Per tal de ser escollit per un fons d'inversió cal una bona idea, sort i un bon equip | La creació d'Adam
Per tal de ser escollit per un fons d'inversió cal una bona idea, sort i un bon equip | La creació d'Adam

Fons d'inversió: com ser l'1% escollit

BStartup, Economenda i Abac Nest detallen quins factors són decisius a l'hora de posar diners en una startup

RedPoints, Signaturit i Exoticca són les tres millors startups en les quals ha invertit el fons d’inversió del Banc Sabadell, BStartup. En el cas del fons de capital risc Encomenda, són Landbot, Goin i Pridatect, mentre que a la firma de capital risc Abac Nest destaquen Mr. Noow i Brava Fabrics. Aquestes són algunes de les startups que formen part de la cartera d’aquests tres fons d’inversió. Ara bé, aconseguir entrar-hi no és una tasca fàcil, ja que actualment “un fons d’inversió rep 100 projectes i només inverteix en un”, sentència l’inversor Carlos Blanco durant un First Tuesday.

“De diners per invertir n’hi ha molts, el que no hi ha són bons projectes”, assenyalava el CEO i cofundador de Goin, David Riudor, en un First Tuesday anterior. Una afirmació que s’ha escoltat ja en diverses ocasions i en la qual coincideixen Marta Campillo, analista d’inversions de BStartup, Artur Bardera, inversor d’Abac Nest, i Mario Brassesco, investment manager d’Encomenda. I és que aproximadament hi ha tres vegades més diners per invertir que projectes amb bones idees que necessitin finançament.

Molts diners però només l’1% de les startups aconsegueixen un fons que cregui en el seu projecte. Alarmant, veritat? Només cal donar un cop d’ull a les xifres: en el darrer any, Encomenda ha rebut 1.350 sol·licituds de startups, Abac Nest 600 i BStartup 1.100. Ara bé, només n’han invertit en 12, 7 i 10 respectivament. Què falla en aquesta equació? Com bé va dir Riudor, “o la idea no és bona o l’equip emprenedor no és bo”.

Un equip emprenedor compromès

De fet, l’equip és el primer en el qual es fixen els fons d’inversió a l'hora de decidir si posar diners en una startup. I que sigui un equip compromès amb el projecte, que hi hagi invertit diners i també temps. És per això que els fons rebutgen la majoria de startups on el seu emprenedor principal es dedica a temps parcial. “Si tu no te la jugues amb el teu temps en el teu propi projecte, per què me l'he que jugar jo amb els meus diners?”, reflexiona Brassesco.

Així que visitar el LinkedIn de l’emprenedor és un pas clau a l'hora de decidir si invertir en un projecte o no. Ara bé, “la majoria d’emprenedors que conec tenen uns perfils que deixen molt a desitjar. Un LinkedIn buit no em genera confiança”, assenyala Blanco. I és que precisament la presentació del projecte i el perfil dels emprenedors és el primer que miren els fons per apostar o no per una startup. I si això no els agrada, malament. “Un 70% els descartem en aquesta primera ullada ràpida”, apunta Brassesco.

Si fins ara el sector 'fintech' liderava les inversions a Europa, en uns mesos ho serà el 'healthtech'

Una vegada passada aquesta primera fase de selecció ràpida de projectes, els inversors analitzen més detingudament altres factors importants en el creixement de l’empresa emergent, com el mercat on operaran, el model de negoci i si el seu sector està de moda o no. “En el darrer mig any hi ha hagut moltes inversions en el sector healthtech als Estats Units i sabem que això es traslladarà a Europa”, apunta Blanco. Si fins ara liderava les inversions europees el sector fintech, d’aquí a uns mesos segurament ho serà el de la salut. Un consell a tenir en compte pels futurs emprenedors. I què no està de moda ja? Empreses de cupons, xarxes socials, jocs o ecommerce.

La lluita pels millors projectes

Captar l’atenció d’un fons d’inversió no és fàcil, però un cop s’aconsegueix, comença la lluita. I és que si un projecte és bo de veritat, són els diferents fons que han de batallar per aconseguir emportar-se aquella startup. “Com que hi ha un excés de diners en el mercat, els bons acords s’han de lluitar”, apunta Bardera.

