• Economia
  • Respondon, fer enquestes per guanyar descomptes

Respondon, fer enquestes per guanyar descomptes

Una start-up crea una aplicació per a mòbils que capta clients mitjançant ofertes i descomptes geolocalitzats

Respondon està format per quatre socis i diversos col·laboradors
Respondon està format per quatre socis i diversos col·laboradors
07 de Gener de 2016
Act. 26 de Gener de 2016
Respondre les enquestes de satisfacció de les botigues no és una cosa que agradi a ningú. Es veu com avorrit i poc útil, quan el cert és que les empreses realment poden extreure informació per millorar el seu servei o intentar apropar-se al seu client. Canviar aquesta imatge és el repte que ha assumit la start-up Respondon, fundada fa poc més d'un any i mig per un grup de tres emprenedors catalans.

El seu producte és una app que, mitjançant el ganxo de les ofertes i promocions geolocalitzades de comerços propers a l'usuari, aconsegueix captar l'atenció dels clients i portar-los a valorar els serveis i productes.

Motivar la participació el client
"La idea neix de l'experiència quotidiana mateixa dels fundadors. Tots anem a dinar fora, a comprar a qualsevol botiga... I tots veiem codis QR per detectar clients i rebem els típics qüestionaris de valoració", explica el seu cofundador i CEO, Pablo López-Aguilar. "Aquests sistemes s'usen molt i això significa que hi ha demanda per part de les empreses", continua, "llavors ens vam dir que s'havia d'aprofitar i crear un sistema que incentivi els clients a voler compartir".

De fet, el seu valor afegit es troba en la motivació de l'usuari. López-Aguilar considera que la manca de participació del client es troba en què els qüestionaris de valoració no són atractius, ni són rebuts en el millor moment per ser emplenats. "Nosaltres oferim un sistema que permet al comprador escollir quan i com respondre, així fem que sigui més productiu a l'hora de voler compartir opinions", assenyala.




El CEO equipara Respondon a Groupon pel fet de tenir una mena de taulell virtual amb totes les ofertes dels comerços. "Quan s'escull el pla, es crea una vinculació amb l'empresa i a partir d'aquí es genera com un WhatsApp on, de manera privada, l'usuari i la companyia poden interactuar, fer consultes i comentar el que sigui necessari", detalla sobre el servei.

Segmentar per encertar
La start-up està pensada per oferir un servei específic per a grans grups empresarials, franquícies i el comerç de proximitat. Les grans companyies són les que més habituades estan a la feina des dels departaments de màrqueting per millorar la qualitat del que comercialitzen, tot al contrari que les botigues de barri, les quals pensen sobretot en "captar clients", segons López-Aguilar.

Per això, les franquícies són el seu nínxol de negoci principal: "Per una banda, els grups empresarials poden obtenir informació de com funcionen els seus franquiciats. Per l'altra, perquè els ajuda a cultivar una mica més la seva marca i saber quins establiments en concret funcionen millor". Sabent tot això, el co-fundador de la start-up assegura que ampliar el nombre de franquícies en la seva cartera de clients és un dels objectius pel 2016.

Actualment treballen per prop de 450 empreses i compten amb 1.500 descàrregues. "A l'abril vam treure l'última versió, ara estem en plena campanya per difondre l'app", puntualitza López-Aguilar.

A poc a poc i amb bona lletra
La plantilla està formada pels fundadors i socis i un equip de col·laboradors, els quals "cobren per sota del preu del mercat, però creuen en el projecte i volen ajudar", reconeix el CEO.

El capital inicial per donar forma a la idea va ser de 15.000 euros, als quals es van sumar després 10.000 euros amb l'entrada d'un nou soci inversor. El gener d'aquest 2015, la start-up va rebre també 30.000 euros més provinents d'un crèdit Enisa, obtinguts gràcies al suport de Barcelona Activa en les gestions, la incubadora on està situada la start-up.

Ara per ara preveuen iniciar el 2016 amb els recursos disponibles. No obstant això, la idea és obrir na ronda que els permeti captar més finançament i impulsar el seu creixement.