Un congrés cada dos dies

Barcelona, que acull més de 180 fires a l'any, apuja l'aposta per un turisme de negocis que genera 1.500 milions d'euros

Aquesta setmana són uns 17.500 els professionals que visiten Barcelona amb l'excusa de l'IBTM World 2016, el saló més important del turisme de viatges de negocis i congressos. No és casualitat que aquesta indústria es reuneixi a la capital catalana, una de les localitats clarament a l'alça pel que fa a la captació de fires i congressos. Segons el rànquing anual de l'ICCA (International Congress and Convention Association), durant el 2015 només Berlín i París van acollir més esdeveniments d'aquesta mena. Barcelona va ser la seu de 182 trobades, és a dir, que va gaudir d'un congrés cada dos dies.

Amb aquests, però, sembla que no n'hi ha prou. Per al període 2015-2021 Barcelona ha confirmat la celebració de 223 nous congressos a la ciutat, el que equival a més de 753.000 delegats. Al cap de l'any, prop de dos milions de persones poden passar per la ciutat amb un impacte econòmic directe de més de 1.500 milions d'euros. Un benefici que no només va a la butxaca dels hotels, sinó que també es contagia a sectors com l'alimentació, el transport o el lloguer de vehicles.

Un destí atractiu
Un dels factors que influeix de forma evident en l'auge del turisme de reunions és l'atractiu del destí. Barcelona, i Catalunya per extensió, ofereixen l'expectativa d'una experiència interessant. "Els valors dels castellers representen el que cal per tenir una bona destinació: força, unió i determinació", assegurava l'irlandès Patrick Delaney, Managing Director de Soolnua, en el darrer Fòrum de Turisme de Reunions.

Tot plegat es complementa amb la promoció de Fira de Barcelona, responsable d'acollir bona part dels esdeveniments que arriben a la ciutat. En el conjunt d'aquest 2016 completarà més de 60 certàmens que han inclòs el Mobile World Congress, Barcelona Bridal Fashion Week i el nou In(3D)ustry només durant el primer semestre.

Durant el segon semestre, el calendari firal ha rebut novetats com el Barcelona Games World; l'Iwater sobre el cicle integral de l'aigua; el Circular Economy, dedicat al nou model de reutilització de recursos; i el Barcelona Motorsport Show, centrat en l'esport del motor i la competició.




Es tracta d'esdeveniments amb projecció internacional i la majoria de sectors emergents, aspecte que per al president de Fira, Josep Lluís Bonet, reflecteix l'aposta per innovar i atreure importants certàmens, i en reforça el "paper de dinamitzador econòmic i generador de riquesa i valor social en el territori".

Desestacionalització
Més enllà d'això, un dels aspectes més destacables de ser la seu de tantes reunions és la seva contribució a reduir l'estacionalitat encara dominant en el sector turístic. Una manera, doncs, de consolidar el model de Barcelona més enllà dels mesos d'estiu. El Mobile World Congress i Alimentaria són alguns exemples de com tenir el sector a ple rendiment en temporada baixa.

Es tracta d'un aspecte rellevant atès que la distribució relativament uniforme dels visitants durant l'any dóna estabilitat a les activitats econòmiques relacionades amb el turisme i, en conseqüència, permet una gestió més ordenada i previsible.

Amb l'objectiu de captar congressos, jornades i reunions a Barcelona i ajudar a la seva organització, l'any 1983 es va crear el Barcelona Convention Bureau (BCB), el principal programa del consorci Turisme de Barcelona. L'estratègia, planificació, promoció i coordinació de la ciutat com a seu de reunions són algunes de les seves tasques. Amb més de 300 empreses associades, el BCB presumeix d'un extens coneixement de la ciutat i una estreta relació amb les empreses del sector de les reunions.

L'aposta tecnològica
Sens dubte la gran estrella del calendari firal a Barcelona és el Mobile World Congress. Un certamen d'impacte mundial que posiciona la capital catalana com a referent tecnològic. Al seu voltant, activitats com el 4 Years From Now i fires com l'Smart City Expo o l'Internet of Things Solutions World Congress completen la visió de Barcelona al món com a ciutat tecnològica.

Un cop més, que tots aquests congressos es trobin a Barcelona no és un fet casual, sinó que s'engloba en aquesta estratègia per reforçar la marca Barcelona dotant-la d'una imatge moderna i innovadora. En aquesta línia s'entén també la transformació del Saló de l'Automòbil, que en l'edició del 2017 passarà a ser l'Automobile Barcelona.

El president d'aquest saló, Enric Lacalle, assegurava durant la seva presentació que la nova orientació permet satisfer les peticions de les mateixes marques d'automoció, que ja concentren el format tradicional d'aquesta fira a les grans cites de Ginebra, Frankfurt o París.

Els equips del Smart City Expo World Congress, de l'Internet Of Things Solutions World Congress, el Mobile World Capital i 4YFN "estan empenyent perquè sigui un esdeveniment de talla mundial" com ho són aquests congressos de l'àmbit de la tecnologia, hi afegia Ricard Zapatero, director de negoci internacional de Fira de Barcelona.

Avui et destaquem
El més llegit