• Economia
  • Virtual Energy Advisor, estalviar en la factura de la llum

Virtual Energy Advisor, estalviar en la factura de la llum

La start-up Enerbyte, finalista als Mobile Premier Awards, crea una app que permet monitoritzar i fer més eficient el consum d'electricitat

    Virtual Energy Advisor mostra la informació de manera fàcil perquè l'usuari ho entengui
    Virtual Energy Advisor mostra la informació de manera fàcil perquè l'usuari ho entengui
    17 de Febrer de 2016
    Act. 17 de Febrer de 2016

    Quan es parla d'eficiència energètica, sovint s'apel·la únicament a l'activitat industrial. No es té en compte el sector residencial, el qual representa el 30% el consum d'energia i on el desconeixement és la causa principal del malbarament. És fàcil llegir la xifra a pagar quan arriba una factura de la llum, però no d'on surten els comptes ni per què puja més o menys la quantia, i això és el que pretén solucionar la start-up Enerbyte amb l'aplicacióVirtual Energy Advisor.

    Es tracta d'un projecte que trasllada els beneficis de la tecnologia a la quotidianitat. Recull i creua automàticament informació bàsica com el perfil d'una llar i la seva despesa en electricitat per ajudar la ciutadania a estalviar mitjançant un canvi d'hàbits més sostenible, el que converteix l'aplicació en una iniciativa pionera a l'Estat espanyol. A més a més, és un dels tres finalistes catalans als Mobile Premier Awards, uns guardons que s'entreguen en el marc del Mobile World Congress.

    Educar socialment en l'eficiència
    No té cap cost, només cal deixar que la start-up accedeixi al comptador per poder recollir les dades de consum i esperar que creui tota la informació. "A partir d'aquí, engeguem la maquinària per traduir-li al ciutadà els aspectes més pràctics", assenyala el cofundador i director de l'estratègia de producte i innovació (CSO), Pep Salas, "per què si jo et dic que tens un consum de 40 kw/hora, no entendràs res, cal contextualitzar-ho amb la comunitat". És a dir, comparar la teva despesa amb la del teu veí o amb la de l'any anterior.

    Per a Salas, aquesta és una de les passes més importants, ja que crea una "pressió social": "Tu no pots ser menys eficient que el teu veí, pel que decideixes modificar el teu comportament. No és només per un vector econòmic, és per competir i col·laborar". I és que l'aplicació funciona com un joc, té qüestionaris, reptes, rànquings, comparatives de posicionament, punts per cada usuari, medalles... i, per descomptat, consells útils com quan és més barat posar la rentadora. "La qüestió és introduir com a filosofia de producte moltes estratègies socials de promoció i bons hàbits energètics", remarca el cofundador.


    A més a més, Virtual Energy Advisor està en contacte permanent amb el ciutadà. Compten amb l'app, una plataforma web, newsletters periòdics i un informe que s'envia conjuntament amb la factura. Són quatre estratègies diferents però que, en paraules de Sales, "permeten tenir una interacció adaptada a la gestió de cada perfil". Sigui quina sigui la millor opció per a cada usuari, el que queda clar és que els clàssics missatges genèrics amb "Sabies que...?" o consells donats per emissors que no tenen la confiança del client –com les grans companyies del sector, que al final tenen "un interès en el negoci"-, no funcionen.

    Pel que fa a l'evolució de l'app, ara per ara l'equip es troba en fase de prova-error a través dels usuaris que han anat sumant en els últims mesos. No obstant això, el CSO assegura que ja pensen en el futur: "Descartem totalment fer una eina per gestionar l'aigua o el gas, preferim especialitzar-nos i integrar novetats com energia solar o fotovoltaica. Sent una start-up, una de les lliçons que hem après és que t'has de focalitzar en una cosa i fer-la bé".

    Ajuda social a gran escala
    El negoci B2C és la primera pota de la start-up, tot i que la monitorització del consum dels usuaris i els seus hàbits els deixa a les mans una informació més que valuosa per a les administracions públiques. "En un ajuntament es poden creuar dades de consum en pisos de gran això i tenir així un indicador fiable per saber si es troben bé; també es pot fer front a la pobresa energètica a través dels serveis socials o saber quines mesures de rehabilitació d'habitatges són més efectives", enumera el cofundador com a exemples d'usos de l'eina que comercialitzen.

