Un acomiadament "feliç"? La modalitat atípica de McKinsey que revoluciona els recursos humans

Les grans consultores afronten un període de contenció i reestructuració amb una cultura de "up or out" (a dalt o fora) que genera diversitat d'opinions

El mètode McKinsey ha generat diversitat d'opinions al sector dels recursos humans | iStock El mètode McKinsey ha generat diversitat d'opinions al sector dels recursos humans | iStock

Es pot acomiadar un treballador i que sigui una experiència "positiva"? Aquesta és la premissa d'una nova modalitat d'acomiadament utilitzada per McKinsey. La firma de consultoria internacional pagarà als seus treballadors per buscar-se una altra feina. Els caps intermedis (mànagers) de McKinsey al Regne Unit que vulguin abandonar la consultora continuaran cobrant de l'empresa mentre busquen una altra feina, segons ha informat el diari britànic The Times citant fonts coneixedores de la situació. És a dir, els treballadors rebran el seu salari durant un període de nou mesos a canvi que busquin un nou lloc de treball fora de l'organització. Més enllà de pagar-los per això, la companyia també els donarà la possibilitat d'accedir a serveis d'assessorament professional per les seves carreres laborals. Ara bé, també té una contrapart negativa: si no tenen èxit i no troben una nova destinació, també hauran de deixar McKinsey.

Els treballadors de McKinsey rebran el seu salari durant un període de nou mesos a canvi que busquin un nou lloc de treball

Ja fa temps que la indústria de la gran consultoria viu un període de contenció i reestructuració. Per exemple, Deloitte prepara la reestructuració més gran en una dècada per reduir costos i no serà fàcil perquè compta amb 455.000 empleats a tot el món. La reorganització de les operacions es produeix després que la firma decidís no dividir les activitats d'auditoria i consultoria.

Més info: Acomiadar els divendres i dimitir els diumenges

A molts d'ells els sorprèn la decisió dels acomiadaments, ja que McKinsey va tenir uns ingressos record de 16.000 milions de dòlars durant el 2023. Unes consultores que tenen una cultura corporativa basada en l'up or out (a dalt o fora), que consisteix a fer que si no ascendeixes durant un temps, és millor abandonar la companyia. Actualment, per accedir a una consultora les entrevistes són completes i a segons quines posicions es necessiten més de cinc filtres i persones per veure "com reacciones davant de certes circumstàncies i problemes". No obstant això, entrar en una consultora no significa que et quedis allà per sempre: el nivell de rotació és molt alt i les sortides i entrades són molt habituals.

Al febrer d'aquest any, Bloomberg va informar que McKinsey havia donat a 3.000 empleats qualificacions de rendiment baixes. L'informe deia que els empleats que van rebre aquestes qualificacions tenien uns tres mesos per millorar el seu rendiment o se'ls "aconsellarien que abandonessin", segons apunten fonts de McKinsey a The Times

Les consultores tenen una cultura corporativa basada en l''up or out', és a dir, si no ascendeixes millor abandonar la companyia

Fa un any, la companyia nord-americana també va acomiadar 1.400 treballadors, aproximadament el 3% de la seva plantilla conformada per 47.000 empleats el 2023. Cinc anys abans, McKinsey tenia 28.000 empleats. Com a curiositat, un portaveu de McKinsey ha explicat recentment als mitjans anglesos que la missió de l'empresa era ajudar els empleats a "créixer cap a líders, tant si es queden a McKinsey com si continuen la seva carrera en un altre lloc". "Aquestes accions formen part del nostre esforç continu per garantir que el nostre enfocament de gestió i desenvolupament del rendiment sigui el més eficaç possible i, iniciatives com aquestes, ens ajuden a fer-ho d'una manera solidària", destacava el portaveu. Uns acomiadaments "feliços" que s'han convertit en una atípica modalitat que revoluciona els recursos humans. I veurem si tenen vida més enllà de la consultoria.

Més informació
"Quit-Tok" o quan els joves es neguen a deixar el seu treball "en silenci"
El TikTok de l'explotació: la romantització de treballar de 8 h a 20 h
Avui et destaquem
El més llegit