que tots els retailers tinguin en compte que nosaltres volem que el seu producte arribi de la manera més adequada al destí final".

I és que, segons la presidenta del Port de Barcelona, "si no tenim una mirada global i estratègica, no podem afegir valor a la cadena comercial".

Més informació
El Port de Barcelona mou un 14% més de tones i mira cap a Vietnam
El trànsit de mercaderies del Port de Barcelona creix un 17% fins al juliol
Avui et destaquem
El més llegit