
El Consell Executiu ha declarat que el nou servei públic d’accés a les terminals 1 i 2 de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona - El Prat sigui servei ferroviari de rodalies de Catalunya. Es preveu que aquesta línia entri en funcionament un cop estigui enllestit el ramal ferroviari actualment en construcció per part d’Adif -dependent del Ministeri de Foment-, a partir de 2022.
Aquesta mesura s'ha aprovat a la reunió del Govern, tal com ha explicat la portaveu de l'executiu, Meritxell Budó, a la roda de premsa posterior. La prestació del nou servei, doncs, s'ha atribuït a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). L’Estatut d’Autonomia de Catalunya atribueix a la Generalitat la competència exclusiva sobre els transports de ferrocarril que transcorrin íntegrament dins del territori de Catalunya, amb independència de la titularitat de la infraestructura. En aquest marc i en virtut del traspàs de l’Estat a la Generalitat del servei de rodalies, la Generalitat té assumides les funcions corresponents al servei de transport de viatgers per ferrocarril de rodalies.
Actualment, el Ministeri de Foment està executant les obres per a construir un nou ramal ferroviari, de 4,5 quilòmetres de longitud, des de l’estació del Prat de Llobregat fins a la terminal T1 de l’Aeroport. Aquesta actuació inclou la construcció de les noves estacions ferroviàries a la T1 i la T2, amb intercanvi amb la línia L9 del metro.
La Generalitat té la "voluntat" de garantir uns serveis de viatgers amb unes condicions "adequades" de freqüència i de qualitat, afavorir una mobilitat més sostenible i contribuir a la vertebració territorial. En aquest supòsit, el Govern pot atribuir directament la gestió d’aquests serveis a un ens o operador públic. El nou servei transcorrerà per vies de titularitat de l’Estat, des de l’estació de Sant Andreu Comtal fins a les terminals de l’aeroport.