La crisi de microxips i la incertesa econòmica van provocar que la producció de vehicles a l'Estat durant el 2021 fos inferior als nivells del 2020, any que va estar marcat per les aturades forçades en les fàbriques per la irrupció de la pandèmia. En concret, la producció de vehicles a l'Estat durant l'últim any es va situar un 7,5% per sota del 2020. Així ho constata un informe de la patronal Anfac que assegura que el 2021 va ser "molt complicat" pel sector, tant a nivell estatal com europeu. Respecte del 2019, la producció de vehicles va baixar un 25,6%. Després de tot, Anfac preveu que la situació estigui "completament normalitzada" de cara al 2023.
Les exportacions també van reduir-se respecte del 2020. Així, el 2021 es van exportar un total d'1.820.727 vehicles, un 6,7% menys que el 2020. Anfac ho atribueix a la menor producció i a la "baixa" demanda dels mercats europeus. De fet, les exportacions a França van reduir-se un 15,5%, a Alemanya un 17,6% i a Itàlia un 2,1%. En canvi, van créixer a Oceania, Àfrica i Àsia. Ara bé, aquests continents tan sols van representar un 9,5% de les exportacions.
En relació amb les matriculacions, van augmentar un 1% en comparació amb el 2020, fins a les 859.477 unitats venudes. Ara bé, en comparació amb el 2019, abans de la pandèmia, van situar-se un 32% per sota. La caiguda en la matriculació es va donar també a altres països europeus. Paral·lelament, Catalunya va ser la segona comunitat autònoma on més vehicles es van vendre (110.728), només superada per Madrid (364.416).
Pel que fa a la facturació, el 2021 va tancar amb un "lleuger augment" de l'1% respecte del 2020, fins als 60.908 milions d'euros. En termes d'ocupació, segons les xifres de la patronal, el sector de l'automoció va mantenir els 61.704 llocs de treball el 2021.
Augmentar la flota elèctrica
L'informe d'Anfac apunta la necessitat d'augmentar la flota de vehicles electrificats. Segons la patronal, cal "establir noves mesures contundents en matèria d'infraestructures de recàrrega". "Espanya ha de dissenyar el seu propi model de descarbonització i de mobilitat", indica. En paral·lel, la patronal recalca que el parc automobilístic de l'Estat té, de mitjana, 13,5 anys d'antiguitat, xifra superior a la mitjana europea, que se situa en 11,5 anys.