Webs i 'apps' de referència a la Xina

El gegant asiàtic té una llista diferent d'eines 2.0 per arribar als clients que cal conèixer per destacar

Al món occidental totes les empreses saben que cal tenir un peu posat a les xarxes socials ja sigui per vendre o tenir una imatge 2.0. A la Xina, però, de poc serveix saber com treure suc de Facebook, Twitter o Youtube ja que els xinesos no utilitzen cap d'aquests portals.

La censura i el ferri control que el govern té sobre Internet han fet que dins les seves fronteres no es pugui accedir a cap d'aquestes tres populars xarxes socials. A canvi, la Xina té una llista pròpia de webs de referència que caldrà aprendre a fer servir per fer visible el teu negoci, vendre més o mantenir un cert estatus a la xarxa.

Empreses i webs a tenir en compte
Tencent: Aquesta empresa va crear fa anys QQ un servei de missatgeria instantània per a ordinadors molt semblant al que va ser el Messenger de Microsoft. Molt popular durant els primers anys d'aquest segle, l'empresa encara compta amb 500 milions d'usuaris avui en dia.

Malgrat això els esforços de Tencent avui en dia estan posats en Wei Xin (conegut internacionalment com We Chat), la competència a les aplicacions Whatsapp i Line que tothom amb un telèfon intel·ligent fa servir a la Xina. La possibilitat de crear perfils corporatius i que els usuaris rebin informació com en un timeline de Facebook o Twitter ha donat un ampli ventall d'opcions a les empreses de comunicar-se i oferir ofertes i descomptes al seus clients.

Weibo: L'equivalent xinès a Twitter també té uns 500 milions d'usuaris. Aquesta eina de microblogging de la multinacional Sina Corporation té l'avantatge que permet escriure més que el seu homòleg nord-americà. Els 140 caràcters donen moltes més opcions ja que en xinès cada caràcter pot ser una paraula mentre que en altres llengües cada lletra compta. Més de 100 milions de posts són publicats diàriament a Weibo.

RenRen: La versió xinesa de Facebook no ha tingut tant d'èxit a l'orient com a occident la companyia fundada per Mark Zuckerberg. Malgrat això degut a la impossibilitat d'accés a la xarxa social més famosa, RenRen (que vol dir PersonaPersona) ha trobat també el seu forat. Cal dir que l'auge de We Chat sobretot quant a telefonia mòbil està substituint progressivament aquest web.

Youku: Aquest web és un dels més populars per a veure vídeos, pel·lícules, sèries i programes de televisió. La majoria de continguts venen precedits per un minut d'anuncis. Moltes empreses opten per fer publicitat dels seus producte en webs d'aquest tipus ja que tenen desenes de milions de visites cada dia. A banda de Youku cal mencionar Soku i l'apartat de vídeos de Baidu, el buscador líder a la Xina.

Taobao: Aquesta empresa és, salvant les distàncies, una versió xinesa d'E-bay i Amazon. Les diferències radiquen en que qualsevol persona pot "obrir" una botiga en aquesta xarxa que també realitza enviaments a casa. La possibilitat de valorar el venedor i la comoditat de comprar sense moure's de casa han fet enormement popular aquest web.

La xarxa guanya pes
Segons explica el professor en Història i Cultura de la Xina Contemporània de l'UPF, Manel Ollè, la Xina ja és el segon país més important quant a vendes on-line. "El sistema ha vist que és important fer una aposta per Internet. Tot i els riscos que té això en un país que controla les comunicacions i les xarxes han assumit el risc ja que saben que és necessari pel seu desenvolupament econòmic".

Per la seva banda la periodista de la secció TIC de la revista xinesa Business Value, Ji Ayun, creu que quan una empresa es planteja generar soroll a la xarxa és necessari saber molt bé què es busca. "Si el que interessa és interactuar amb el client s'ha d'estar a WeChat, si el que es vol és vendre cal obrir-se pas a Taobao i per treballar el màrqueting és molt útil Weibo". En tot cas caldrà sempre crear una estratègia i si es desconeixen aquestes eines deixar-se assessorar per experts en la matèria, a poder ser xinesos.

Avui et destaquem
El més llegit