Una empresa 'especial' candidata al Goya

La firma In Extremis Film de Sabadell acaba de guanyar el Premi Gaudí als Efectes Visuals per 'Anacleto', pel·lícula per la qual opta aquest dissabte al guardó de l'Acadèmia de Cinema Espanyol

De petit ja gaudia inventant màquines amb caixes d'eines de la Bauhaus més que corrent darrere la pilota, així que el futur professional del barceloní Lluís Rivera no podia estar molt lluny d'on es troba actualment. Acaba de guanyar el Premi Gaudí als Efectes Visuals per Anacleto, agente secreto (Javier Ruiz Caldera, 2015) gràcies a la feina de la seva empresa d'efectes especials, In Extremis Film Services, que aquest dissabte podria endur-se també el seu primer Premi Goya per idèntic treball.

"Els premis serveixen sobretot per tenir credibilitat.
Quan se't dóna un premi, la festa i el bon ambient generen converses amb proveïdors, gent que està preparant pel·lícules, i és així com t'assabentes de les coses que s'estan fent", explica Rivera. Es mostra positiu de cara a la gala de lliurament dels Premis Goya, on espera repetir l'èxit de Barcelona. "Sempre vaig amb la confiança de guanyar-ho, igual que sempre penso que els efectes sortiran bé i que cada cop tindrem més feina. Sóc molt positiu sempre, amb la vida i empresarialment", declara aquest emprenedor.

Ubicada a Sabadell, la seva companyia va néixer després d'un rodatge on va fer quasi d'home orquestra
i en plena crisi econòmica. "Tot va començar amb Ànimes, una pel·lícula que tenia pocs calés i on vaig donar-los solucions d'efectes. En acabar, vaig pensar que això era una experiència més de la vida, però em va trucar el productor de REC i em vaig adonar que aquí hi havia un forat", explica Rivera a VIA Empresa.

In Extremis Film dissenya els efectes amb els quals l'espectador se sorprén. Cedida


Des d'aquella experiència, In Extremis Film ha participat en el rodatge de El Cuerpo (Oriol Paulo, 2012), Los últimos días (Àlex Pastor i David Pastor, 2013), REC 4 (Jaume Balagueró, 2014), entre altres, i d'aquí a uns dies començaran el rodatge de xXx: The Return of Xander Cage (D. J. Caruso), protagonitzada per Vin Diesel, a la República Dominicana. Entrar al mercat nord-americà els ha fet més competitius, ja que "en una pel·lícula com xXx pots tenir un pressupost d'efectes especials de dos milions de dòlars i per exemple en Anacleto, entre 100.000 i 150.000 euros. I a sobre, als Estats Units has de competir amb ells", explica.

Com explica Rivera, el que guanyen ho reinverteixen a inventar maquinària per millorar els seus efectes especials. "Si tens els diners, nosaltres ho podrem fer. Però als EUA tenen tants diners i tants anys de producció i d'educació sobre com fer pel·lícules... Ells tenen el temps que es necessita", apunta.

Efectes especials 'made in' Sabadell
Les catapultes, màquines de pluja, de neu, boira, en definitiva, tots els efectes que una cinta necessita per ser creïble, In Extremis Film els dissenya a la seva nau de Sabadell, una ciutat on se sent molt a gust per l'ambient emprenedor que "bull d'idees". I el negoci tira. "Ara estem rodant dos espots, preparant un altre i fent maquinària nova, perquè nosaltres ens fem tot el que necessitem: les màquines dels especialistes, les catapultes, els efectes de vols, explosions, els ventiladors, les màquines de pluja, d'explosió... Tot, tot, tot ho fem nosaltres", apunta Rivera, qui té contractat un enginyer amb qui desenvolupa allò que pensa que el mercat del cinema pot necessitar. "Som una empresa que inverteix molt. Hi ha molta gent que això no ho fa perquè ningú ho demana, i jo penso que ningú ho demana perquè ningú ho té i si ho tinguessis, ho demanarien", argumenta. 

Fire&Explosions from In Extremis Film Services on Vimeo.


En una indústria com aquesta, els volums de producció són força inestables. "Quant a treballadors, varia molt perquè és una empresa de cicles: de sobte tens molta feina, de sobte baixa, però en total som entre 7 i 10 treballadors. Després, contractem depenent de com tenim els rodatges", apunta. Principalment, treballen a produccions de cinema espanyol, nord-americà i cinema de producció al Carib, a més del Marroc.

Rivera confia en el seu equip i la seva feina. La seva gestió dels efectes especials unifica els tres proveïdors que una producció cinematogràfica necessita. "Normalment al cinema hi ha molts proveïdors separats. En una seqüència en què una persona li pega un tira a un altre i un cau a terra, intervenen tres proveïdors: els especialistes, el que porta l'arma i el que fa l'efecte especial de l'impacte de la sang. Nosaltres vam voler unir aquests tres conceptes perquè semblava el més òptim, tant per una qüestió econòmica com de servei: és més fàcil posar d'acord a una persona que a tres", explica.

Amb idèntic convenciment, Rivera no veu llunyà el seu primer Goya que acompanyaria els altres dos Premis Gaudí que es va endur en anteriors edicions. "Tot i que El Desconocido (Dani de la Torre, 2015) té coses xules, es podria dir que pel volum de coses que té la pel·lícula, Anacleto és un candidat fort a guanyar".

Un dels rodatges on In Extremis Film recrea la pluja. Cedida
Avui et destaquem
El més llegit