Ara bé, els fons no sempre encerten a l'hora d’escollir o descartar un projecte. És el cas de Goin, que va ser rebutjada dues vegades per BStartup i ara és una startup en creixement i que ha aixecat 2,2 milions d'euros en el seu primer any. O Trovit, rebutjada en aquest cas per Carlos Blanco. I és que la quantitat de diners disponibles a invertir limita molt les capacitats dels fons de seleccionar projectes. Mentre que el Banc Sabadell i Encomenda inverteixen a un ritme de 15 startups anuals perquè disposen de més 20 milions d’euros a destinar en tres anys, Abac Nest només compta amb 2 milions d’euros.

Brassesco: "Si algú no té les FFF em genera sospites, ja que pot ser l'emprenedor no és prou espabilat"

És per això que el procés de selecció de les startups en les quals invertir és tan acurat. Després de fixar-se molt bé en l'equip, els inversors passen a investigar la xarxa de contactes d'aquell emprenedor. "L'ecosistema en el qual es mou és molt important i s'ha de demostrar que tens una bona network", assenyala Brassesco. Perquè una bona xarxa de contactes és la que fa normalment que una startup pugui començar a finançar-se amb les famoses FFF (friends, family and fools). "Si algú no té les FFF em genera sospites, ja que pot ser l'emprenedor no és prou espabilat", afegeix, alhora que Campillo insisteix en el fet que "aquests tipus de comportaments a l'inici marquen molt com serà l'equip emprenedor". Per tant, perquè un inversor es fixi en una startup és vital que abans hagi obtingut finançament per altres vies, com les FFF o finançament públic tipus Enisa o l'Horizon2020. 

Imatge del darrer First Tuesday sobre com aconseguir inversors

Imatge del darrer First Tuesday sobre com aconseguir inversors | BStartup

Conquistar l'inversor

I la gran pregunta és: si hi ha tants diners per invertir, per què filar tan prim a l'hora de seleccionar una empresa emergent on posar diners? Resposta fàcil: per la rendibilitat que pugui obtenir el fons d'inversió. Els tres inversors coincideixen que la startup ha de proporcionar una rendibilitat d'entre un 15 i un 25%, la qual cosa significa que, en un futur, aquesta companyia ha d'haver multiplicat el seu valor almenys per 10. 

A simple vista, semblen unes xifres força exigents, però, segons Brassesco, és perquè "primer s'han de retornar els diners als inversors i després s'ha d'obtenir una rendibilitat". Ara bé, els fons d'inversió ja saben que no és fàcil per a una empresa emergent que acaba de néixer i per això ja esperen que només el 10% de les companyies en les quals inverteixen compleixin les expectatives de rendibilitat que tenen. 

Els inversors esperen que la startup en la qual posen diners multipliqui el seu valor almenys per 10

I és que la feina dels inversors és anar a buscar a la pròxima startup RedPoints o Goin. Però on? La majoria de fons d'inversió se centren principalment a Madrid i Barcelona, "perquè al final és un tema de probabilitats: com que en aquestes dues ciutats hi ha més emprenedors, proporcionalment hi haurà més projectes", apunta Bardera. Tot i això, ment oberta: "El gran gruix de startups està a Barcelona i Madrid però t'arribes a trobar grans sorpreses a altres llocs", afegeix Brassesco. De fet, de les quatre primeres grans inversions d'Encomenda, dues eren valencianes. "Hem de tenir els ulls posats en tot l'Estat espanyol perquè les oportunitats poden arribar de qualsevol lloc", puntualitza Campillo. Potser la teva és la pròxima startup que un d'aquests tres fons d'inversió fixa la mirada. I més amb aquests consells per conquistar-los a primera vista. 

Més informació
Confessions d'un inversor
Carlos Blanco: "Com a inversor és molt important no dedicar temps als morts"
El perfil d'un 'business angel'
Avui et destaquem
El més llegit