• Economia
  • Pujol: "No es pot donar cap pilota per perduda"

Pujol: "No es pot donar cap pilota per perduda"

El CEO del Barcelona Open Banc Sabadell defensa que el torneig és "el MWC del tennis i el networking"

Xavier Pujol és el CEO del Barcelona Open Banc Sabadell. | Carolina Santos
Xavier Pujol és el CEO del Barcelona Open Banc Sabadell. | Carolina Santos
Victor Costa
Exdirector de VIA Empresa
Barcelona
15 d'Abril de 2022

Xavier Pujol és CEO de Ficosa i CEO del Barcelona Open Banc Sabadell- 69 Trofeu Conde de Godó. Rep VIA Empresa a les instal·lacions del Reial Club de Tennis Barcelona (RCTB) on se celebra una nova edició del torneig del 16 al 24 d'abril. Comencem fent un passeig pel club fundat el 13 d'abril de 1899 i ens trobem al seu president, Josep Jordi Cambra, fent un partit. "El presi juga sovint. Té un molt bon servei!", explica Pujol. Caminem entre una riuada de nens a punt de fer classes, mentre parlem de tennis, negocis, digitalització, sostenibilitat i Barcelona. Recordem una entrevista publicada l'estiu de 2018 on Pujol defensava que el secret de l'èxit de Ficosa eren "els valors, la cultura de treball, l'emprenedoria, fer molt amb poc i la transformació constant amb humilitat i ganes d'aprendre". Aquest cop, però, canviem els cables de Ficosa per la raqueta de tennis. Que comenci el partit! L'entrevistador serveix primer. 

 

- Quins són els valors del Barcelona Open Banc Sabadell? 

Tradició i fidelitat. Tenim un ecosistema de suport institucional i espònsors que fa que el torneig tingui continuïtat, fins i tot en moments de tanta adversitat com el 2020 -no es va celebrar- i el 2021 -només un 10% d'assistència per la pandèmia-. La tradició et fa ser diferent en un entorn de poca personalització. En un món hiper-professionalitzat com l'ATP, et trobes un torneig organitzat per un club centenari de 2.800 socis que competeix a escala mundial contra multinacionals per ser el millor dels 500. Els jugadors, l'ATP i el públic veuen un ADN totalment diferencial. 

 

Pujol: "En un món hiper-professionalitzat com l'ATP, et trobes un torneig organitzat per un club de 125 anys d'història i 2.800 socis que competeix a escala mundial contra multinacionals per ser el millor dels 500"

- Com és aquest ADN? 

El d'un club que té els valors de l'esforç i el treball en equip, l'esportivitat o la solidaritat. Els jugadors també ho noten. A la final de l'any passat, es va aplaudir tant a Rafael Nadal com a Stéfanos Tsitsipás que va perdre. En acabar el partit, va dir que si algun dia té l'oportunitat d'organitzar un torneig a Grècia -el seu país-, el mirall i el punt de referència serà Barcelona. 

- Les condicions de joc en temps de covid no han sigut les millors... 

Hem viscut la pandèmia amb molta dificultat. El 2020 ens van comunicar la cancel·lació del torneig quan ja havíem iniciat tot el moviment de l'infraestructura. Ja teníem una estructura de despeses fixes que anava directament a pèrdues. Estàvem repassant camions i infraestructures i el president de l'ATP, Andrea Gaudenzi, va trucar per dir-me que no podíem fer el torneig. L'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat ja ens havien dit que era impossible per la incidència del covid. Per primera vegada a la història i va ser un cop tant pels que ho organitzàvem com pel compte de resultats. Una pèrdua emocional i econòmica per un club petit com el nostre, però afortunadament vam tenir una gran lleialtat institucional dels espònsors i en especial del Banc Sabadell. Vam preparar tota mena d'escenaris. 

Xavier Pujol
Fotografia de Carolina Santos 

 

La decisió, l'estratègia i el negoci

Parem un moment la gravadora de l'entrevista i anem a les xifres. En condicions normals, l'edició d'enguany del torneig tindrà al voltant de 90.000 assistents i un impacte econòmic de 60 milions d'euros per a Barcelona. Els ingressos no seran encara els mateixos que abans de la pandèmia, però tampoc estaran tan lluny. Tot plegat, amb un rècord històric de ticketing. Xavier Pujol dibuixa en un paper de la sala de reunions com és el model de negoci del Barcelona Open Banc Sabadell: comunicacions -Movistar, TVE, TV3...- (27%), ticketing (20%) i sponsors (53%).

