Vendre's bé per vacances

L'idíl·lic paisatge de Cadaqués, l'aposta familiar de Salou o el vessant esportiu que explota Calella són atractius intangibles però suficientment valuosos perquè el turisme dinamitzi les economies locals

Hi ha ciutats que viuen del turista. És ell qui fa girar la roda del consum des que reserva una habitació en un hotel de primera línia de platja fins al dia en què s'acomiada del sol i la platja. En alguns municipis, l'economia local se sosté gràcies a la feina que el turisme ofereix a restaurants, hotels, bars de copes i comerços de proximitat on el turista adquireix els souvenirs. Són molts els veïns de ciutats catalanes com Cadaqués, Salou o Calella els que depenen de la bona marxa de la temporada alta d'estiu.

I sembla que aquesta està sent una bona temporada. Les últimes xifres així ho demostren: segons l'Institut Nacional d'Estadística (INE), Catalunya ha estat una de les principals destinacions el juny dels residents a Espanya, amb un augment de les pernoctacions d'un 6,1%. I també els estrangers prefereixen Catalunya, ja que aquest territori ha rebut 7,4 milions de turistes estrangers en els primers sis mesos de l'any, un augment del 4,4% respecte al mateix període de l'any passat. És, per tant, la primera destinació que escull el turisme estranger.

Dalí ja estiuejava a Cadaqués
Cadaqués (@CadaquesTurisme) és un dels municipis catalans més retratats i també dels més turístics. Els visitants ocasionals i els estiuejants, entre els quals es trobava la família del cèlebre pintor Salvador Dalí, determinen bona part de l'economia local. Segons xifres facilitades pel municipi, el sector turístic representa el 73% de l'economia local de Cadaqués (dades de l'any 2014).

Emblema de la costa de Girona, compta amb 2.820 habitants, 25 hotels i un únic càmping. És evident la importància del sector serveis quan les xifres de l'IDESCAT (referents a 2014) revelen que, dels 980 treballadors en actiu, 441 ho fan en aquest sector i que 218 autònoms treballen als serveis d'un total de 326 professionals. Aquest estiu els seus hotels ofereixen 1.150 places hoteleres. De què s'omplen al 100% o no es veuran afectats també altres sectors del municipi, tal com afirma Alba Martin, regidora de Turisme de Cadaqués: "Les empreses turístiques tenen una importància cabdal, ja que representen el percentatge més alt d'empreses de Cadaqués. Del seu bon funcionament en depenen directament i indirectament els altres sectors econòmics del poble".

La regidora, que reconeix que "no hi ha cap indústria tan potent al poble com el turisme", explica els mecanismes de promoció que utilitza el municipi per donar-se a conèixer. "Cadaqués compta amb guies d'informació turística en sis idiomes, una web amb informació completa de la població, s'ofereixen visites guiades durant l'estiu des de l'Oficina de Turisme municipal i l'àrea de Turisme està present en les xarxes socials com Facebook, Twitter i Instagram", apunta.

Així mateix s'ha creat una aplicació mòbil (per iPhone i iPad) per donar més facilitats al turista. "Està pensada pels turistes que arribin a Cadaqués perquè puguin accedir a la informació de manera ràpida i directa respecte a certs serveis oferts pel poble".

Salou, la ciutat de Port Aventura
Si hi ha una localitat que destaqui per ser centre neuràlgic del turisme de costa peninsular és Salou (@visitsalou). La ciutat de la Costa Daurada té més places turístiques que habitants, que en són 26.558. Segons xifres de l'Observatori d'Estudis turístics (l'organisme local de la Universitat Rovira i Virgili de recollida i tractament de dades turístiques), aquest 2015 compten amb 35.405 places en hotels, 7.238 places en càmpings i 12.673 places en apartaments reglats.

