• Economia
  • "Quit-Tok" o quan els joves es neguen a deixar el seu treball "en silenci"

"Quit-Tok" o quan els joves es neguen a deixar el seu treball "en silenci"

Milers de vídeos d'acomiadaments i dimissions de treballadors de la generació Z es viralitzen a les xarxes socials en una aposta per la transparència

El "Quit-Tok" de Brittany Pietsch durant el seu acomiadament | TikTok
El "Quit-Tok" de Brittany Pietsch durant el seu acomiadament | TikTok
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
02 d'Abril de 2024
Act. 02 d'Abril de 2024

El nou fenomen laboral i viral de les xarxes socials es diu "Quit-Tok", és a dir, el "quit" de dimitir i el "tok" de la plataforma TikTok. Qui lidera la tendència del "Quit-Tok" és la generació Z (nascuts a partir del 1997) i que consisteix a gravar amb el mòbil els acomiadaments, les renúncies, la mala gestió dels membres de recursos humans i les mateixes reaccions dels joves en conèixer el desenllaç. Si fa setmanes ja ho anticipàvem a VIA Empresa amb el reportatge de "No sóc feliç" i el manual de supervivència entre boomers i zetes, la nova moda també porta més d'un maldecap als empresaris que veuen una pèrdua de reputació de la companyia i la necessitat urgent de donar el mateix valor i recursos a les contractacions que als acomiadaments.

 

El "Quit-Tok", una tendència liderada per la generació Z i que porta més d'un maldecap als empresaris que veuen una pèrdua de reputació de la companyia

Una de les impulsores de la iniciativa del "Quit-Tok" és la jove Brittany Pietsch, que va decidir gravar amb el dispositiu mòbil una videotrucada en la qual el departament de recursos humans de la seva empresa li comunicava el seu acomiadament. Pietsch va decidir interrompre els dos interlocutors i els va dir textualment: "Prou, us pararé aquí. El meu cap m'havia dit que estava content amb mi… Per què m'acomiada recursos humans? Per què no dóna la cara el meu cap?". Tot seguit va començar una batalla dialèctica en què "treu els colors" de la companyia i els treballadors no li saben justificar el seu acomiadament. El vídeo porta més de 10,8 milions de visualitzacions, 123.000 m'agrada i milers de comparticions a tot arreu. Encara més, s'ha convertit en l'acomiadament més vist de la història.

@brittanypeachhh When you know youre about to get laid off so you film it :) this was traumatizing honestly lmao #layoffs#tech#techlayoffs#corporate♬ original sound - Brittany Pietsch

 

 

Pels que no ho sàpiguen, Pietsch treballava al gegant tecnològic Cloudfare i la companyia ha tingut un problema reputacional tan gran que el president de Cloudflare, Matthew Prince s'ha hagut de disculpar públicament a les xarxes socials i ha admès que hi va haver "falta d'humanitat" a l'acomiadament i que va ser un "gran error" de la companyia. D'aquí que també hagin sorgit durant els últims mesos càpsules de vídeo virals en què joves es neguen a acatar ordres a la feina, mostren les seves reaccions quan els acomiaden o quan presenten la seva dimissió i critiquen que estan mal pagats i el treball és molt estressant. I, fins i tot, es fan servir les etiquetes Quit my job with me o #antiworkgirlboss. Uns conceptes que acumulen més de 600 milions de visualitzacions i que s'han convertit en una pràctica "temuda" per les empreses.

Cal parar atenció a quan contractes i... acomiades

Més vídeos virals del fenomen 'Quit Tok' | TikTok
Més vídeos virals del fenomen 'Quit Tok' | TikTok

És tan gran el fenomen que les empreses catalanes, espanyoles i internacionals s'estan "posant les piles" i els alts directius de les grans companyies demanen al departament de recursos humans la mateixa atenció als acomiadaments que a les contractacions. De fet, els joves ja no construeixen la seva identitat -ni amb ells mateixos, ni amb els altres- a través del treball, segons els últims estudis del sector. Molts d'ells utilitzen la primera persona del singular (“jo”), en comptes del plural (“nosaltres”) en referir-se a l’organització perquè tenen una cosa molt clara: les empreses que els contracten no són seves i la seva vida no depèn de cap companyia. Per tant, no són "pitjors treballadors", sinó que el seu nivell de fidelitat és menor que la resta. En aquests moments romandre a una empresa és crucial per al 46% dels baby-boomers, però només per al 21% de la generació Z, segons Betterfly.

Pietsch: "Prou, us pararé aquí. El meu cap m'havia dit que estava content amb mi… Per què m'acomiada recursos humans? Per què no dóna la cara el meu cap?"

El gran punt d'inflexió entre generacions té a veure amb la pandèmia de la covid-19 durant el 2020, la falta de mà d'obra i el fenomen de la Gran Renúncia en què durant un curt període de temps es van apujar sous, hi va haver més flexibilitat laboral i una política de prioritat al treballador. Pels acabats de graduar és l'única economia que han conegut. "I ni un pas enrere", confessen les noves generacions.

D'un despatx a porta tancada a "saber mantenir la compostura"

Els conceptes de "Quit-Tok" acumulen més de 600 milions de visualitzacions a les xarxes | TikTok
Els conceptes de "Quit-Tok" acumulen més de 600 milions de visualitzacions a les xarxes | TikTok

Sempre amb la porta tancada, durant els divendres al migdia amb pocs treballadors a l'oficina i al despatx del cap. Així és com es produeixen gran part dels acomiadaments durant les últimes dècades. Ara bé, a causa de l'ús habitual del teletreball o dels acomiadaments a les grans tecnològiques -des de fa un any en porten més de 312.000 a tot el món-, han començat a gravar els acomiadaments (i sobretot a retransmetre-ho en directe). Moltes vegades per deixar en evidència el "poc tacte de recursos humans" i a vegades serveix com a "teràpia en línia" i "validació" per qui acaba de perdre el seu lloc de treball.

Els experts desaconsellen als joves evitar la pràctica del "Quit-Tok", per aconseguir noves feines o per les conseqüències legals que pot derivar

Tot i que per a molts, el "Quit-Tok" pot semblar un fenomen empoderador que s'ha trobat amb acomiadaments de tota mena -alguns s'han fet virals, com el cas de l'empresa Better.com que ho va fer per Zoom a 900 treballadors i va durar menys de 10 minuts-, experts i gurús de recursos humans desaconsellen la pràctica de penjar el vídeo. Es pot interpretar, adverteixen, com a "manca de professionalitat", suposar un obstacle seriós a l'hora d'aconseguir una nova feina i, fins i tot, tenir conseqüències legals serioses.

Finalment, els experts també aconsellen a l'altra part, és a dir, als empresaris que vulguin acomiadar un treballador "de la millor forma possible", si es pot dir així. En primer lloc, recomanen comunicar-ho en persona -tot i que també ha de ser per escrit-, fer servir la transparència i explicar-se de forma tranquil·la. "També pensar que pots ser gravat quan menys t'ho esperes", continuen.

A més, és imprescindible donar temps al treballador per digerir-ho, sol·licitar amablement la devolució del material i utilitzar paraules per alabar l'esforç i la dedicació del treballador i destacar algun valor humà. I sobretot, tenir en compte el fenomen dels treballadors boomerang. Poden tornar quan menys t'ho esperis.