Un altre rècord històric: inversió de dos milions d'euros com a "decisió estratègica" en l'organització del torneig. El resultat es pot veure a la Fan Zone o l'Hospitality Zone amb activitats d'oci, música i restauració o a la plataforma digital, l'aplicació del torneig i streaming, així com amb l'ús d'intel·ligència artificial, realitat virtual i codis QR. Els models predictius de l’ATP es van equivocar a la final d'Austràlia entre Nadal i Daniil Medvédev, però la informació és poder i a l'Open Banc Sabadell també hi haurà offline i estadístiques de tots els partits, més enllà de si la pilota passa o no la xarxa. 

El Barcelona Open Banc Sabadell tindrà 90.000 assistents i un impacte econòmic de 60 milions d'euros per a la ciutat

Així doncs, la innovació es juga amb tres punts clau: infraestructura, digitalització i sostenibilitat. El CEO del torneig té també molt clar que la gent té ganes de tornar a "la normalitat", de viure l'esport a peu de pista i de compartir-ho. L'experiència de l'espectador està al centre del torneig i es calcula que la seva estada al club té un temps de mitjana de cinc hores que s'ha d'aprofitar al màxim. 

- Quina importància té Barcelona per al torneig i el club?

Barcelona és de màxima rellevància i un dels punts estratègics és obrir el club i el torneig a la ciutat. Aquest any fem moltes iniciatives, tant a Barcelona com al territori. Vam crear la Fundació del Reial Club de Tennis Barcelona per arribar a diferents barris amb exclusió social i promoure els valors del tennis. No es tracta només d'ensenyar a jugar a tennis, sinó anar més enllà en col·laboració amb institucions com l'Ajuntament de Barcelona, la secretaria general d'Esports o Càritas. Hem d'analitzar on hi ha aquesta afició i aprofitar-ne el potencial creixement. 

Xavier Pujol
Fotografia de Carolina Santos

 

Per posar només alguns exemples, es fan tornejos de mini tennis a les rodalies de Barcelona, s'exposa el trofeu a diferents llocs emblemàtics de la ciutat com el Passeig de Gràcia o l'Arc de Triomf, se celebra el torneig sub-14 -amb tota la infraestructura del Godó- a les quatre províncies catalanes: La Salut (Barcelona), Tennis Girona, Tennis Reus (Tarragona) i Tennis Lleida. Fins i tot, hi ha un concurs de dibuixos vinculat al tennis. 

La relació, el repte i el referent

Xavier Pujol reivindica que la relació amb l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat és "molt bona" i de "molt suport". "L'èxit del torneig és la suma d'institucions públiques i privades. Hem de tenir més ambició i ingressos per competir a escala global", assegura. El gran repte de l'esport arreu del món és la digitalització i la sostenibilitat. 

De fet, l'ATP viu la seva particular revolució després d'haver canviat el seu consell d'administració i el seu comitè executiu per adaptar-se a les noves generacions. El tennis és un dels esports amb més afició, però també amb menys ingressos a través de comunicació i dades. Alhora, hi ha una dificultat afegida amb el relleu generacional i és que l'edat mitjana de l'espectador de tennis és de 60 anys. 

Pujol: "El club i el torneig han de ser un 'nice place to be' i un 'nice place to make business'. Un lloc on fer reunions, negocis i conferències"

Segons Pujol, el Barcelona Open Banc Sabadell és un referent dels 500 que alhora té també els seus referents: Queen's (tradició), Acapulco (fan i diversió) o Roterdam (business friendly), entre d'altres. "Barcelona és un conjunt de tot, té tradició i Mediterrani; és una ciutat d'acollida i atractiva a tot el món. Si som capaços de combinar el nostre ADN, la nostra personalitat i la nostra referència mantindrem la posició de lideratge amb millora contínua", explica. Això de business friendly al tennis dóna joc. Tornem a l'entrevista. 

- Es fan negocis al Reial Club de Tennis Barcelona?

Anar a jugar a tennis és una excusa per fer moltes coses. Cinc hores de mitjana dóna per a molt... Has de buscar que la gent s'ho passi bé amb el tennis i amb tot allò que l'envolta. L'Hospitality és això. El club i el torneig han de ser un nice place to be i un nice place to make business. Hem de buscar un entorn per no només fer relacions personals, sinó també relacions professionals. Hem de trobar un lloc on la gent pugui fer negocis dins el club així com un espai per fer conferències i reunions. Aquest any tenim ja moltes iniciatives i hem tingut un problema d'espai. 

- Què has après del tennis que t’hagi servit per al món de l’empresa?

No donar cap pilota per perduda. Les crisis arriben, a qualsevol empresa i empresari. Ara hi ha una gran diferència: cada vegada són més contínues. Imagina't totes les que hem viscut des del 2008... En portem tres i de molt profundes. El tennis et dóna resiliència i mentalitat positiva. El cap és fonamental tant en el tennis com a la vida empresarial. Malgrat ser un esport a priori individual, el resultat és esforç, treball en equip i la suma de moltes individualitats. També cavallerositat. 

