El període de rebaixes comença amb bones perspectives pels comerciants
El període de rebaixes comença amb bones perspectives pels comerciants

Rebaixes: llibertat, igualtat i calendari consensuat

Els comerciants aproven la llibertat per establir els períodes de descomptes però aposten per acordar una data d’inici de la campanya

Malgrat el mal temps, malgrat el Black Friday, malgrat el caos de dates i malgrat tots els malgrats, els comerciants catalans preveuen una bona campanya de rebaixes d’hivern. El desacord, la descoordinació i la manca de consens a l’hora de donar el tret de sortida a la campanya de descomptes -que fa que grans marques de moda avancin les promocions durant les festes de Nadal- és el que més desconcerta els comerciants, que aposten per consensuar una data.

Si bé el dia 2 de gener grans marques multinacionals com Mango, H&M, Cortefiel, Women's Secret, Amazon i Bimba y Lola ja van aixecar les persianes amb els cartells de “Rebaixes”, altres grans operadors com El Corte Inglés o Inditex s’han esperat al dia 7 de gener, després de Reis, com és tradicional.

El president de Retailcat -que agrupa a nou associacions de comerciants de Catalunya i 3.500 establiments-, Joan Carles Calbet, ha explicat que entre un 25% i un 30% dels seus associats ja van començar les rebaixes abans de Reis, especialment les cadenes situades als centres comercials, que es veuen arrossegades per la tendència de les grans firmes de començar a llançar ofertes durant la campanya de Nadal.

No obstant això, la majoria de petits i mitjans comerços catalans han començat  aquest diumenge, dia 7, data en què arrencaven tradicionalment les ofertes d'hivern fins a l'aprovació de la nova llei de comerç catalana, que deixa en mans dels comerciants quan establir el període de rebaixes.

Fundació Barcelona Comerç, Comertia, Barcelona Oberta i Retailcat aposten per iniciar les rebaixes el dia 7 de gener

Aquesta llei està actualment suspesa pel Tribunal Constitucional, però la llei estatal també permet fer rebaixes en qualsevol època de l'any. Així s’han comportat la majoria de botigues dels 21 eixos comercials agrupats per la Fundació Barcelona Comerç, que han tingut la persiana baixada aquest primer diumenge de rebaixes. De fet, "únicament han aixecat les persianes algunes botigues a carrers principals propers al centre" de Barcelona.

Segons un comunicat d'aquesta entitat, la majoria d'establiments han decidit renunciar "al sobrecost d'obrir en festiu". La fundació considera que la manca de consens per establir un període de rebaixes perjudica el sector perquè "desconcerta el consumidor", ja que hi ha "múltiples períodes de venda especial" i no hi ha una data d'arrencada consensuada que identifiqui, realment, el concepte de "rebaixes" i tota la seva connotació de venda especial amb grans avantatges de reducció de preu".

Consensuar dates

Segons el president de la Unió d’Eixos Comercials Turístics, Barcelona Oberta, Gabriel Jené, “l’avançament de rebaixes per part d'algunes cadenes globals obre el debat sobre quan s’ha d’iniciar aquest període”.

Jené indica que “a la resta d'Europa, la no celebració de la campanya de Reis fa anticipar les rebaixes d'hivern al dia 2 de gener i amb aquesta premissa, fa un parell d'anys que veiem com grans les marques globals han importat aquest calendari”, aprofitant per captar més vendes just abans de la celebració de Reis. El president de Barcelona Oberta indica, però, que són poques i busquen un efecte crida. “El dia 7 segueix sent encara la data tradicional per a l’inici de les rebaixes”, afirma.

Segons Jené, la llibertat de les marques d'establir els seus períodes de rebaixes, tal com recull la llei catalana, “és una decisió encertada, perquè actualment hi ha d'altres canals i promocions que ofereixen als consumidors descomptes i ofertes” com ara el Blak Friday o els outlets.

Des de Barcelona Oberta aposten per acordar una data d’inici conjunta per part del sector, cosa que seria beneficiós per a tothom: “Per als comerciants o retailers, perquè la despesa en publicitat o promoció se sumaria a la de la resta d'operadors i per tant, s'aconsegueix més impacte, i pels consumidors, perquè els facilita la comunicació i el coneixement clar de les dates clau d'aquests períodes de descompte” i que no es desvirtuï aquest període. En aquest mateix sentit es pronuncia el vicepresident de la Fundació Barcelona Comerç, Pròsper Puig, que creu que “el terme rebaixes venia per si sol, però ho hem rebaixat perquè ja no està acotat, ara la campanya de Nadal comença el segon divendres de novembre i s’acaba per Reis”.

Així mateix, la gerent de Comertia, Elisabet Vilalta, i Calbet coincideixen amb Jené quan consideren que seria positiu complir el que establia la llei de comerç catalana, és a dir, que no hi hagi una data d'inici obligatòria, però sí un consens entre comerciants per començar les rebaixes el mateix dia, fet que donaria un "missatge més clar i fort" al consumidor. “És bo començar tothom el mateix dia, això concentra els esforços, però és molt difícil posar-se d’acord amb els grans players, perquè van per lliure”, afegeix Vilalta.

El vicepresident de la Fundació Barcelona Comerç considera que enguany és l’any més complicat, perquè “tothom ha fet el que li sembla” amb la data d’obertura del període de rebaixes. Puig, com les altres associacions de comerços, aposta per acordar un dia d’inici: “El dia 7, que és el que pertoca”. Segons el portaveu de l’associació dels eixos perifèrics, “hi ha un pacte tàcit amb El Corte Inglés i Inditex pel dia 7 i la majoria dels nostres associats comencen aquest dilluns dia 8”.

Bons números

Malgrat aquest avançament dels descomptes, Calbet augura que les vendes durant les rebaixes augmentaran entre un 4 i un 5% respecte de l'any passat, seguint la tendència del mes de desembre, que s'ha tancat amb un creixement del 5,4%, segons l'indicador que realitza mensualment l'associació Comertia.

Puig: "Com la campanya de Nadal no ha estat per tirar coets, el període de rebaixes anirà bé"

Vilalta afirma que pel mal temps el tret de sortida de les rebaixes ha estat “fluix”, però que des de l’associació tenen bones perspectives de cara a aquest període de rebaixes.

Per la seva banda, el president de Pimec Comerç, Àlex Goñi, coincideix dient que les previsions per aquesta campanya de rebaixes són bones, i especialment en comparació amb l'any passat, quan les ofertes i promocions es van iniciar ja a finals de novembre coincidint amb el Black Friday, fet que va provocar una forta baixada del consum durant les rebaixes de gener.

Goñi afirma que els associats a Pimec Comerç mantenen l'inici de les rebaixes en el 7 de gener amb l'objectiu de reduir l’estoc no venut durant el Nadal.

El vicepresident de la Fundació Barcelona Comerç també té bones perspectives de cara a aquest període de rebaixes: “Tenint en compte com ha anat la campanya de Nadal, que no ha estat per tirar coets, aquest període de rebaixes anirà bé”.

Més informació
Els comerços catalans preveuen augmentar vendes durant les rebaixes
Les rebaixes donaran feina a més de 110.000 persones
Mango, H&M i Amazon avancen les rebaixes d'hivern
Avui et destaquem
El més llegit