Vestíbul de l'edifici de Lanzadera a València | Cedidda
Vestíbul de l'edifici de Lanzadera a València | Cedidda

Un mar d'empreses a València

La façana marítima de València acull la Marina d'Empreses ideada per Juan Roig, un centre empresarial i d'aprenentatge que ha incubat 250 projectes emprenedors

Vora mar, per on fa una dècada s'amarraven els grans velers de l'America's Cup, ara passegen emprenedors, inversors i mentors. Ho fan en un espai que era diàfan perquè funcionava com a magatzem dels grans velers de la competició i al qual li han construït parets per fer-ho adequat a la seua nova funció però on encara podem admirar fotografies d'aquelles regates en mar obert pel Mediterrani valencià. L'espai que ocupaven equips de vela com el BMW Oracle -en aquell temps en què València va ser seu de la 32a edició de la competició nàutica- alberga ara l'esperit emprenedor que desprén el projecte de Juan Roig, el magnat de Mercadona. És la Marina d'Empreses, l'espai que el valencià va idear fa tres anys a la seua ciutat per fer volantins l'ecosistema emprenedor. En aquest 9 d'Octubre, diada dels valencians, VIA Empresa fa un passeig pel mar d'empreses que ja creixen mirant el Mediterrani.

Més info: Marina de Empresas celebra tres anys

En total, són 18.000 metres quadrats dedicats a l'emprenedoria. Dos edificis: en un, la Escuela de Empresarios (EDEM) i en l'altre la incubadora Lanzadera i la societat d'inversió Angels, els dos germans grans de l'aposta empresarial que ja fa tres anys que funciona amb èxit. La última, per exemple, ja suma 83 milions d'euros de facturació entre totes les empreses gestionades i participades per la societat.

En el menjador del segon edifici, on cada dia es menja de tupper i es fan desenes de cafés, ens trobem amb Òscar Valledor, emprenedor darrere de Project Lobhttp://www.projectlobster.com/ster, una startup que fabrica ulleres de sol i graduades i que, tot i tenir seu i botiga pròpia oberta a Barcelona, va voler instal·lar-se a València. "Abans vaig estar durant dos mesos en el Santander, amb el programa d'incubació YUZZ però és que aquí tens aquest espai de treball que és "la leche", tens un networking súper potent amb totes les empreses a mà...", explica Valledor.

Façana del recinte Marina d'Empreses | Cedida
Façana del recinte Marina d'Empreses | Cedida 

Les condicions d'estada també són atractives per a Valledor. "És molt interessant el funcionament perquè ells el que donen és un préstec, a partir de l'Excel que els presentes quan entres aquí. S'encarreguen de cobrir els teus cash-flows negatius durant els nou mesos de programa i aquesta és una manera molt interessant de funcionar perquè al final tu agafes els diners justos, només el que necessites. No et donen 200.000 euros sense més, sinó que tens un tutor que ho està gestionant a cada moment i això també t'exigeix a tu", argumenta.

Valledor: "No et donen 200.000 euros sense més sinó que tens un tutor que ho està gestionant a cada moment i això també t'exigeix a tu"

El dia que ens trobem els emprenedors i els alumnes d'EDEM tenen accés a una ponència sobre Facebook i Instagram Ads. "Sempre estàs aprenent coses noves, i el que és interessant és que et donen formació en gestió empresarial sobre el Model de Qualitat Total, basat en la satisfacció de cadascun dels integrants de la cadena de valor. I és molt interessant perquè crec que això és el valor afegit que et donen ací i que no t'ho donen altres acceleradores, perquè al final està molt centrat en la manera de gestionar empreses com ho fa Mercadona, que és un rellotge", apunta.

Mercadona en el mirall

L'esperit Mercadona està molt present, com expliquen des de la mateixa organització. Al cap i a la fi és una aposta personal de l'empresari valencià: "El que traslladem és la idea de Juan Roig quan va dir "jo sé com fer que una empresa funcione, que és Mercadona, sé com portar una empresa a l'èxit i no m'ho vull guardar per a mi sinó que el que vull és compartir-ho amb tots", explica Mari Carmen Tortosa, directora de comunicació en Lanzadera i Angels.

Més info: Catalunya, el rebost de Mercadona

Mentre passegem per l'edifici, admirem l'espai. És gran, hi cap molta més gent. De fet, ens expliquen com durant aquest temps han anat incorporant mobiliari segons les necessitats i com queda molt espai per omplir. Per tant, molts més projectes emprenedors tenen cabuda ací, on ara per ara hi ha 130 en actiu.

Tortosa: "Juan Roig va dir un dia que 'jo sé com fer que una empresa funcione i no m'ho vull guardar per a mi"

Als darrers que han entrat fa poc, en la convocatòria de setembre -com Lowbus, Top Run o Pedramar, entre 38 nous equips- s'hi sumen els que s'han volgut quedar un temps més. I estar-se més no suposa un lloguer, sinó participar en l'ecosistema, implicar-se amb els nous. De fet, Patas Box –projecte que consisteix en enviaments per subscripció mensual amb productes orgànics, prèmium i difícils de trobar sobre gossos- són de la 4a edició i fa poc que han marxat de l'edifici. "Quan acaben, hi ha un seguiment i com tenim un munt d'espai hi ha qui es queda aquí durant més temps. El que els demanem és que col·laboren, que vagen de la mà dels nous, que els facen formacions en el que ells siguin millors o que agafen alumnes en pràctiques d'EDEM, però es queden de manera gratuïta", explica Tortosa. 

