Teletreball: tot eren avantatges?

Algunes empreses catalanes i internacionals fan marxa enrere en el treball des de casa

El teletreball posat en dubte. Tot i la tendència de fa uns anys de delegar feines a personal que operava des de fora de l'oficina, hi ha un nou corrent centrat en aglutinar els diferents processos en un mateix lloc, trencant així amb una dinàmica a l'alça sobretot en les empreses vinculades amb la tecnologies de la informació.

Tecnologia: mannà de noves rutines
La irrupció d'Internet va concebre un canvi en les rutines productives que es va accelerar amb la implantació del correu electrònic, que feia més àgil la comunicació entre els integrants d'un mateix projecte. Messenger, Facebook o Skype han acabat d'arrodonir un model de comunicació on les distàncies es converteixen en una anècdota. Aquesta ràpida evolució va fer néixer la possibilitat de no haver d'estar en un lloc concret a l'hora de treballar, una tendència que sobretot les empreses tecnològiques van saber adaptar, delegant funcions i processos a empleats que podien operar des de casa. Els horaris s'evaporaven.

El canvi
Curiosament qui ha obert la capsa dels trons ha estat una empresa tecnològica, Yahoo!. La multinacional va integrar Marissa Mayer com a CEO de la firma procedent de la rival directa Google. Una de les seves primeres decisions va ser eliminar el teletreball a la companyia. El dilema pels treballadors ha estat dur: o tornar a les seus de Yahoo! o renunciar al lloc de treball.

La decisió ha estat criticada, però algunes de les principals firmes de Sillicon Valley no la veuen tan esbojarrada pels avantatges que té el cara a cara permanent entre els integrants d'un mateix projecte.

El cas català
Al Parc Audiovisual de Catalunya (Terrassa) hi trobem l'empresa Laanet, dedicada a la creació de continguts web. "Vam començar amb quatre persones que feien teletreball, però ho vam deixar de fer perquè hi havia molts inconvenients", explica Melchor Sáez, administrador gerent de l'empresa. "Amb la distància a vegades no trobes a la persona quan la necessites, no respon als timings necessaris, i tot i el Skype l'entesa no és la mateixa que amb una persona que la tens a quatre passes", afegeix.

Tot i això, Sáez reconeix que el teletreball permet prescindir d'un lloc físic per al treballador, que no arriba mai ni tard ni d'hora, i on es pot adaptar el seu horari d'acord amb la seva feina. Laanet ha optat per centrar la producció en una sola oficina, delegant únicament feines concretes a empreses externes amb qui col·laboren de manera permanent i que ja coneixen des de fa anys.

Diferent és el cas de Techno Trends, que a banda d'aplicar el concepte de teletreball fa uns vint anys que comercialitza des de Barcelona solucions tecnològiques per facilitar la feina descentralitzada. "Hi creiem fermament, però cal trobar fórmules mixtes", assegura Ernest Company, director general de la firma, que reconeix que no tots els sectors poden adaptar el teletreball de la mateixa manera. "Hi ha la possibilitat de, per exemple, treballar tres dies des d'una home office i dos dies més a l'oficina", afegeix com a solució per realçar aspectes com el sentiment de pertinença a un projecte.

Company assenyala que, tot i que van ser les grans empreses les primeres en apostar per introduir conceptes com la videoconferència en les seves rutines, ara són les petites i mitjanes les que estan guanyant terreny per reduir despeses en aspectes com la mobilitat: "Tenim com a clients des de grans bancs fins a bufets d'advocats", apunta.

Malgrat el canvi de rumb que s'ha començat a divisar, queden molts factors per explotar on la bona entesa tecnològica i la voluntat de treballadors i empresaris juguen papers clau per fer que el teletreball sigui funcional, eficaç i sobretot productiu.

Avui et destaquem
El més llegit