Taiwan, el millor test per entrar a la Xina

La república asiàtica és un bon camp de proves per entrar al país més poblat del món. Ho explica un català que hi fa d'agent comercial

Oriol Ferrerons és agent comercial a l'illa de Taiwan des de fa anys. Explica que la seva feina consisteix en localitzar empreses que vulguin tenir presència en aquest mercat i buscar-los clients locals. Entre les empreses per les que ha treballat, sobresurten Damm, Herbatural, Castell d'Age, Molí d'Or o Veà. En un futur proper té previst tenir operativa una importadora pròpia, per poder protegir les marques que representa i poder marcar l'estratègia, preus de venda...

És Taiwan la porta d'entrada a la Xina... o és millor entrar directament per la porta gran?
Jo no diria que Taiwan és la porta d'entrada a la Xina, perquè la Xina és enorme, i hi ha moltes maneres d'entrar-hi. Ara bé, la societat taiwanesa és molt similar a la de la Xina continental, i el mercat taiwanès és perfecte per saber si un producte pot funcionar o no a la Xina. També hi ha moltes empreses taiwaneses amb interessos al continent, i moltes distribuïdores tenen filials o acords de col·laboració amb empreses d'allà. És un molt bon mercat introductori.

Hi ha intercanvi?
Amb els tractats que hi ha hagut recentment entre els governs de Taiwan i la Xina, s'ha fet possible també que molts xinesos d'alt poder adquisitiu vinguin de turisme a l'illa o a invertir-hi, i aquí es troben amb un producte que els agrada, i volen tenir-lo també quan tornin al seu país. Taiwan és molt bon aparador, també pels turistes japonesos que vénen.

Per un europeu que hi vulgui aterrar, en què és diferent Taiwan de la Xina continental?
Taiwan és un règim democràtic, amb lleis que regulen la propietat intel·lectual, i la República Popular de Xina no ho és. Les empreses que hagin invertit en innovació o en disseny, s'exposen a la Xina a ser copiats. A Taiwan tot això està molt més perseguit, perquè hi ha molta empresa que inverteix en recerca i innovació, sobretot en l'àmbit tecnològic. Pel que fa al consumidor, el taiwanès és un consumidor a qui li agraden els productes de qualitat i la varietat.

Taiwan va estar de moda fa uns anys, però ara sembla que la Xina continental l'ha eclipsat. Què té d'atractiu aquesta illa des del punt de vista empresarial?
Taiwan és una illa amb una superfície només un xic més gran que Catalunya, però que té més del doble de població. Només a l'àrea metropolitana de Taipei hi ha gairebé set milions de persones! El consumidor taiwanès té més bon criteri que el consumidor de la Xina continental, i acostuma a voler productes de qualitat, ja sigui en roba, complements, alimentació o tecnologia. Valoren molt el disseny europeu i no els fa res pagar més si el producte és bo. No els agraden gaire els productes que han estat fabricats a la Xina continental o altres països d'Àsia oriental.

Per què?
Ho associen a una fabricació de baix preu, i els dol pagar, posem, 500 euros per una bossa de mà que porta una marca de París però que ha estat fabricada a Shenzen o a Malàisia. A Taiwan s'és conscient que el cost de fabricació és molt més baix, i aquí se'ls vol cobrar deu cops més del que costa fer-lo. Tot i així les marques pesen, i les que gasten més en publicitat continuen venent, fabriquin on fabriquin.

Són més exigents...
Jo diria que qualsevol producte europeu, dissenyat i fabricat dins la UE, si té un disseny que els crida l'atenció, pot vendre fantàsticament bé. Pel que fa a alimentació, si el producte és bo, hi ha demanda. El taiwanès és molt tastaolletes, i si troba un producte bo i que per ell sigui assequible, repetirà.

La Xina és una competència ferotge per l'illa?
Moltes empreses només miren a la Xina continental pensant que com que hi ha una sisena part de la població mundial, poden vendre moltíssim. S'obliden que la riquesa està molt concentrada, i que, per tant, els consumidors potencials són molts menys dels que podria semblar a primer cop d'ull. Pel que fa a productes de qualitat, els nous rics xinesos fan com els americans que havien fet fortuna als anys cinquanta, però que no tenien educació o criteri: es deixen influenciar molt per la publicitat. També compren molts cops guiant-se més pel preu que per cap altra cosa... S'estan obrint escoles a diverses ciutats de Xina per ensenyar a aquests nous rics a tenir gust!

Quines són les principals barreres d'entrada al mercat taiwanès?
El govern taiwanès és molt proteccionista, i a banda dels aranzels, posa impostos especials per productes com l'alcohol, la fruita o els vehicles de motor, que poden arribar a encarir un producte al doble del seu preu habitual, o fins i tot més. Tampoc permet la importació de càrnics de l'estat espanyol com el pernil.

Fins quin punt la diferència cultural és un problema?
El desconeixement juga un paper important. A Taiwan no saben com s'han de consumir alguns productes d'alimentació. Per exemple la meva dona estava sopant l'altre dia amb uns companys seus de feina i va quedar horroritzada en veure com uns clients del restaurant posaven glaçons al vi negre. El consumidor genèric descobreix tots aquests nous productes, i els vol tastar, però ningú no li explica com ho ha de fer. Crec que un dels problemes en aquest aspecte és la falta de publicitati de ressò públic.


Taiwan 

Avui et destaquem
El més llegit