
No totes les empreses són iguals. Tenen objectius, models de negoci i clients diferents. Per tant, tampoc totes tenen les mateixes necessitats d'inversió. En un esmorzar de finançament organitzat per ACCIÓ, quatre perfils d'inversors han presentat les seves propostes, cadascuna dirigida a un tipus d'empresa.
101 Startups, projectes digitals que tot just arrenquen
El juny de 2012 va néixer la idea entre companys de màster. Jordi Priu, un dels 14 socis, explica que "havia fet de business angel en start-ups digitals en fase inicial". Les inversions es veien molt limitades i perdia altres opcions on no podia invertir per falta de diners. Amb 101 Startups, els 14 socis sumen esforços per crear aquest fons d'inversió.
"L'objectiu és invertir en start-ups molt inicials en el món digital, fer networking, i aconseguir finançament en etapes posteriors", explica Priu. Amb unes inversions que no prioritzen el retorn abans d'un termini d'entre cinc i set anys, 101 Startups inverteix entre 25.000 i 200.000 euros per inversor.
El nom de la societat fa honor a l'objectiu a llarg termini: arribar a participar en 101 start-ups. De moment, tancaran el primer any de vida, el 2013, amb els primers 10 projectes en marxa, i una projecció exponencial de creixement per al 2014.
"Som bastant flexibles, però tenim com a requisits d'inversió que els projectes tinguin un equip amb almenys una persona full time, que siguin de noves tecnologies i TIC, amb un beta o prototip funcional; i que siguin atractius i escalables", conclou.
Ariol Capital, mantenir en vida empreses que funcionen
Ariol Capital es defineix com un vehicle d'inversió format per empresaris. Marc Bartomeus, fundador i Managing Director, explica que es dirigeixen "a una empresa consolidada, on l'empresari es planteja sortir del negoci. Busquem empreses sòlides, que estiguin funcionant bé. No les que busquen una venda per una situació financera difícil".
La voluntat d'Ariol Capital, on un 70% dels socis són de fora d'Espanya, és participar plenament en la gestió d'empreses amb un valor d'entre 2 i 15 milions d'euros. Consideren que per sota d'aquest llindar són empreses objectiu de reemprenedors; i per sobre ja compten amb fons de capital risc i grans fons d'inversió.
"Això requereix fer-se càrrec de la gestió de l'empresa. Com que ja està funcionant, està ben gestionada. És molt pretensiós voler fer-ho millor. Però segur que hi ha oportunitats per seguir generant valor, com la internacionalització o via adquisicions", assegura Bartomeus.
Es tracta d'un model a llarg termini, amb operacions que necessiten una visió a molts anys. Sense una data fixada de sortida, Bartomeus explica que "volem entendre el negoci i crear valor des de dins de la companyia".
Ariol Capital no se centra en un sector perquè "en tots hi ha bones empreses". Donen molta importància al model de negoci: amb una base de clients consolidada i amb capacitat d'exportació.
Lanta Capital, invertir amb coneixement de causa
Àngel Garcia, soci fundador de Lanta Capital, explica que són "un fons de capital risc que inverteix en negocis digitals a Espanya i el sud d'Europa, en fases inicials i amb gran potencial de creixement".
"Tenir experiència en la gestió d'aquests fons és molt rellevant", assegura Garcia. Per això el formen emprenedors que han tingut èxit en aquest sector, amb casos com Softonic o eDreams. "La idea és crear un fons de capital risc amb molt de coneixement del sector on s'inverteix. A més, ens hi juguem els nostres diners. Aquest know-how ajuda també un cop s'ha invertit", especifica.
Pel dirigent de Lanta, les disrupcions de nova tecnologia apareixen més fàcilment a les petites companyies de nova creació. Són aquestes les que busquen, sense una estratègia exacta d'inversió. "Volem negocis amb capacitat de disrupció, que canviïn la manera de fer les coses", deixa clar.
"Invertim en companyies globals que puguin fer créixer de forma exponencial el seu valor. Que tinguin un model de negoci provat, amb escalabilitat i un equip petit", destaca abans de remarcar la importància de la vocació global assegurant que "no em llegeixo cap business plan que no estigui en anglès".
Grup d'inversors cooperatius, més enllà dels diners
Miquel Miró presideix el Grup d'Inversors Cooperatius. "Només impulsem cooperatives, o empreses cooperativitzables", explica. El seu objectiu és doble: un retorn financer (no són filantrops), i un retorn social o emocional.
"L'ambició final no és maximitzar el rendiment financer, sinó crear empreses, llocs de treball i riquesa", detalla Miró. Assegura que volen "impulsar una altra manera de fer empresa, on l'èmfasi es posa en com fem el negoci; i amb un compromís amb l'entorn mitjançant la sostenibilitat ambiental i social".
La seva fórmula aporta "capital, coneixement, contactes i cooperació". I és que, segons Miró, "quan entrem en una cooperativa, l'aportació més important que fem a vegades no són els diners, sinó els contactes i sobretot la confiança".
Inverteixen entre 20.000 i 150.000 euros, amb la mirada posada al teixit català. "Les micro i pimes són el 98% de l'empresariat català, amb 4.000 cooperatives".