"Les empreses turístiques locals són essencials", apunten des del consistori a VIA Empresa, al mateix temps que reconeixen que tampoc hi ha cap altra indústria més potent al municipi que la turística. De fet, les dades socioeconòmiques del municipi en 2014 mostren que el 73,64% dels treballadors pertanyen al sector serveis i que dels vora 1.700 establiments de la localitat, 453 es dediquen a la restauració, 864 són comerços, 88 són allotjaments turístics i 61 són agències de viatges. Per contra, només hi ha dos establiments dedicats a la ramaderia.

Banyistes gaudint del mar a la platja de Llevant de Salou. L. Poblado (ACN)

Salou és també la ciutat del parc Port Aventura, una de les raons perquè la ciutat ha apostat pel turisme familiar. Ho acredita el seu segell de Destinació Família (marca creada per l'Agència Catalana de Turisme el 2003 amb Salou com a destinació pilot), una qualitat que l'Ajuntament vol destacar. "Salou és i ha estat la primera destinació familiar de Catalunya", apunten des del consistori.

A més, serà la localitat que aculli el projecte de BCN World, el macro complex d'oci, hostaleria i joc que la Generalitat de Catalunya impulsa en els seus terrenys i part dels de Vila-seca. "També -matisen des de l'Ajuntament- som una destinació certificada com a esportiva, som receptors de grans esdeveniments, d'una mitja marató i, per onzè any consecutiu, serem l'epicentre del WRC del Ral·li Catalunya Costa Daurada Ral·li d'Espanya".

Calella, on corre l'Iron Man
L'esport és altre dels reclams per potenciar les ja de si grans bondats de determinats indrets de la nostra geografia. És el cas de Calella, a la província de Barcelona, que es ven als turistes com una destinació "on gaudir de moments de felicitat". Aquest municipi del Maresme disposa de 34 hotels i 3 càmpings (amb 10.939 i 2.226 places, respectivament), més de 70 restaurants i 500 botigues en el seu centre comercial, explica Montserrat Candini, alcaldessa de Calella (@calellaesmes), destaca la xifra de pernoctacions per damunt de la resta per contextualitzar la rellevància del turisme. "Sovint a l'hora de valorar l'impacte econòmic ens deixem les pernoctacions. I nosaltres, que som un municipi que no arribem als 20.000 habitants, tenim al cap de l'any 1.850.000 pernoctacions. Crec que això dóna la mesura exacta de l'impacte", explica l'alcaldessa.

Un grup de ciclistes per la N-II, davant del Far de Calella. 

Calella també és una ciutat al mapa esportiu internacional. Aquest municipi de 18.304 habitants acull, al maig i a l'octubre, un dels grans esdeveniments de projecció mundial com és el triatló Ironman, en què participen 400 voluntaris de Calella. Ser escenari de la prova de triatló nord-americana els ha consolidat, segons considera, en el turisme d'àmbit esportiu. "Som l'únic municipi del sud d'Europa que tenim una prova d'aquestes característiques", afirma Candini. Juntament amb Calella, només les illes de Lanzarote i Mallorca són escenari espanyol de la prova esportiva mundial nascuda en 1978 a Hawaii. L'impacte econòmic de la competició, segons dades de fa cinc anys –a falta de dades actuals- 0, xifra que l'alcaldessa considera que "haurà augmentat en els últims anys".

En conseqüència, l'esport és un baluard de la seva oferta turística. I d'aquesta i de la seva bona marxa depèn en bona part l'economia local. A Calella en són conscients que viuen del turisme: la seva alcaldessa és alhora la seva regidora de Turisme. "Des del primer moment ho vaig decidir, perquè si l'economia troncal està basada en el turisme, és evident que aquesta responsabilitat la volia agafar jo de primera mà", apunta.

Segons Candini, Calella afronta el turisme "sempre posant la qualitat per damunt de la quantitat, fent servir tots els instruments necessaris per fer una bona estratègia de comunicació i productes singulars. Tenir qualitat és anar polint per identificar-te com un producte de qualitat", explica.
Avui et destaquem
El més llegit