
Imagina que un dia Facebook et suggereix que et facis amic d'una persona que saps que recentment ha mort. Decideixes no fer cas i l'endemà tornes a rebre-la. Què faries? La resposta de Núria Bartra va ser Postumer, una start-up que dóna de baixa els comptes dels difunts a les xarxes, blogs i correus, i elimina tota la informació que hi hagi al núvol. És a dir, gestiona la vida digital.
La tarifa base és de 340€ per esborrar el perfil a cinc serveis diferents. Ara bé, si es volen extres com recuperar les fotografies o fer un compte commemoratiu, el preu varia. Només cal l'autorització de la família, el certificat de defunció i un termini màxim de tres mesos per eliminar les dades sol·licitades. Tota una idea pionera sorgida del dia a dia i de la revolució de l'era digital, una font d'oportunitats pels joves talents.
Anàlisi de les possibilitats abans d'emprendre
Segons apunta Bartra, "cada minut moren tres persones que tenen compte a Facebook", però poques vegades som conscients de que la seva identitat quedarà registrada a la xarxa per tota la vida. Ni tant sols les companyies del sector. Una conclusió que va poder extreure després de posar-se en contacte amb una dotzena de tanatoris i un advocat per conèixer la situació del mercat. "No sabia com moure'm, a qui acudir, ni si seria possible fer la baixa ni com s'havia de fer aquest tràmit", explica, "pel que vaig optar per parlar amb persones que hi treballen".
Un cop aquí, tot i que la informació sigui favorable, sempre hi ha dubtes. És per això que Bartra recorda, de manera anecdòtica, una frase del seu advocat que la va empènyer a seguir: "Fins que no ho tinguis tot lligat, no ho expliquis a ningú, perquè és molt innovador".
L'experiència d'un sènior i un bon soci
"Tenia la certesa de que la idea era bona, ara només faltava fer un pla d'empresa. No sabia com, pel que vaig demanar assessorament a SECOT". La Núria Bartra és un dels casos d'emprenedoria que ha pogut tirar endavant el seu projecte amb el suport d'aquests empresaris sèniors. Ells analitzen la idea, valoren l'entorn i ajuden als emprenedors a donar-li forma. En el seu cas, va bastar amb una reunió de 3 hores per presentar Postumer i tenir algú disposat a ajudar-la. I, a més, a donar-li un consell bàsic: recórrer al crowdfunding per obtenir finançament. I, alhora, per trobar un soci disposat a involucrar-se i convertir-se en la segona figura que ha orientat els passos a seguir en la materialització de la idea al llarg d'aquest any d'activitat.
La plataforma en concret és Seed&Click i amb una primera fase de 4.000€. L'inversor atret per la idea va ser Albert Casas, actual co-soci de la start-up. Tot i que Bertran és l'única que s'hi dedica al 100%, reconeix que Casas "és el suport moral que a vegades falta".
Els secrets de l'èxit
"Si ho veus clar, és innovador i la veu interior t'ho diu, no dubtis!". Aquesta és, possiblement, l'afirmació més contundent de Bartra. Ella, convençuda de les potencialitats de Postumer, es fixa com a objectiu l'expansió per Espanya i pels països del Mediterrani, els quals responen de manera similar davant la mort. "També hem rebut e-mails de Sud-Amèrica preguntant pel servei, però aquest pas queda una mica més llunyà", apunta.
L'empresa està formada per dos treballadors, els mateixos dos socis que s'encarreguen de gestionar el dia a dia, d'atendre els clients i oferir els serveis. Altres àrees com el màrqueting o la creació del web són tasques s'han externalitzat. Una petita acció que la co-sòcia considera necessària per reactivar l'activitat: "Intentem buscar emprenedors com nosaltres, amb bones idees, ganes de treballar i que han estat en la mateixa situació que nosaltres".
Des del seu punt de vista, el secret de la bona rebuda de Postumer està en "saber detectar on hi ha una necessitat", una de les escletxes que les noves tecnologies han obert en els últims anys.