• Economia
  • Solport, l’acompanyant de l’operador logístic internacional

Solport, l’acompanyant de l’operador logístic internacional

La firma tecnològica, ubicada al DFactory de la Zona Franca de Barcelona, consolida un creixement de dos dígits en els darrers anys

    Pere Navarro, amb el director de Solport, Santiago Gómez
    Pere Navarro, amb el director de Solport, Santiago Gómez
    Barcelona
    28 de Maig de 2025

    La necessitat de digitalització de les empreses és un fet que ja no es discuteix, però existeixen determinats sectors, en què aquesta transició s’ha de fer d’una forma accelerada. Un d’ells és el comerç internacional, que als darrers anys s’està veient afectat per incerteses i canvis constants de normatives. És en aquest terreny on desplega la seva tecnologia Solport, una companyia amb més de 20 anys d’experiència, dedicada al desenvolupament de solucions tecnològiques avantguardistes aplicades al comerç internacional. Els seus projectes permeten a les firmes optimitzar els seus processos i recursos tant tècnics com humans, reduir la seva petjada de carboni i digitalitzar tots els seus processos operatius. Aquesta tasca la realitzen des del DFactory del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), un ecosistema que, segons Santiago Gómez, CEO i fundador de Solport, “reforça la nostra aposta per la Intel·ligència Artificial, la robòtica, el blockchain i la ciberseguretat aplicats el comerç internacional”.

     

    Solport esdevé una solució tecnològica dirigida als operadors logístics internacionals. Entre aquests, es troben les navilieres, els transitaris, els operadors de transport internacional, els consignataris, els agents de duanes... Tots ells operen amb transport multimodal. Per aquesta raó, Gómez reivindica la tasca de la companyia. “Acompanyem en tot el procés, des de la consultoria, la solució comercial, la part operativa, les rutes, els expedients, el programari. Acaba sent una solució integral”.

    Tot i que la seu física de Solport està ubicada al DFactory, la firma té presència a més de 15 països dels cinc continents. A hores d’ara, la meitat del seu volum de negoci prové dels mercats internacionals. El seu software, que està traduït a cinc idiomes, ja l’utilitzen 115 clients. En aquest sentit, Gómez detalla que “treballem amb un document estàndard de transport que és molt similar a tot el món, el que ens facilita la nostra activitat”.

     

    Sobre el DFactory, Solport assegura que “estem situats on ho està el nostre negoci, a prop dels clients, amb els quals podem desenvolupar col·laboracions tècniques”

    Posicionar-se entre els clients

    La ubicació estratègica del DFactory, tan pròxim al port, a l'aeroport i els eixos vertebrals de les comunicacions per al Port de Barcelona i el seu ‘hinterland’, permeten a Solport estar en contacte continu amb els seus clients, autoritats aeroportuàries i la resta de les empreses ubicades en l'ecosistema de la indústria 4.0. “Estem situats on ho està el nostre negoci, a prop dels clients, amb els quals podem desenvolupar col·laboracions tècniques”.

    Santiago Gómez incideix que l’estada al DFactory genera dos beneficis directes. Per una banda, la presència a l’ecosistema innovador ha permès Solport créixer en personal i en facturació, però també guanyar notorietat i posicionament entre els seus clients. La plantilla de l’empresa està formada per 12 persones, ja que recentment s’ha ampliat amb quatre treballadors. La facturació anual aproximada és d’1,5 milions d’euros.

    “El DFactory Barcelona representa l'entorn ideal per a continuar impulsant la transformació digital del comerç internacional. Aquí podrem desenvolupar solucions encara més avançades en intel·ligència artificial, robòtica, blockchain i ciberseguretat, en estreta col·laboració amb altres empreses capdavanteres en la indústria 4.0”.

    La previsió de Solport és mantenir el seu creixement sostingut de dos dígits que ha acumulat durant els darrers anys. Així, la facturació es va incrementar un 14% el 2024. En el cas de la xifra de clients, l’augment se situarà entre el 12 i el 14%. La seva expansió s’està produint en l’àmbit de les navilieres, els ports, les companyies estibadores, les terminals i els magatzems. “L'important és que el nostre creixement s'enfoca també a l'equip tècnic, que és una reclamació dels nostres clients”, precisa Gómez.

    Solport va aconseguir l’any passat tancar importants acords econòmics, com amb la naviliera Grimaldi a Barcelona. Creixen dins i fora de l’Estat espanyol, com a Portugal, on la companyia tecnològica manté actualment una forta presència i fora de la UE estan expandint la seva firma a Amèrica Llatina, a països com Colòmbia i Panamà. En un sector, com el de la logística del comerç internacional, sovint acusat de poc innovador, Gómez replica que “les noves generacions s’estan incorporant als processos innovadors”. Les companyies, afegeix el CEO de Solport, “valoren la millora del rendiment, l’optimització dels processos, la reducció dels costos i l’increment dels ingressos”.

    Els clients, operadors de comerç internacional, optimitzen el seu temps, redueixen la paperassa, minimitzen problemes, alleugen la seva càrrega operativa i estalvien diners amb les solucions tecnològiques

    Durant l’acte d’incorporació de Solport a l’ecosistema del DFactory, el delegat del Govern central a Catalunya, Carlos Prieto, va subratllar la seva trajectòria i capacitat d’innovació. "No em sorprèn gens ni mica fins on ha arribat Solport, donat el seu enorme potencial i el gran equip que té al darrere. Ofereix solucions integrals que milloren l'eficàcia i eficiència del sector". El CEO de Solport puntualitza que “els nostres clients, operadors de comerç internacional, optimitzen el seu temps, redueixen la paperassa, minimitzen problemes, alleugen la seva càrrega operativa i estalvien diners amb les nostres solucions”.

    En les pròximes setmanes, Solport arrancarà un projecte en un dipòsit de contenidors del Port de Barcelona, en el qual implantarà una tecnologia de portes automàtiques. “La iniciativa, destinada habitualment a les terminals, s’estén als dipòsits de contenidors”. Un pas més en el procés d’acompanyament a l’operador logístic internacional.