Del llibre a l'experiència

El sector llibreter es transforma i aposta per l'experiència: concerts, escapades en veler, formacions, festes temàtiques, ofertes gastronòmiques i molt més

Interior de la llibreria Finestres, amb butaques perquè els clients puguin llegir | ACN
Interior de la llibreria Finestres, amb butaques perquè els clients puguin llegir | ACN
Elena Busquets | VIA Empresa
Directora de VIA Empresa
Barcelona
21 d'Abril de 2022
Act. 21 d'Abril de 2022

Molt més que un lloc on comprar llibres. Les llibreries catalanes estan a la cúspide del retail quant a tendències de consum. No es tracta de vendre un producte -en aquest cas un llibre- sinó una manera de viure: una experiència, una cultura i una filosofia. La llibreria ja no és només un dinamitzador cultural, també ho és social, i les seves agendes ho demostren: exquisits vermuts i música en viu, de jazz o reggae, acompanyen les presentacions de llibres que organitza la llibreria Finestres a la seva terrassa els dissabtes al matí. Li diuen Vermut versat i és un gran exemple de l’aposta que ha fet el sector llibreter per l’experiència, malgrat la covid-19.

 

Més enllà dels tradicionals debats de lectura, hi ha una voluntat d'acompanyar el lector i aportar-li una experiència cultural, lúdica i única. La llibreria On the ROAD, ubicada al Born, per exemple, organitza espectaculars trobades de lectura nocturnes assíduament, però n'ha fet algunes fora del comú: acompanyades d'una sessió de ioga a la platja, en un veler o, fins i tot, en una cabana al bosc. La Carbonera, a Poble-sec, organitza trobades i festes temàtiques, com el Trivial Literari o la Festa Potter, on es transforma "en l'escola més màgica del món lector": La llibreria Nollegiu, ubicada al Poblenou i, des del 2019, també al Clot, complementa l'experiència amb concerts, podcasts, anàlisis cinematogràfics i premis. 

Les sinergies amb altres sectors són molt diverses i, fins i tot, atrevides. La Central, per exemple, va obrir La Academia el 2016, des d'on ofereix presencialment i virtualment, cursos de formació avançada i tallers de literatura, art i humanitats. La llibreria ONA també té El Laboratori de Lletres, una escola d’escriptura que ofereix des de petits tallers fins a cursos professionals i màsters. L'aposta de Laie ha estat combinar els llibres amb la restauració: a Pau Clarís compta amb dues plantes que allotgen una llibreria de 300 metres quadrats i un cafè restaurant amb una terrassa interior. 

 

Des del març del 2020 s'han obert a Catalunya més de 33 llibreries

Auge de noves llibreries amb grans dosis d'especialització

Atenent al nombre d'obertures, sembla que el sector llibreter ha sortejat alegrement la pandèmia de la covid-19. Des del març del 2020 s'han obert a Catalunya més de 33 llibreries. Les últimes inauguracions les han protagonitzat la Llibreria Isop, a Olot, Poques Paraules, a Manresa, i el segon local de Finestres, ubicat just davant de la llibreria inicial, com si el carrer Diputació hagués tallat en dos la llibreria inicial. "Avui hem obert una nova Finestres al carrer Diputació. Una finestra a l'art, el còmic, el cinema, la fotografia, la dansa, el disseny i moltíssim més", anunciaven a les seves xarxes a finals de març.

El sector va tocar fons a Barcelona el 2013, moment en què la mítica Catalònia -després de 90 anys d’activitat- es va convertir en un McDonald’s i la Canuda de Ciutat Vella en una botiga de Mango. Però des del 2017 va esdevenir un canvi de tendència, amb alts nivells de facturació i nous projectes sortint al mercat. De fet, segons Marià Marin, secretari tècnic del Gremi de Llibreters de Catalunya., “el sector acumulava quatre anys de creixement econòmic prolongat i, encara que ha patit els efectes de la covid-19 i les restriccions, ha aconseguit mantenir la tendència positiva”.

D'entre les últimes obertures, és molt destacable també l'aposta de Calonge per convertir-se en el primer booktown català. El poble de l'Empordà va obrir en el 2021 fins a set llibreries, una iniciativa de l'Ajuntament per potenciar el turisme cultural. Les set llibreries de Canonge s'adrecen a públics diferents. N'hi ha d'especialitzades en un públic infantil i juvenil, altres a còmic i manga, a literatura oriental i a llibres de viatge. I és que, de fet, aquesta és una altra gran tendència del sector: l'especialització. 

Marta Jové, editora i llibretera lleidatana que va obrir recentment una llibreria infantil i juvenil a Manacor (Mallorca), La il·lustrada, explica que la branca infantil, de fet, "necessita molta especialització. Requereix conèixer molt bé els codis amb els quals t’adreces a l’infant i les noves formes de narrativa". Jové creu, a més, que la literatura infantil és el sector editorial que millor va resistir a la crisi del sector: "els pares s’estaven de comprar-se llibres per ells mateixos, però eren més flexibles a l’hora de comprar-los pels seus fills”.

Contra l'especialització i l'experiència del consumidor és difícil competir. Fins i tot per Amazon. 

El sector també ha experimentat un auge de la novel·la gràfica i el còmic, impulsat pels nous hàbits de lectura de la societat, amb una clara influència de la lectura digital, on hi ha un predomini de la imatge i el vídeo. A més, segons indica Jové, "a Espanya, la cultura del còmic i el llibre il·lustrat no estava gaire arrelada, però l'hem anat absorbint d'altres països com França, Itàlia, Anglaterra i el Japó".

L'aposta per l'especialització, però, no és nova. Té una llarga història a Catalunya. La barcelonina Quera ja va per la quarta generació. És la llibreria més antiga de Barcelona que manté l’emplaçament original. Es va inaugurar el 1917 com una llibreria especialitzada en teatre, però anys més tard va pivotar cap al muntanyisme. I cent anys més tard, es manté a la ruta del viatge però oferint una fusió gastronòmica: ha obert un restaurant en el mateix local. Una altra llibreria especialitzada i amb molta història és Altaïr, on realment, la lectura es converteix en un viatge: està especialitzada en aquesta temàtica. Va ser fundada l'any 1979 i és la llibreria especialitzada més gran d’Europa. Altaïr també ha optat per les sinergies: compta amb una cafeteria a l'interior, és també una agència de viatges i publica una revista.

Les llibreries ja no venen llibres. Venen molt més. I contra l'especialització i l'experiència del consumidor és difícil competir. Fins i tot per Amazon.