Innovar amb post-its és possible (si saps com)

Ibercaja organitza 30 sessions pràctiques per connectar problemes i metodologies per trobar solucions

Treballar amb post-its fa fluir la conversa i la comunicació | iStock
Treballar amb post-its fa fluir la conversa i la comunicació | iStock

“Realment creieu que amb post-its i activitats a l’aire lliure es pot innovar?”. Així ha arrencat la primera de les 30 sessions pràctiques que organitza IberCaja i la seva fundació en el context de la iniciativa Ecosistema Más Empresa en el que es planteja com un veritable road show d’innovació. Aquesta proposta de l’entitat financera intenta posar en contacte empreses amb problemes i startups amb solucions.

La plataforma ja compta amb més d’un centenar d’inscrits i ja comença a donar solucions als problemes que els plantegen les companyies. A més, també s’ha iniciat tot un seguit de tallers pràctics que voltaran per diferents ciutats per apropar metodologies d’innovació a directius i emprenedors amb reptes empresarials.

La primera sessió s’ha celebrat a Barcelona –la seguiran altres a Zaragoza, Madrid, València, Sevilla i Logroño- i ha anat a càrrec de l’experta Noelia Rojo de la consultora ThinkersCo per tal d’explicar metodologies d’innovació per al client mitjançant design thinking. Rojo ha estat taxativa sobre els post-its: “Només amb això, no. El més fàcil és omplir-los, complicat és passar de la teoria a la pràctica. Treballar amb post-its genera debat, conversa i que la gent parli i treballi”, i això és el que es busca amb aquesta metodologia.

Tecnologia, negocis i persones

Vivim en un món globalitzat que opera amb directrius de feina del segle passat, segons l’experta. “Cada cop el client sap més, la competència és més gran”, afirma. Antigament les empreses se centraven en el producte, les necessitats de l’usuari eren igual. Però això ara no funciona: “Hi ha tot de tot, no podem llançar productes generalistes”. Ara creiem que coneixem el nostre client i dissenyem un producte per a aquest, “però en realitat no el coneixem bé”.

El que combina producte i client és la necessitat. Abans vendre un cotxe era sinònim de mobilitat, ara la tecnologia permet fer coses que abans no es podia i han aparegut nous models de negoci: MyTaxi, BlaBlaCar, Uber, Emov, etc. I els públics també s’han incrementat, no només els joves fan servir noves tecnologies.

Rojo durant la sessió sobre 'design thinking' | AAD

Rojo durant la sessió sobre 'design thinking' | AAD

En la sessió organitzada per Ibercaja en què han participat des d'un banquer a un directiu d’una fundació passant per una executiva d’una empresa energètica i emprenedors, Rojo ha proposat passar per tots els passos de la metodologia del design thinking: Repte, comprensió, definició del problema, sintetitzar, ideació , prototip del concepte, test i validació, definició del MPV i decisió. L’objectiu és “trobar el dolor i trobar la solució: què li falta a una idea?”.

Conclusions: el valor no es troba en la possibilitat, el valor està en les necessitats i les expectatives. Els usuaris no saben exactament què volen, “però sí tenen una idea clara sobre allò que no volen”. Com podem usar el nostre client com a principal font de coneixement i informació? Comprenent l’usuari en primer lloc: tecnologia i mercat en una segona fase.

Rojo avisa, però, que el design thingking no és la finalitat, és el mitjà, és la manera per “observar com ocorren les coses, no com haurien d’ocórrer”.

Avui et destaquem
Comentaris