• Economia
  • La Portella Fruits, la fruita que guanya en altura

La Portella Fruits, la fruita que guanya en altura

La firma del Grup Català reconverteix 105 hectàrees per plantar noves varietats fructícoles adaptades al mercat a través d'un préstec de l’ICF

La Portella Fruits forma part del Grup Català
La Portella Fruits forma part del Grup Català
Lleida
24 de Novembre de 2023
Act. 24 de Novembre de 2023
Contingut de marca

“Tot i la creença general, la fruita d’ara és millor que la de fa uns anys, ja que té més graus brix (sucre), està menys minvada i té més sabor”. Aquesta reflexió de Domingo José Català, director financer del Grup Català, serveix per emmarcar un dels processos més recurrents que estan vivint les empreses fructícoles en la darrera dècada: les arrencades de plantacions per reconvertir les explotacions amb varietats més adaptades al mercat i a les preferències dels consumidors. En aquest context, i davant la necessitat d’impulsar aquesta renovació, l’empresa La Portella Fruits, que forma part del Grup Català, va engegar l’any passat la reconversió de 105 hectàrees, 30 de les quals eren de nectarines, una iniciativa amb la qual ha comptat amb el suport d’un préstec d’1,5 milions d’euros de l’Institut Català de Finances (ICF), organisme de la Generalitat de Catalunya

 

La Portella Fruits del Grup Català disposa d’explotacions de fruita a la zona nord de les comarques del Segrià i la Noguera, a poblacions com la Portella, Albesa, Os de Balaguer, Castelló de Farfanya i Torrelameu. Domingo Català explica que “som una empresa familiar de la tercera generació, que comercialitzem fruita i disposem de centres a Lleida, Extremadura i Alacant. El nostre punt central és la venda directa als supermercats”. En total, La Portella Fruits compta amb una superfície de 250 hectàrees. En aquesta zona, hi conrea pera, poma, préssec i nectarina, el que suposa una producció de 8 milions de quilos de fruita a l’any.

La Portella Fruits ha fet una inversió de 2 milions d’euros per afrontar una reconversió varietal, la instal·lació de xarxes contra la pedra i plaques solars fotovoltaiques per l’autoconsum

A l’hivern de l’any 2022, el Grup Català, a través de La Portella Fruits, es va trobar en la necessitat d’efectuar una inversió de 2 milions d’euros per afrontar una reconversió varietal, la instal·lació de xarxes contra la pedra i plaques solars fotovoltaiques per l’autoconsum. D’aquest import, l’ICF va atorgar un préstec d'1,5 milions mitjançant la línia ICF Acció Climàtica’, cofinançada pel Departament d’Acció Climàtica, adreçat a empreses agràries, agroalimentàries, forestals i del sector de la pesca i l’aqüicultura i les vinculades a la seva cadena de valor, així com les comunitats energètiques que vulguin finançar inversions generals o inversions amb components d'acció climàtica. La línia ofereix finançament per un import que se situa entre els 100.000 i els 5 milions d'euros.

 

Diversificar el finançament bancari

Domingo Català explica que la vida productiva d’un arbre fruiter sol ser d’entre 15 i 20 anys. Per aquest motiu, anualment, les empreses fructícoles arrenquen i planten noves varietats per renovar la producció. En el cas de La Portella Fruits, el 2022 ho va fer a la finca Almacir, ubicada a Os de Balaguer (Noguera). “Està situada a 500 metres d’altitud, en una zona que ja es pot considerar del Prepirineu, on la fruita és més ferma, no pateix tanta calor, tot i que té un risc més gran de registrar gelades”. Aquesta iniciativa és el símbol de l’estratègia d’algunes empreses fructícoles i vitivinícoles de conrear en alçada per frenar els efectes del canvi climàtic.

Mitjançant la línia ‘ICF Acció Climàtica’, l'empresa ha cercat una alternativa per diversificar el finançament bancari tradicional”

Atès que les noves plantacions tornen a oferir producció en un període d’entre quatre i cinc anys, aquestes accions necessiten un suport financer. “A través de l’ICF vam cercar una alternativa per diversificar el finançament bancari tradicional”. En aquest sentit, afegeix que el termini de devolució del préstec, que és d’un màxim de vuit anys amb una carència de fins a dos, ofereix condicions més avantatjoses que una entitat tradicional. 

Proveïdor de Mercadona

En els darrers anys, el Grup Català ha fet grans inversions gràcies al fet de tenir a la cadena de distribució valenciana Mercadona com a client principal. A través d’una altra empresa del grup, Catafruit, proveeix de peres, nectarines, préssecs i albercocs als seus supermercats, a més de col·laborar amb l’interproveïdor de pomes i prunes. El gruix de les inversions s’han destinat a duplicar la superfície de finques pròpies de fruiters entre Lleida, Aragó i Extremadura.

El passat mes d’octubre, la companyia va estrenar la línia de processament de fruita de pinyol més gran del món. Amb una capacitat productiva de gairebé un milió de quilos de fruita en un torn de processament diari i un estalvi d’entre el 15 i el 20% dels costos de mà d’obra, la línia és la més gran i automatitzada del món de les dedicades a la fruita de pinyol (per capacitat productiva diària). La instal·lació inclou totes les fases d’elaboració: des de l’entrada de la fruita a la planta per mitjà de bolcadors de cicle continu, passant per la rentada, el tractament, la classificació òptica per color, forma, qualitat interior i exterior, fins a arribar a l’envasament en cistelles o caixes amb alvèols, l’etiquetatge dels envasos, la paletització i el fleixat d’aquests, amb una traçabilitat completa del producte.

Grup Catalá és una empresa familiar que des de 1950 es dedica a la producció i distribució de fruita d’os i llavor. Actualment, compta amb un total de 140.000m2 d’instal·lacions, amb una capacitat de fred de 50.000 tones, repartides en els centres de la Portella, Mèrida, Villena, Torrefarrera, Tenerife, Badajoz i Les Mees (França). Amb un total de 2.500 hectàrees en finques repartides entre Espanya i França, la producció estimada és de 155 milions de quilos d’albercoc, préssec, nectarina, paraguaià, platerina, cirera, pruna, pera, poma i caqui.

La fruita dels centres pot ser distribuïda a qualsevol destinació del món durant tot l’any. A hores d’ara, està exportant a destinacions com Brasil, Xile, Argentina, EUA, Canadà, Anglaterra, Alemanya, Holanda, Bèlgica, Rússia, Polònia, França, Itàlia, Grècia, Sud-àfrica, Algèria, la Xina, Austràlia, Nova Zelanda i Emirats Àrabs. Tot això, prosseguint la filosofia que amb inversions i reconversions varietals, la fruita al punt de venda pot continuar sent cada vegada de més qualitat.