Aena justifica la seva posició en l'afer del 'handling' amb Iberia

El gestor aeroportuari assegura que la companyia ha perdut el servei "perquè altres companyies han elaborat propostes millors"

Imatge de l'aeroport de Barcelona | iStock Imatge de l'aeroport de Barcelona | iStock

Aena ha afirmat en un comunicat que "més enllà del soroll", Iberia ha perdut llicències de 'handling' a diversos aeroports espanyols "per una raó molt senzilla: en el marc del concurs públic, altres empreses han elaborat propostes millors". La gestora pública d'infraestructures aeroportuàries surt així al pas de les informacions sobre la suspensió del concurs per part del Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals. Al voltant d'aquesta qüestió, Aena informa que ja ha presentat al·legacions i que la suspensió és automàtica quan es presenta un recurs. Alhora ha recordat que aquest concurs s'ha basat en criteris "transparents i objectius" acordats "amb totes les parts" -Iberia inclosa- durant dos processos de consulta previs.

En paral·lel, Aena espera que el recurs es resolgui "favorablement" i aviat i que el procés continuï. A més urgeix Iberia i el grup IAG a prendre decisions "pel bé dels seus treballadors i del servei als aeroports" i espera que aquesta firma "no obstaculitzi el procés de transició". Cal recordar que el Tribunal Administratiu Central de Recursos Contractuals ha notificat formalment a Iberia que manté la suspensió del concurs d'Aena per a la prestació dels serveis d'assistència a terra dels aeroports fins que es resolgui la reclamació presentada per la companyia aèria.

Iberia va recórrer la licitació el 20 d'octubre passat, després de perdre, entre d'altres, el servei a l'aeroport del Prat. Llavors, el tribunal va suspendre automàticament el procediment, però ara ha decidit mantenir-lo suspès fins al final del procés perquè considera que, si no, hi hauria danys difícilment reparables. Recentment, Aena ha donat a conèixer com, en el darrer trimestre, ha obtingut uns guanys de 1.139 milions d’euros. Aquesta xifra representa gairebé duplicar els beneficis del mateix període de l’any passat (664,7 milions). Segons les dades enviades a la Comissió Nacional del Mercat de Valors, Els ingressos totals consolidats d’Aena van pujar un 19,9% respecte a l'any anterior, fins als 3.779,1 milions d'euros.

Els ingressos aeronàutics van arribar als 2.114 milions d'euros, un 16,2% més que el 2022 i les vendes comercials van superar els nivells de 2022, assolint els 1.134,6 milions d'euros (+23,7%). Els aeroports del grup han recuperat el 100% dels passatgers d'abans de la Covid. L'operadora aeroportuària va obtenir en el tercer trimestre d'enguany un resultat brut d'explotació (ebitda) de 2.113,6 milions d'euros, un 38,8% superior respecte a 2022 i per sota del de 2019 (2.136,7 milions d'euros). L'empresa pública estima assolir un ebitda consolidat superior als 2.700 milions d'euros amb un marge d'ebitda superior al 56%. El deute financer net comptable consolidat del grup es va situar en els 6.364,8 milions d'euros.

Més informació
Iberia carrega contra Aena després de perdre el 'handling' dels grans aeroports excepte Barajas
El laboratori d'idees d'Aena
Aena duplica beneficis
Avui et destaquem
El més llegit