Antany Island Food i el primer quètxup menorquí

La iniciativa de venda per internet d'aquesta línia de productes de qualitat fets a Menorca vol conquerir el mercat espanyol i europeu

Antany Island Food llança el primer quètxup menorquí Antany Island Food llança el primer quètxup menorquí

Antoni Anglada Comella és apicultor, la seva mel Dolçamar ha guanyat premis i guardons a escala estatal. Anglada n'entén, de qualitat. És per això que no és pas agosarat dir que la nova línia de productes que ha llançat en són de la més alta. Antany Island Food és melmelades, figat i quètxup fets per productors menorquins que es poden trobar a les botigues de l'illa i també en línia. Perquè Antany vol ser, també, un lloc web en què es podran comprar productes menorquins.

Aquest ciutadellenc es dedica a les abelles des de l'any 2012, quan va redirigir la seva carrera professional com a treballador social: "Quan era més jove m'havia interessat molt el món de l'apicultura i vaig telefonar un apicultor d'aquí de Menorca per aprendre'n, vaig fer un petit projecte de viabilitat i ara m'hi dedic". Produeix mel en diferents indrets de Menorca en un total de 175 casetes.

L'apicultura a la Mediterrània és complicada i fa un parell d'anys Anglada ja va començar a investigar quins productes podia impulsar com a alternativa però sempre amb base a la mel, un producte que ell coneix molt bé "i que encara està poc explotat".

La gent del camp de Menorca fa servir la paraula "antany" per referir-se al passat, a com es feien les coses temps enrere. Aquesta paraula ha inspirat Anglada en la seva aventura emprenedora. Fusionar la tradició d'"antany", d'abans, dels productors del camp amb la projecció "island food", aprofitant "el bon fer de la pagesia menorquina". Productes de qualitat i presentats amb un embalatge especial.

Els productes d'Antany Island Food no s'havien de vendre per internet, "però la covid m'ha fet perdre la por a l'ecommerce, que no era el meu model de negoci"

Els productes i el projecte d'Antany Island Food en un principi no s'havien de vendre per internet, "però la covid m'ha fet perdre la por a l'ecommerce, que no era el meu model de negoci". Els productes d'Antany havien de presentar-se a la fira Arrels que va ser cancel·lada per la pandèmia. En un origen havien de ser productes pensats com a regal que es vendrien durant la temporada turística d'aquest estiu. Però quan ens vam tancar a casa, "em vaig animar a treure el producte de forma virtual i invertint en un ecommerce per vendre'ls en línia". "En cap moment vaig pensar de posar una botiga en línia, en realitat. Però la situació que vivim m'ha fet perdre la por", rebla.

Així, el web d'Antany Island Food veurà la llum aquest mes de juliol amb una primera tongada de sis productes que ja han tingut molt èxit en les botigues de l'illa: "El nostre objectiu no és ser en els lineals dels supermercats, sinó en botigues de més categoria". Quatre melmelades -albercoc, melicotó, carabassó, tomàtic- i figat, que no es considera ni confitura ni melmelada, però és un producte ben menorquí, tot de fruita de temporada.

El producte estrella és el primer quètxup menorquí amb mel en substitució del sucre, un producte 100% natural i sense colorants ni conservants, "molt més saludable", afirma. La primera producció dels productes d'Antany ha estat d'uns 200 quilos, "poc, però s'ha venut molt ràpidament". Prudència però amb pas ferm.

Els productes d'Antany Island Food

Els productes d'Antany Island Food

Els propers productes s'inclouran progressivament després de la selecció d'Anglada de "productors de confiança, gent que conec moltíssim i des de fa anys". Acords, sinergies, i valor afegit per promocionar uns productes que "durant l'estiu tenen molt d'èxit, quan Menorca és ple de turistes i tot és molt polit, però durant sis mesos això està molt mort. Volem continuar venent un producte menorquí de qualitat la resta de l'any", sentencia.

"Jo no som productor de melmelada, jo vull fer sinergies amb productors mitjançant una marca de referència que sigui sinònim de qualitat, Antany Island Food, i que els productors se sentin còmodes", afegeix. A Menorca hi ha molts més productes a part del formatge i la sobrassada, i "molts petits productors no tenen ni el temps ni el coneixement suficient per a promocionar-los", lamenta.

L'emprenedor augura que el principi serà "difícil", però confia que si "el producte és bo, de qualitat, la gent repetirà. No hi ha massa productes fets a Menorca que es venguin en línia. Per tant, esper poder arribar a un públic que sap apreciar els valors qualitatius que ofereix l'illa".

"Podem quedar-nos tancats a Menorca i esperar que arribin els turistes a comprar-nos, o podem intentar sortir del que fem tradicionalment i fer que els productes menorquins es puguin comprar a Espanya o a Europa"

En aquest sentit, Anglada reflexiona en veu alta quan diu que "podem quedar-nos tancats a Menorca i esperar que arribin els turistes a comprar-nos, o podem intentar sortir del que fem tradicionalment i fer que els productes menorquins es puguin comprar a Espanya o a Europa". Ell compta amb l'experiència de la seva mel, que després de guanyar reconeixements i premis ha aixecat l'interès de botigues de Madrid que la volen vendre. Ara bé, l'apicultor també té clar que "no hem de vendre més, sinó millor, perquè si incrementam molt la producció, és probable que perdem la qualitat i amb això és l'única cosa amb què podem competir".

Anglada s'imagina el futur com una espècie de central de compres en línia de productes de qualitat fets a Menorca: "Una plataforma online que ofereixi a qualsevol racó del món un aliment fet de manera honesta amb una història i bona feina, un altaveu del producte local i de qualitat menorquí".

Més informació
Quin turisme volem, el de Menorca o el d’Eivissa?
Menorca: les promeses (incomplertes) del turisme
Menorca debat sobre els riscos de la dependència del turisme
Avui et destaquem
El més llegit