Pujol: "El tennis et dóna resiliència i mentalitat positiva. També esforç, treball en equip i cavallerositat"

- El partit entre Barcelona i Madrid: guanyat o perdut?

Són models totalment diferents. Hem d'estar orgullosos com a espanyols de tenir l'ATP 1000 a Madrid. Jo vull que el torneig de Barcelona sigui el millor ATP 500 del món. Per què aquí no es pot fer un ATP 1000?

- Bona pregunta! 

No hi ha l'espai i no és lògic. No es pot posar un ATP 1000 dins un territori com aquest. L'ATP no ho organitzaria així. Ara bé, el nostre ha de ser el millor ATP 500. Insisteixo: l'èxit de Barcelona és la tradició, la història i l'ADN que neix d'un club de quasi 125 anys d'història. Això no és reproduïble i és un punt de referència molt difícil de copiar. Necessites la involucració de tot l'ecosistema del club dins l'organització del torneig. Els executius, els treballadors, els fills dels socis... D'aquí ve el tracte diferencial i personalitzat. Hem d'aprendre el que fan bé de Madrid i aplicar-ho amb la nostra idiosincràsia. Madrid pot fer el mateix respecte a Barcelona. No és un país massa gran i tenim la gran sort de tenir dos tornejos sensacionals. 

Xavier Pujol i Víctor Costa
Fotografia de Carolina Santos

 

- Quina és la visió del Barcelona Open Banc Sabadell?

Ser el millor torneig de la nostra categoria. Ser un exemple de responsabilitat social i sostenibilitat. Ja som un gran referent en reciclatge i reutilització. Tenim la responsabilitat pròpia de 125 anys i a través de les tecnologies, ens hem d'obrir molt més al món. El nostre origen més immediat és la península ibèrica i hem d'ampliar horitzons entre els aficionats amb la nostra plataforma i la col·laboració amb les institucions de Barcelona que és un aparador global. La Copa América, la candidatura per acollir els Jocs d'Hivern... Necessitem notícies així en el món esportiu, cultural i empresarial que uneixi a tota la ciutadania, independentment d'ideologies, cap a l'objectiu comú de fer de Barcelona, la capital del Mediterrani. 

Pujol: "El Barcelona Open Banc Sabadell és el MWC del tennis i el networking. Ara bé, posar un ATP 1000 a Barcelona no seria lògic"

- No és fàcil trobar consensos a Barcelona... 

Tens tota la raó. Tant la vida com el tennis m'han ensenyat que sempre hi ha un punt més. S'ha de ser optimista! Al final, el resultat és que ho hem aconseguit. Sempre hi ha polèmica, però amb els Jocs Olímpics de Barcelona va haver-hi una comunió d'administracions que ara no hi és. Tenir el Godó o la Copa América és per pessigar-se! El Barcelona Open Banc Sabadell és el MWC del tennis i del networking. Quan ens posem a treballar des de la col·laboració públic-privada, ho fem molt bé. La Fira de Barcelona és un punt de referència internacional. Amb els Jocs Olímpics ho vam fer de conya. Ara, la Copa América que és com el mundial de futbol i hi ha molta gent des del món privat d'aquí que hi ha posat recursos. I els Jocs dels Pirineus que suposen la integració del territori. Quan hi ha una cosa que és tan clara... Com costa tant? Això aquí està resolt perquè la iniciativa privada mana més. 

Punt i partit 

Acabem amb una pregunta clàssica de la casa: experiència / aprenentatge personal. Xavier Pujol diu que és un aficionat del tennis, però que ser empresari li ha permès aprendre "unes normes transversals" a l'hora de gestionar. Posa la transformació tecnològica com a exemple que està patint el món de l'esport, les empreses, les administracions públiques i la societat en general. De nou, insisteix amb la digitalització i la sostenibilitat per multiplicar l'eficiència.

El CEO del Barcelona Open Banc Sabadell- 69 Trofeu Conde de Godó recorda que no és fàcil treballar per un objectiu comú, però que des de l'ecosistema del club ho han aconseguit per l'esport, l'economia i la societat. 

Deia la llegenda del tennis, Björn Borg, que la seva millor virtut era la persistència: "Mai em rendeixo en un partit. Encara que vagi molt per sota, lluita fins a l'última pilota". Una cita vital amb la qual ben segur que molts lectors se sentiran identificats després de més de dos anys de lluita contra la covid. La pandèmia ha sigut un autèntic match-ball, però l'esperit de remuntada i victòria s'han de celebrar ara més que mai. Punt a punt, partit a partit.