Innovar per crear valor

Startups com Uncovercity, Qmaketing, Play&Go Experience i Prisma expliquen com han fet de la disrupció, no sense dificultats, un valor en el seu sector

Imatge d'un dels jocs dissenyats per Prisma | Prisma
Imatge d'un dels jocs dissenyats per Prisma | Prisma

"Jo? Sóc una maga en el meu sector!", comenta entre rialles Rocío Vidal, fundadora de Qmarketing, agència de màrqueting que ha digitalitzat les farmàcies amb un "gran esforç". Renovar aquest sector no ha estat fàcil per a aquesta empresària, conscient que "la innovació no és ni més ni menys que introduir canvis que suposen millores", explica Vidal. Perquè innovar és canviar les coses, simplement. I si ho fas amb la cinquena marxa, directament estàs sent disruptiu, no? De tot això s'ha parlat en el fòrum Innovar per a crear valor, organitzat per l'Associació d'Empresaris Joves de València (AJEV) a l'edifici Insomnia de la Marina de València. I d'aquest valor innovador continuem parlant aquesta tarda, ara ja en persona, durant la celebració dels #VE5Anys de VIA Empresa, l'acte No em venguis disrupció, fes-la.

Més info: #VE5Anys: No em venguis disrupció, fes-la

En la jornada de l'AJEV, juntament amb el model de Qmarketing s'ha presentat una plataforma de reserves sorpresa en restaurants top de la ciutat; una altra que combina gamificació, geolocalització i realitat augmentada i una altra que converteix els recursos humans en una mena de Candy Crush. Tots, d'una manera o altra, també han apostat per ser disruptius en el sector i sembla que la partida l'estan guanyant. És el que han explicat Uncovercity, Play&Go Experience i Prisma, startups que estan renovant els seus sectors amb una proposta de valor.

Des d'Uncovercity, la seua CMO i cofundadora, Teresa Doménech, ho explica amb claredat: "En el món tecnològic, cal reflexionar com es fan les coses ara i qui no reflexiona avui dia, està fotut. De fet, en el meu sector, ara ja no és només important asseure's a menjar, és tot el que ocorre al voltant", admet.

Teresa Doménech: "En el món tecnològic qui no reflexiona avui dia, està fotut"

El seu projecte s'endinsa en la gastronomia des de l'experiència d'usuari: el client reserva cita amb ells per sopar però desconeix la destinació, un cotxe de Cabify el recull a la porta de casa i el porta al restaurant.

Més info: Cabify, a la conquesta de Barcelona

"La taula està parada però no saps on", resumeix Doménech, periodista amb gran bagatge professional i ara una enamorada d'aquesta proposta empresarial que acaba de ser seleccionada per Culinary Action!, l'acceleradora que impulsa el prestigiós Basque Culinary Center.

Gamificació per renovar l'Administració

María Tatay és l'altra dona darrere el projecte de Prisma, startup que aposta per aplicar la gamificació a la feina "per fer-la més satisfactòria". Destaca que "vam decidir fundar una empresa per a trencar eixa relació que hi ha entre el cap que pensa que els seus empleats van a fer el mínim i els empleats que creuen que el seu cap va per ells cada dia", explica Tatay, qui deixa clar que els millenials són la seua generació només comença a explicar el seu projecte.

Participants al fòrum d'AJEV a València | NNG
Participants al fòrum d'AJEV a València | NNG

La innovació que aplica Prisma ha arribat a l'Ajuntament de València, un dels clients que més els enorgulleix. Amb ells estan mesurant la productivitat dels funcionaris municipals amb l'aplicació del PAM!-Pla d'Acció Municipal, el que emociona a l'emprenedora. "Quan ixes d'una reunió i li dius a l'Ajuntament que anem a jugar als cromos... 'flipe'. En realitat, la innovació no flueix perquè hi ha molts estadis a passar, les pimes no saben com són d'afortunades perquè no tenen problemes de jerarquia, que és el que dificulta innovar", apunta la fundadora de Prisma.

María Tatay: "La innovació no flueix perquè hi ha molts estadis a passar"

"Per què Airbnb ho va revolucionar tot? Perquè va arribar des de fora i ho va veure. Jo et puc fer una plataforma estupenda, però l'important és que des de dins de l'empresa sàpiguen que existeix aquesta necessitat i aposten per açò", argumenta Tatay.

"O innoves o et mors"

En opinió de Gersón Beltrán, CMO de Play&Go Experience, "no hi ha mentalitat d'innovar, per açò vénen des de fora i ho fan, no perquè no podem, sinó perquè falta formació. És una qüestió molt cultural aprendre que la innovació ha d'estar dins, i el xip està en el fet que o innoves o et mors", vaticina categòric aquest geògraf especialista en geolocalització, geomàrqueting i turisme. El resum del responsable de Play&Go Experience és que "innovar no és tindre un Facebook, sinó que és canviar les coses".

Gersón Beltrán: "Innovar no és tindre un Facebook, és canviar les coses"

El seu projecte sorgeix després de veure l'èxit de Pókemon Go! quan en 2017 es plantegen crear un MVP dedicat a la festa de les Falles de València, projecte de gamificació de turisme centrat en la festa valenciana que va congregar més de 6.700 jugadors a través de la seua aplicació mòbil. L'objectiu? Motivar els jugadors a visitar els monuments fallers fent promoció turística. "Fem màrqueting de promoció i apostem per esdeveniments concrets generant experiències", assenyala Beltrán.

Per últim, la més escèptica amb el caràcter innovador de la seua proposta és Rocío Vidal, de Qmarketing. Amb tot, admet que la gesta no ha estat fàcil: des de fa set anys treballa per modernitzar les farmàcies des de l'experiència, el domini del sector i la innovació. "Hem aplicat la tecnologia a un sector que no la tenia, però no és fàcil. El 80% de les empreses que estan ací fóra no estan disposades al canvi, canviar és difícil quan tot va bé", apunta. "Si tenim 2.000 farmàcies, hem hagut de convéncer 2.000 vegades", conclou.

Més Informació
Innovar amb post-its és possible (si saps com)
València s'emporta les seues startups a Silicon Valley
Palo Market Fest s'omple d'emprenedors valencians
Avui et destaquem
Comentaris