Un dels espais de treball de Marina d'Empreses | Cedida
Un dels espais de treball de Marina d'Empreses | Cedida 

Per exemple, Project Lobster forma part de la 7a edició de Lanzadera, que des de 2015 ha treballat amb 250 projectes emprenedors. De la convocatòria anual inicial que es feia han passat a fer-ne tres al cap de l'any després d'escoltar les necessitats dels emprenedors. "Quan féiem una sola convocatòria a l'any, que tancàvem sempre al setembre, arribàvem al South Summit, a l'octubre i les startups ens deien que com anaven a esperar fins al setembre següent: "Si sóc una startup, si em moriré pel camí, no tinc finançament, ni recursos".... Llavors els escoltàrem i obrirem tres a l'any", apunta.

Ara també treballen amb les grans empreses a través del projecte Corporate. Promouen iniciatives emprenedores dins de les corporacions buscant líders emprenedors, i és així com per exemple, l'acord de col·laboració amb Sony Interactive Entertainment Espanya (SIE Espanya) per engegar a València una nova seu de PlayStation Games Camp. Està actiu des de 2016 amb l'objectiu és impulsar el talent valencià en el sector dels videojocs.

La zona de treball del Play Station Talents | NNG
La zona de treball del Play Station Talents | NNG 

Un exemple és el videojoc Effie, dels emprenedors Pablo Martínez, Anna Fabrés, Javier Gerona, Ana Martínez, Jorge Quesada i Vicente Quesada, l'equip d'Inverge Studios. El dia de la nostra visita, un altre equip de periodistes, en aquest cas audiovisual, els visita per entrevistar-los en la seua zona de treball. 

Els nouvinguts

Per exemple, Komodore, natural de Barcelona, és una de les startups que han entrat aquest setembre. Forma part del programa Garage, la incubadora d'empreses que té Lanzadera per a donar suport a emprenedors a desenvolupar les seues idees i poder convertir-les en realitat. Miguel Escobar, el seu CEO, es mostra encantat amb l'oportunitat i, sobretot, amb l'ambient de col·laboració que es respira. "Simplement pel fet d'estar aquí i estar envoltat de tants projectes es crea una sinergia espectacular, al marge de totes les formacions i tots els serveis que ens ofereixen, que també és important perquè aporten molt valor", apunta.

De moment, tot i que la seu la manté a Barcelona, fins i tot es planteja traslladar a València el seu projecte, un programari per automatitzar la comunicació entre els gestors dels apartaments turístics i els seus hostes.

Escobar: "Simplement pel fet d'estar aquí i estar envoltat de tants projectes es crea una sinergia espectacular" 

També de Barcelona prové Allogio, que també recentment ha entrat en Lanzadera. Trobem el seu CEO i fundador, Òscar Subirana, en la sala de la primera planta i el primer que fa és obrir-nos les portes del seu taller, contigu a la zona de treball i des d'on ja pot fabricar les carcasses de mòbil que produeix la seua marca. "Portem tres setmanes solament aquí i l'experiència és impressionant. A part de comptar amb les instal·lacions que tenim el que aporta més valor és que si tinc un dubte, cride al de davant que segurament l'ha tingut fa dues setmanes i en un moment, avances molt més ràpidament", explica mirant a Valledor, qui li ha fet de Cicerone en aquests primers dies a la capital valenciana.

El taller de la startup Allogio a l'edifici de Lanzadera | Allogio
El taller de la startup Allogio a l'edifici de Lanzadera | Allogio

Mentre pugem i baixem les escales del centre, mana el silenci i la concentració. La imatge, sempre la mateixa: una taula gran, amb producte físic a tocar per si venen clients de visita, gent jove encarada al Mac i telèfons mòbils ben a prop, siga per mirar missatges o per rebre telefonades importants. Els més enganxats al telèfon tenen fins i tot un espai separat, com Boat Jump –la plataforma online de lloguer de vaixells- que, per necessitat, té sempre el seu equip parlant amb els clients.

Tortosa recorda com fa temps va voltar amb uns companys per Espanya per promocionar el projecte de Lanzadera i molts preguntaven quan farien un Lanzadera a Galícia, per exemple. "No el farem. Nosaltres estem ací, a València. Veniu vosaltres", explica. Un lloc que apunta maneres, que va costar 300 milions d'euros a Juan Roig i que està liderant la conversió de la zona marítima, sovint oblidada i sacsejada per la imatge de la corrupció arran la Copa Amèrica i la Fórmula 1, en la imatge de la tech city en què es vol convertir València i mirant al mar. Sempre mirant al mar.

Més informació
Roig inaugura un 'hub' d'emprenedoria
València vol ser 'tech city'
Avui et destaquem
El més llegit