    Fins ara, la start-up era un dels proveïdors externs de l'Ajuntament de Barcelona, qui va donar una oportunitat a aquesta proposta innovadora. Després d'un primer programa pilot exitós, el consistori ha decidit integrar la tecnologia com un servei propi. Una "bona notícia", celebra Salas, que els dóna "de manera recorrent un client que té la voluntat d'estendre el servei a la ciutadania". "És una col·laboració públic-privada on la gent tindrà molt a dir en com configurar els nous models col·laboratius i en la competitivitat dels nous serveis", afegeix.

    La factura, un reflex fidel?
    Encara que nosaltres estalviem un 10% de consum elèctric, quan arriba la factura, potser veiem que ha suposat només una reducció del 4%. Segons Salas, això no és més que el resultat de l'augment dels costos fixos, els quals no varien alhora que ho fa el nostre consum. "Aquesta situació no té precedents a cap altre país d'Europa", critica. I assenyala el canvi regulador com el mecanisme que ha "beneficiat clarament" el sector de les elèctriques, les quals no han vist caure "excessivament els seus ingressos" en època de crisi. "Tota acció que es fa en el sector energètic té un component de regulació molt fort", insisteix.

    En algunes de les proves que Virtual Energy Advisor ha fet amb clients reals s'ha aconseguit abaixar fins a 70 euros anuals la despesa en energia elèctrica. Salas afirma, però, que aquesta xifra s'hauria pogut doblar si la factura es reduís tant com ho fa el consum.

    Lluny del model europeu
    "Hi ha tres mesures a prendre en el sector: canviar la regulació, canviar la regulació i canviar la regulació", Salas s'atreveix a fer broma amb un punt crític, "és un autèntic parany que ens té segrestats com a ciutadans i com a empreses per poder avançar cap a un model energètic més sostenible". En aquest sentit, pren l'exemple del Regne Unit, on "a través d'una app, els ciutadans poden comprar i vendre energia renovable d'un veí". Una situació que a Espanya no es podria donar a causa del marc legal.

    Respecte a l'empenta que està intentant donar la tecnologia, el CSO opina que s'està consolidant com "un mitjà per democratitzar els serveis bàsics", però que està desaprofitat: "Estem encotillats per una regulació que sembla ser del segle XIX, està tan allunyada de la nostra cultura que no podrem treure el màxim profit dels avenços". Però el més impactant és que la legislació no està només allunyada de les tendències de la societat, sinó que també ho està del que proposa la Unió Europea. Un model democràtic que, segons Salas, és "més flexible i obert, i on les interpretacions avançades estan permeses". Malgrat tot, el cofundador de Virtual Energy Advisor té una postura optimista i assegura que els esforços que estan fent les noves i petites companyies tindran els seus fruits.

    Finalistes als Mobile Premier Awards
    En aquest primer semestre de 2016 la start-up es troba en plena fase d'aplicació de la prova pilot a Brussel·les, Amsterdam i Bergen (Noruega). Han establert contacte amb partners locals i ajuntaments, i ara només queda esperar a anar sumant usuaris. "El nostre pla de negoci preveu arribar al milió d'usuaris amb servei el 2017 i esperem començar a fer efectiu aquest pas ja a la segona meitat d'aquest any", detalla Salas.

    El passat mes d'octubre la start-up va guanyar la Barcelona Smart City App Hack i ara està dins la llista de finalistes dels Mobile Premier Awards, un aparador mediàtic que els pot ajudar a accelerar el salt internacional i a tancar la ronda de finançament que tenen entre mans. Tanmateix, aquest tipus de guardons són, per al CSO, "una empenta i motivació extra". "No treballes pels reconeixements, però s'agraeixen perquè sovint l'emprenedoria és una feina dura i en solitari; i estar en un mercat tan agressiu, a vegades és desagradable", afegeix.

    La start-up va néixer va poc més de dos anys i compta amb un equip de 10 persones. Es va constituir amb un capital de prop de 400.000 euros provinents d'un inversor privat que va creure en el que Salas anomena "la fase Power Point", d'una línia d'ajudes públiques a l'emprenedoria i del suport de KIC InnoEnergy, actualment dins de l'accionariat.