• Economia
  • Tetravol, el trajecte més curt cap a la realitat augmentada

Tetravol, el trajecte més curt cap a la realitat augmentada

La firma, instal·lada al DFactory de la Zona Franca de Barcelona, ha fet una simulació virtual del Districte 4.0 i un projecte interactiu per a Tous

Tetravol està especialitzada en la realitat augmentada | Cedida
Tetravol està especialitzada en la realitat augmentada | Cedida
David Rodríguez | VIA Empresa
Periodista
Barcelona
17 de Setembre de 2025 - 05:30

Cada vegada més, la tecnologia ens permet gaudir d’una experiència de forma immersiva, com si la visquéssim. Aquest propòsit és possible gràcies al desenvolupament de la realitat virtual i augmentada i les aplicacions que ho permeten. En un moment en què les grans tecnològiques ja han mostrat que estan duent a terme projecte en aquest àmbit, les empreses que estan desenvolupant el software per a les experiències immersives es troben ben situades en aquesta cursa. És el cas de Tetravol, una companyia ubicada al DFactory del Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB). La firma no només desplega les aplicacions de realitat virtual o augmentada, sinó que hi participa, juntament amb el client, en la fase de disseny, creació i el modelatge 3D, fent productes a mida. Tal com afirma el president de Tetravol, Héctor Zapata, actualment treballen en dues línies de negoci: l’accés a la realitat virtual amb dispositius com les ulleres o els cascos i les tecnologies compatibles amb les pàgines web que permeten simular la realitat i augmentada. “Amb les eines de les quals disposem, som capaços de mostrar qualsevol projecte o idea mitjançant les visites virtuals. El client només ha d’escollir el mitjà amb el qual la vol veure”.

 

Entre les iniciatives recents, Tetravol ha desenvolupat un recorregut virtual per a la segona fase del DFactory Barcelona, coneguda com a Districte 5.0, el primer edifici del qual està previst que estigui finalitzat durant el darrer trimestre de 2026. “Amb aquesta iniciativa, els responsables del Consorci de la Zona Franca es van poder passejar pel nou edifici, abans fins i tot de què es comenci a construir”, explica Zapata.

La proposta forma part de la iniciativa ‘L’Aula del futur’, un espai col·laboratiu que, en paraules de Zapata, “vol revolucionar la tecnologia a través de la realitat augmentada”. Per al president de Tetravol,  en poc temps, “les ulleres de realitat augmentada que tindrem als ulls seran les substitutes dels mòbils que ara portem a les butxaques”. Es a dir, en comptes de dur la pantalla a la mà, l’incorporarem a la vista. De fet, Zapata creu que aquest futur està més a prop del que imaginem, ja que la tecnologia ja està desenvolupada.

 

Héctor Zapata: "Les ulleres de realitat augmentada que tindrem als ulls seran les substitutes dels mòbils que ara portem a les butxaques”

Un altre dels projectes recents és ‘Suot Studio’, una iniciativa de la companyia Tous, que aposta per la joieria experimental, amb col·leccions manufacturades a l’Estat espanyol i amb un percentatge alt de materials reciclats. Des de Tetravol s’ha dissenyat una pàgina web immersiva, que permet a l’usuari crear les seves pròpies creacions. Fins i tot, compta amb un simulador de física que recrea com cau la joia sobre la part del cos corresponent. En aquest cas, la firma tecnològica ha utilitzat elements com el disseny de programació, la realitat virtual o el 3D.

Connectar amb l’audiència al DFactory

Entre les raons que esgrimeix per a ser-hi present al DFactory, Tetravol recorda que el seu enfocament en tecnologies capdavanteres, com la realitat virtual i augmentada, permet a les empreses crear experiències immersives i atractives que transformen la manera de presentar productes, capacitar empleats i connectar amb la seva audiència. Zapata afegeix que “la nostra capacitat per a integrar les tecnologies en estratègies de comunicació empresarial situa les nostres solucions a l'avantguarda de la innovació digital”.

Tetravol creu que la seva presència al Dfactory "permet a les empreses crear experiències immersives i atractives que transformen la manera de presentar productes, capacitar empleats i connectar amb la seva audiència"

Tetravol és un estudi de desenvolupament de realitat virtual i augmentada que crea experiències digitals immersives i interactives, proporcionant solucions completes que van des del concepte i disseny fins al desenvolupament i suport. Utilitza tecnologies avançades com la realitat virtual, augmentada i mixta, Web3, el metavers, la fotogrametria i el modelatge 3D. Fundada el 1998 a Barcelona, Tetravol ha desenvolupat centenars de projectes a escala global, en múltiples sectors com l'educació, la formació, el comerç electrònic, el màrqueting experiencial, els museus i els parcs temàtics. El seu equip multidisciplinari és expert en tecnologies immersives, garantint solucions personalitzades i d'alta qualitat per a cada client.

Pionera en el desenvolupament de la realitat augmentada i hologrames, configuradors de producte interactius, simuladors de realitat virtual per a la formació i entrenament, fotogrametria i bessons digitals, aplicacions Web3 amb realitat estesa, gamificació i desenvolupament de metaversos. Zapata destaca la necessitat d'acostar la tecnologia immersiva als usuaris de manera clara i pràctica: “El desafiament més important que tenim és comunicar clarament tot el que la tecnologia immersiva permet realitzar avui dia. La velocitat de l'avanç tecnològic sol anar per davant del coneixement del mercat, creant una barrera important”.

En aquest aspecte, el president de Tetravol confessa que la realitat augmentada és un secret de domini públic entre els gurus de Silicon Valley i cita casos com els de Meta o Apple. “Es tracta d’una cerca per a aconseguir tenir el món virtual davant dels teus ulls a través d’unes ulleres que siguin petites, lleugeres i viables econòmicament. És qüestió de temps. Jo vaticino que abans d’acabar la dècada estaran entre nosaltres”.