Una nova terminal satèl·lit a l'aeroport del Prat

El Govern central anuncia una inversió de 1.929 milions d'euros per ampliar les infraestructures aeroportuàries de Barcelona i Girona

L'Aeroport de Barcelona El Prat L'Aeroport de Barcelona El Prat

El Ministeri de Foment rescata el projecte d'una terminal satèl·lit per a l'Aeroport del Prat. El ministre Íñigo de la Serna ha afirmat que l'Estat construirà a partir del 2022 el nou edifici satèl·lit de la Terminal 1 de l'aeroport del Prat per impulsar els vols intercontinentals. Aquest és un projecte que ja s'havia anunciat l'any 2009 i del qual mai més se n'ha tornat a saber res.

Del conjunt de diners que Foment preveu invertir als aeroports del Prat i Girona, 521 milions d'euros corresponen a les instal·lacions de Barcelona fins l'any 2021 i 690 milions d'euros són els que s'hi invertiran fins el 2026 (imports sense IVA). La resta, 383 milions d'euros, són els diners destinats a l'aeroport gironí, que De la Serna ha reiterat que vol convertir en la "quarta pista" de l'aeroport del Prat.

De cara al 2026, el ministre de Foment ha assegurat que les previsions per a l'aeroport de Barcelona és assolir els 70 milions de passatgers, ampliant els 55 milions actuals. Per aquest motiu, De la Serna ha recordat que els plans de creixement del Prat del 2017 fins el 2021, ja presentats anteriorment, preveuen remodelar el dic sud, millorar el funcionament de la T-1 i millorar els sistemes de càrrega.

Al mateix temps, durant la primera meitat del Pla Director, Foment també treballa en la millora de les connexions amb el servei de Rodalies, on es contempla una inversió de 400 milions d'euros. "Treballem per apropar la T-1 amb el centre de Barcelona en 20 minuts", ha recordat De la Serna, remarcant que la voluntat és unir les dues terminals, també, amb la línia R2 de Rodalies.

A partir del 2022 i fins el 2026, la segona part del Pla Director posa fil a l'agulla sobre el nou edifici satèl·lit de la T-1, anunciat anteriorment però mai abans concretat. Si bé el ministre no ha detallat calendaris de construcció, sí que ha assegurat que s'hi invertiran 200 milions d'euros per donar sortida a l'auge dels vols intercontinentals. Per aquest motiu, es preveu la construcció de 17 passarel•les per a grans aeronaus.

Lligat a aquesta inversió, De la Serna ha anunciat una despesa de 255 milions d'euros més per a les connexions automatitzades per a passatgers i equipatges amb aquest nou edifici satèl·lit, amb l'objectiu de potenciar el Prat com a hub de connexions internacionals, alhora que també es destinaran 70 milions d'euros per a una plataforma d'estacionament d'avions. Finalment, degut a l'increment de passatgers previst, també s'ampliarà l'aparcament de cotxes de la T-1.

I és que, segons ha detallat aquest dilluns el ministre, els vols intercontinentals operats des del Prat han passat de representar un 3% del trànsit aeri de Barcelona durant l'any 2005 a significar un 10% durant aquest darrer 2017. Especialment, ha apuntat De la Serna, han crescut els vols cap a Amèrica del Nord i Llatinoamèrica, amb un creixement del 30% i un 74%, respectivament. "Hi ha raons per a ser optimistes", ha conclòs el ministre. 

D'altra banda, Íñigo de la Serna ha avançat tímidament la voluntat d'afrontar el desenvolupament immobiliari de l'àmbit de l'aeroport. Tot i que ha emplaçat a una propera visita a Barcelona a curt termini, el ministre ha dit que la primera fase d'aquest pla afrontarà qüestions logístiques i de desenvolupament hoteler, mentre que en una segona fase es fomentarà la implantació d'empreses per a "construir un pol logístic i empresarial de primer ordre vinculat al comerç digital".

Foment preveu iniciar els accessos a la Sagrera al març

En una presentació marcada per les lloances pel que fa les inversions a Catalunya, De la Serna també ha recordat que es van reprendre les obres de l'estructura de la Sagrera fa un mes, que se sumaven als treballs fets al col•lector de Prim, amb una inversió total prevista de 840 milions d'euros.

El ministre també ha afirmat que Foment iniciarà el març els accessos a la Sagrera. Igualment, ha recordat els darrers anuncis d'inversió de Foment a Catalunya sobre els accessos ferroviaris al Port de Barcelona, l'N-230, la Ronda Litoral i el nou servei de tren d'alta velocitat EVA. De la Serna també ha afegit que "en pocs dies començarem la nova configuració" de vies de l'estació de Sants.

Un projecte al calaix

El projecte de la terminal satèl·lit entre pistes i davant de l'espasa de la terminal 1 és del despatx de Ricardo Bofill, titular de la T1. La idea era connectar mitjançant un tren automàtic sota la pista transversal els edificis. Disposaria de quatre dics i sis plantes, amb una superfície total de 189.175 metres quadrats, similar a la T2.

L'edifici recorda a un bumerang i encercla la torre de control i apunta a la llança de la T1. En aquell moment el ministeri va afirmar que invertiria 1.000 milions d'euros en la nova terminal i la reforma de la T2.

L'antic projecte de la terminal satèl·lit del Prat

 

Més informació
Com Barajas resta eficiència a l’Aeroport del Prat
L'Aeroport de Reus supera el mig milió d'usuaris
L'aeroport de Lleida millora la xifra de passatgers
Avui et destaquem
El més llegit