Worldcoo, els cèntims de la compra en projectes solidaris

L'empresa porta l'arrodoniment solidari dels supermercats a la Creu Roja, Metges sense Fronteres o el Banc d'Aliments

L'equip de Worldcoo |Cedida L'equip de Worldcoo |Cedida

Quan comprem a Esclat, Eroski o Condis, fa temps que tenim l'opció de destinar uns cèntims a projectes solidaris. És l'arrodoniment solidari i darrere hi ha Worldcoo, una empresa catalana nascuda el 2012 amb l'objectiu de col·laborar en el finançament d'iniciatives d'ONG. Aquest 2020 ja està present en uns 4.000 establiments, que han permès arribar als set milions de donacions i dos milions d'euros per a projectes solidaris.

L'atenció de Creu Roja a persones vulnerables durant la pandèmia de la Covid-19, el finançament de projectes d'investigació del coronavirus com el d'IrsiCaixa liderat pel doctor Bonaventura Clotet o l'assistència mèdica internacional de Metges Sense Fronteres són alguns dels projectes que es financen amb les aportacions dels consumidors a través de Worldcoo.

Figueres: "Per als clients és un import molt petit i la suma d'aquestes petites donacions ajuda moltes persones"

"Per als clients és un import molt petit i la suma d'aquestes petites donacions arriba a ajudar moltes persones", explica Sergi Figueres, un dels fundadors.

El somni de fer una ONG

Figueres i Aureli Bou són els dos joves que hi ha darrere de Worldcoo. Tot va començar el 2010, quan els dos amics van fundar una ONG per dur a terme projectes de cooperació relacionats amb l'enginyeria. Van estar treballant-hi durant mesos, però es van adonar d'un problema: "Vam veure que hi havia moltes iniciatives similars que volien millorar al món, però poques es dedicaven a buscar finançament i molts projectes no tiraven endavant".

Va ser així quan el 2012 van apostar per impulsar un nou model de finançament per col·laborar amb entitats socials. "Ja es parlava del crowdfunding i l'e-commerce anava en augment", recorda Figueres. I van pensar en un nou model que aplegués els dos conceptes: van crear un widget solidari que s'afegia a pàgines web de venda electrònica i on els clients podien destinar un euro a una causa solidària.

Banc Sabadell, Ona Capital o Delta Partners són algunes de les companyies que van col·laborar en el finançament de Worldcoo durant els primers anys de creixement.

Quan cada cèntim compta

A finals de 2018, Worldcoo va viure un punt d'inflexió: al contrari de la tendència actual, va fer el salt del món digital al físic amb el llançament de l'arrodoniment solidari. Un any i mig després ja suposa el 90% del total de donacions que gestionen. "A països com França o Regne Unit feia temps que hi havia la possibilitat de destinar uns cèntims a projectes solidaris a través del pagament amb targeta, però a Espanya no hi havia cap solució", explica Sergi Figueres.

Sergi Figueres: "Com més petita és la quantitat, més fàcil és que es faci una donació"

El projecte va començar amb Bon Preu-Esclat i ràpidament s'hi van sumar altres com Viena o Condis. Ara, l'arrodoniment solidari es pot trobar en establiments de Correus, Bon Àrea, Muy Mucho o Eroski. Aquest 2020 ja han superat les xifres de l'any anterior i porten acumulades dos milions d'euros a través de set milions de donacions. La mitjana és de 20 cèntims per donació.

"Com més petita és la quantitat, més fàcil és que es faci una donació", explica Sergi Figueres.

worldcoo arrodoniment solidari

L'arrodoniment solidari de Worldcoo |Cedida

Del Congo a Girona

Els projectes que es financen gràcies als consumidors a través de Worldcoo són molt variats i hi ha des d'iniciatives locals a causes internacionals. Salut, medi ambient, educació, pobresa i alimentació, emergències sanitàries o drets humans són alguns dels àmbits amb els quals treballen.

La inserció laboral per joves amb síndrome de Down a través de la Fundación Down España, el suport a emergències mèdiques al Congo amb Metges Sense Fronteres, una nova UCI per pacients amb covid-19 a l'Hospital Josep Trueta de Girona o el suport a persones vulnerables amb el Banc d'Aliments són només alguns dels exemples.

D'on surt el negoci?

Les empreses que ofereixen l'arrodoniment solidari no fan cap aportació econòmica directament als projectes ni a Worldcoo. Sí que posen la infraestructura, la formació als treballadors o les campanyes de difusió dels projectes entre els clients.

Així, el model de negoci de Worldcoo està centrat en les entitats socials, que paguen una quantitat en concepte de prestació de serveis per incrementar el nombre de donants i aconseguir els recursos necessaris. "En funció de l'import econòmic que s'ha aconseguit, ens paguen un percentatge per la prestació del servei", expliquen.

El salt a l'Equador, Itàlia o Portugal

A curt termini, l'empresa vol consolidar l'arrodoniment solidari a l'Estat espanyol. I ja estan pensant en la internacionalització i portar el projecte a països com Itàlia, Portugal, Andorra o Equador.

Worldcoo col·labora amb unes 300 entitats socials. A cada empresa li presenten els projectes que més encaixen amb la seva filosofia i el perfil dels clients. I cada vegada més s'aposta per iniciatives més locals. Una tendència que s'ha incrementat especialment amb la crisi del coronavirus.

El consumidor responsable

Una tendència que han notat des de Worldcoo és el canvi de mentalitat en els consumidors més joves, que valoren altres aspectes més enllà del producte. "Hi ha hagut un gran canvi de consciència, ara les generacions més joves també tenen en compte el valor social d'una marca, com es relaciona amb la comunitat...", destaca Sergi Figueres.

Això fa que les empreses apostin cada vegada més per la responsabilitat social corporativa i fixin com a prioritat la col·laboració amb iniciatives com les de Worldcoo.

Més informació
ONG: sense comunicació no hi ha mobilització
Òscar Camps: "La globalització no és McDonald's a tot arreu sinó tenir dret a migrar"
Küppers: "La gent alegre és com una ONG amb potes"
Avui et destaquem
El més llegit