El software és la “vertadera” revolució de l’automoció

La directora general de Volkswagen Espanya, Laura Ros, repassa les transformacions en què està immers el sector: l’electrificació, la digitalització i la urbanització

El software de realitat augmentada de Volkswagen | Cedida El software de realitat augmentada de Volkswagen | Cedida

L’automoció té diversos fronts oberts. Les transformacions en què està immersa una indústria que ha estat imprescindible i acomodada l’últim segle mesuren la resistència de les empreses del sector i la seva capacitat d’evolucionar. El cotxe elèctric, connectat i compartit són els tres reptes als quals s’enfronten, segons explica la directora general de Volkswagen Espanya, Laura Ros, als Matins Esade. “La vertadera revolució no serà la transició elèctrica, sinó el software”, assegura. I és que considera que el cotxe del futur serà un dispositiu de mobilitat connectat tant amb la resta de vehicles, com amb els usuaris i les infraestructures. “Això permetrà fer la conducció serà molt més segura i eficient”, afegeix Ros.

L’objectiu final és tenir un cotxe completament autònom, però pel camí passarà per diversos graus d’autonomia. La inversió de Volkswagen per aconseguir-ho és de 14.000 milions d’euros entre el 2020 i el 2024. Aquest canvi requereix nou talent a les automobilístiques i una adaptació dels processos a la seva manera de fer, explica Ros: “És un canvi de paradigma en la indústria: els enginyers de software parlen un llenguatge totalment diferent”. Però el procés d’incorporació d’aquests professionals encara és incipient. Segons la directiva, només un 10% del disseny de software es fa actualment en el sí dels fabricants de vehicles, mentre que la resta s’externalitza. L’objectiu de Volkswagen és passar a fer-se càrrec directament d’un 60% en els propers anys.

“Els protagonistes d’aquest canvi són les persones que gestionen la tecnologia i provoquen les disrupcions”, diu Ros. Entre els perfils que estan incorporant automobilístiques com Volkswagen hi ha professionals que provenen del sector dels videojocs, per exemple. Tot i que la companyia alemanya manté l’organització tradicional del treball, va introduint poc a poc “projectes que a curt termini donen un retorn molt petit, però que és un aprenentatge imprescindible”. Ros assegura que la incorporació de noves dinàmiques serà imprescindible amb l’arribada de professionals d’altres sectors: “S’ha de fer una reflexió sobre quins estils de lideratge hem d’implementar: de moment, ja som una organització més flexible i diversa”. Un dels projectes que ja han començat a incorporar alguns models de Volkswagen pel que fa a cotxes connectats és la realitat augmentada, a través d’un sistema que projecta en el vidre informació de navegació.     

Laura Ros, directora general de Volkswagen a Espanya, durant la seva intervenció als Matins Esade | Cedida

Laura Ros, directora general de Volkswagen a Espanya, durant la seva intervenció als Matins Esade | Cedida

Frenar el canvi climàtic i la mobilitat de les ciutats

El segon repte de la indústria de l’automoció és ser cada cop més sostenible i la principal via d’actuació per aconseguir-ho és l’electrificació dels cotxes. Ros recorda que el transport global és responsable d’un 14% de les emissions de CO2 i que, per tant, el sector juga un rol important en frenar el canvi climàtic. És aquest context que ha provocat “un desplegament de mitjans molt important i sense precedents a Volkswagen”. Segons explica la directora general de la marca a Espanya, entre el 2020 i el 2024, l’empresa invertirà un total de 33.000 milions d’euros en mobilitat elèctrica. La fita marcada per totes les marques del grup és d’arribar a 75 models elèctrics l’any 2029.

Per fabricar-los és necessària una “transformació de les fàbriques i de tota la cadena de valor”, explica Ros. També hauran de canviar les ciutats i les infraestructures per permetre la càrrega dels cotxes. És un requisit indispensable per ampliar la flota de vehicles elèctrics. “Hi ha un interès per part de la societat, tota la indústria hi està participant, però necessitem l’ajuda de les administracions per tenir unes normatives el més homogènies possibles, per crear xarxes de càrrega...”, reclama Ros.

"Hem passat de ser un fabricant a un proveïdor global de solucions de mobilitat", segons Laura Ros, directora general de Volkswagen Espanya

Finalment, la tercera transformació de l’automoció és el canvi en el concepte de propietat, que neix d’una societat cada vegada més urbanitzada i sense necessitat de comptar amb vehicle propi en tot moment. Aquí entra en joc el cotxe compartit, que poc a poc va guanyant terreny. De fet, les mateixes automobilístiques han començat a oferir serveis de carsharing. És el cas de la filial espanyola de Volkswagen, Seat, que a finals de l’any passat va entrar en aquest negoci però ara es planteja sortir-ne.

En el cas de l’empresa alemanya, la previsió era llançar els cotxes compartits propis a Madrid al juliol, però el coronavirus ha fet ajornar l’estrena, encara sense nova data. Aquestes tres disrupcions han provocat un canvi en l’estratègia global de Volkswagen, segons explica Laura Ros: “Hem passat de ser un fabricant a un proveïdor global de solucions de mobilitat”. La pandèmia hi ha incidit d’una manera, ha accelerat els tres reptes.     

Més informació
"La nova mobilitat de Barcelona matarà el comerç i l'automoció"
Adminsitracions i agents socials sumen forces per repensar l'automoció
Aturar la "tempesta perfecta" de l'automoció catalana
Avui et destaquem
El més llegit