Joan Font, a la secció de Perfils amb petjada de VIA Empresa, confessava que: “podem arribar a trigar fins a vuit anys per obrir un supermercat” i afegia: "podríem tenir les mateixes exigències i trigar només tres mesos fent-ho igual de bé". Això resumeix de manera contundent un dels problemes més greus que tenim: l'excessiva burocràcia i la lentitud dels processos administratius. Aquest retard suposa perdre molt de temps i diners. És un llast que pot fer que moltes empreses, especialment les petites i mitjanes, acabin desistint o, fins i tot, plegant. A més, aquest problema també afecta la competitivitat del país, ja que dissuadeix la inversió internacional i desincentiva la innovació empresarial.
Moltes de les persones que intervenen en la política, la regulació i la gestió pública no han tingut experiència prèvia en una empresa, sigui com a emprenedors, empresaris o directius
Les causes d'aquesta situació són múltiples. En primer lloc, tenim la normativa europea que genera una regulació ja de per si feixuga. I hi ha estats com Espanya que, en transposar-la, encara ho compliquen més. Quan aquesta normativa arriba a Catalunya, es torna encara més complexa, afegint un altre nivell de burocràcia que les empreses han de superar. Això allarga els processos i augmenta els costos, convertint el nostre país en un dels més complicats d'Europa per iniciar un negoci. La complexitat del marc regulador és sovint ineficient i redundant. Cada administració, sigui local, autonòmica o estatal, genera normativa pròpia i sovint es duplica o triplica, entrant a més en contradicció entre elles. A més, la manca de digitalització en molts processos administratius allarga els terminis de resposta. Un altre factor important és que moltes de les persones que intervenen en la política, la regulació i la gestió pública no han tingut experiència prèvia en una empresa, sigui com a emprenedors, empresaris o directius. Això fa que no siguin plenament conscients dels impactes que tenen les seves actuacions en el teixit productiu. A diferència d'altres països on hi ha una proporció més alta de persones amb experiència empresarial als governs, aquí sovint es prenen decisions sense comprendre del tot les necessitats i els reptes que afronten les empreses en el dia a dia.
Les dades ho confirmen. Com destacava l'economista Carme Poveda fa uns mesos en un article a VIA Empresa, segons el rànquing de competitivitat 2023 elaborat per l'escola de negocis suïssa IMD, Espanya ocupa la posició 51 en eficiència del govern, molt per sota de la que li correspondria en funció del seu PIB, que és la posició 14 del món. En els últims cinc anys, Espanya ha caigut 11 posicions, passant de la 40 a la 51 de 64 economies analitzades. A Catalunya, el diagnòstic és encara més decebedor. Segons l'European Quality of Government Index 2021, publicat per Eurostat, Catalunya es troba a la cua de les regions d'Espanya i Europa pel que fa a la qualitat del govern.
La baixa qualitat normativa genera inseguretat jurídica. Els canvis legislatius sovint no s'han avaluat prèviament i la majoria de les lleis que surten del Parlament no compten amb una memòria econòmica que avaluï els impactes previstos. Tenim una administració que no s'adapta al que necessita la societat actual. Les empreses necessiten administracions adaptades al segle XXI. Si no funcionen amb criteris d’eficiència, continuaran sent un fre a la competitivitat del país i a la millora del benestar de les persones.
Catalunya es troba a la cua de les regions d'Espanya i Europa pel que fa a la qualitat del govern
Ja fa molts anys que aquest problema està perfectament analitzat i diagnosticat. I també estan molt clares les accions que s’haurien de dur a terme. Un exemple, el Fòrum d’Entitats per a la Reforma de l’Administració (FERA) fa temps que va presentar a partits i govern més de 80 propostes. En resum, caldria impulsar la direcció pública professional, desburocratitzar la gestió administrativa simplificant els processos i millorant la qualitat normativa, reforçar la lluita contra la corrupció, promoure una cultura d'avaluació i millora contínua; i fomentar la col·laboració publicoprivada. Però el temps passa i no avancem. Cal que els que poden resoldre-ho siguin conscients del problema i actuïn amb valentia. Si seguim com fins ara, tots hi perdem massa i, per això, continuarem insistint, no podem tirar la tovallola. Com deia Franklin D. Roosevelt, expresident dels Estats Units: "La burocràcia mata la iniciativa".