"Si Airbnb ha guanyat no és per la tecnologia"

Genís Roca situa la cultura digital per davant de la mateixa tecnologia com a clau de l'èxit en el nou entorn empresarial

En l'època de l'Internet de les coses, dels sensors que tot ho controlen i de les aplicacions de tota mena, seria senzill entregar tota la responsabilitat de l'èxit de qualsevol projecte a la tecnologia. Genís Roca, expert en transformació digital, adverteix però que aquest és un tema de gestió i cultura empresarial. "El motor del canvi no és la tecnologia digital. Un avantatge competitiu basat en la tecnologia no és sostenible, aviat et superaran", assegura en el darrer Fòrum de Recursos Humans organitzat per Aedipe Catalunya.

"El motor del canvi és la cultura digital. Si Airbnb ha guanyat posició no és per la tecnologia, sinó per un director general amb cultura digital", insisteix. Al capdavall, afirma, "la seva tecnologia no és més complicada que la d'Hotels Melià. El seu avantatge competitiu és aquesta cultura digital, una altra manera d'entendre el negoci". Roca anima les companyies a no digitalitzar un procés a la valenta. Quan es fa, "cal tornar-lo a repensar".

El soci director de RocaSalvatella recorda que "cada cop que ha canviat la transmissió del coneixement hi ha hagut una revolució en la manera d'ordenar la societat". Té clar que ara estem vivint un d'aquests moments, que "només ha passat set o vuit vegades al llarg de la història". Els inicis de l'escriptura o de la impremta també van ser "un canvi d'era que aglutina el poder al voltant d'aquesta nova capacitat".

Tot i que els canvis sempre espanten, Roca hi resta importància. "Cada generació assumeix el seu canvi. De l'artesania a la indústria, la internacionalització... i ara toca la transformació digital". Al seu entendre, "Internet és un espai d'activitat on hem de jugar. És mirant aquest espai on se t'acut Airbnb, no pas mirant la tecnologia".

Qui transforma digitalment l'empresa?
"Abans sabies que t'odiaven si et feien responsable de la intranet. Ara ho saps si et fan responsable de la transformació digital", fa broma Genís Roca. Per entendre què significa aquesta transformació, repassa les etapes d'Internet, on assegura que anem camí de la tercera. "Del 1995 al 2005 parlàvem d'Internet, i només hi eren les grans institucions", recorda. Del 2005 al 2015 ha estat l'època del web 2.0, on "se simplifica la tecnologia i els ciutadans accedeixen a Internet". A partir del 2015, aventura, "comença l'etapa de la transformació digital. Ara qui es connecta a Internet comencen a ser els objectes". Per Genís Roca, cada etapa ha tingut un responsable diferent dins de les empreses. "Primer era un tema del departament de tecnologia, després ha estat del de màrqueting, i ara és un tema de management".

Ara bé, com podem saber si la gestió de l'empresa s'ha digitalitzat correctament? Roca exposa la metodologia proposada pel MIT, on el primer que cal avaluar és si l'equip de direcció té una visió sobre com el món digital impactarà en el negoci. "És molt difícil tenir aquesta visió. Apostar per una sola visió és complicat, i consensuar-la entre tota la direcció encara més", adverteix Roca.

En el cas d'aconseguir-ho, el segon punt és actuar i prendre decisions. "Sobretot en empreses grans és complicat tot i tenir una visió", manifesta. I encara més, tot i que es prenguin decisions "cal que els equips et facin cas i ho executin, aconseguir un bon engagement". L'últim per comprovar la digitalització de la gestió és veure com aquest equip directiu es retroalimenta de les novetats tecnològiques per anar renovant la visió. "La manera com la direcció s'assabenta de les novetats diu molt de la transformació digital real", constata Genís Roca.

Un moment de la conferència de Genís Roca. VPV


Per tot plegat, l'expert aconsella que el projecte de transformació digital el lideri un project manager. "La seva feina ha de ser comprovar com està la digitalització en cada apartat de l'empresa". Per Genís Roca, aquesta persona ha de tenir prou influència per poder assenyalar els responsables de les àrees que no estiguin complint els plans. Tot plegat amb una actuació prevista "de dos a tres anys que es vagi revisant cada pocs mesos".

Habilitats digitals
"Talent no n'hi ha, els bons no estan a l'atur", assegura Genís Roca sobre el capital humà necessari a l'hora d'enfocar tot aquest procés. "Comencen a saber que són bons i que potser els és millor treballar per projectes. Per tant, les marques ja no només han de ser atractives pels clients, també ho han de ser pels seus candidats i seduir-los", afegeix. Tot i així, recorda que les habilitats bàsiques requerides d'ara endavant, tal com recollia recentment el Fòrum Econòmic Mundial, no són tecnològiques. Pensar, llegir, capacitat de síntesi o de lideratge seguiran sent importants. Això sí, destaca que "s'han de validar en el digital perquè les ha canviat".

Una d'aquestes habilitats és la d'escriure. "El correu electrònic és el notari del que ens hem dotat les organitzacions", ironitza Roca. "Els joves el comencen a utilitzar quan entren al mercat laboral. A la feina el tenim perquè és un sistema d'auditoria i notaria, perquè quedi constància de tot".
Avui et destaquem
El més llegit