Álex Cruz: "Volem la millor 'business class' d'Europa"

El president de Vueling preveu compaginar l'oferta 'low cost' per arribar al màxim públic possible i des de Barcelona

Vueling s'ha convertit en un referent de les companyies aèries de baix cost que operen al nostre país. El seu president, Álex Cruz, vol apostar fort per un mercat cada cop més competitiu sense renunciar a la seva Barcelona natal com a base d'operacions.

Com queda Vueling després de la integració al grup IAG?
Estem molt satisfets perquè ha entès des del principi què és Vueling, per què serveix, què sap fer bé, i ens han donat suport d'una manera notable, i la millor mostra ha estat en la compra d'avions en què estàvem treballant des de fa dos anys. No només això, hem tancat un contracte per comprar 120 avions, però IAG s'ha compromès amb 100 més als quals tindrem accés, i això és la màxima prova de confiança.

Com centra l'estratègia de creixement?
Tenim bases a París, Amsterdam, Brussel·les... Volem estar més a prop del Mediterrani, mercats on hem operat durant molt de temps, com el Benelux, França o Itàlia, per trobar nous sectors de mercat i apostar per preus assequibles amb un servei alt.

I això és possible en una companyia low cost?
Som clarament una companyia amb baixos costos, la segona operadora a Europa. Des del punt de vista del consumidor, hauríem d'estar oferint tarifes baixes i promocions. Ara, dirieu que som low cost tenint en compte que disposem de business class? Pensem que realment som la solució final, i com que veiem que hi ha competidors que estan copiant allò que hem estat fent els últims cinc anys, creiem que és l'opció correcta. Hem de poder tenir l'estructura més baixa, i és això el que ens permet créixer, però seguir desenvolupant-nos per a millorar el producte business. Es contradiu l'un amb l'altre, si, però poden conviure.

I descarten pujar el preu dels bitllets?
El preu el determina el mercat. Per exemple, si hi ha quatre línies amb un mateix destí hi ha una competició molt gran. Si no tenim una estructura de costos baixos no podem tenir preus baixos. I aquest ha de seguir sent un dels atributs de Vueling.

És un repte...
És el que tenim des d'un principi, i sé que és antipàtic i avorrit parlar-ne, però si tenim estructures de costos baixos podrem obrir més destins i seguir satisfent les necessitats dels passatgers de negocis. Volem ser una línia aèria molt premium, volem tenir la millor business class d'Europa, ser agressius amb la part de costos per aspirar a ser la millor companyia aèria possible.

Ibèria pot ser un impediment?
No, perquè opera des de Madrid i nosaltres des de Barcelona.

I seguirà sent així?
Barcelona és la casa de Vueling, el seu lloc especial, on iniciem els projectes, on viuen el 90% dels seus empleats, on hi ha més promeses de desenvolupament, on hi tenim més relacions amb el teixit institucional i empresarial... El millor mercat d'Europa. L'oportunitat que ofereix Barcelona no la dóna cap altre punt d'Europa. Londres, per exemple, té una saturació, no creix tant, i Barcelona és un mercat favorit per la majoria de climes freds del continent. Creiem que estem en el lloc perfecte en el moment perfecte, i això és clau per al nostre desenvolupament.

I les infraestructures que uneixen l'aeroport amb la ciutat?
És una assignatura pendent. Fa cinc anys la societat estava molt inquieta amb el món aeronàutic, i hi ha una part que no s'ha desenvolupat, la connexió de l'aeroport amb el metro i el TGV. Una millor connexió dóna més opcions de transport intermodal, i això permet que l'aeroport es desenvolupi, i també la zona. Per això donarem suport a tots els projectes que passin per millorar la xarxa de transport. Operem en 120 aeroports d'Europa i n'hi ha que tenen el metro o el tren connectats, i és un goig entrar al tren i aparèixer en un altre lloc. Això permetria connectar amb Barcelona, però també amb Tarragona o amb Saragossa.

Fa poc van adquirir els drets per volar a Aràbia Saudita.
Vam aconseguir els drets, però n'estem fent l'anàlisi tècnic. No tenim el compromís de volar, tenim el dret i això caduca, seria interessant fer-ho però no podem confirmar-ne els vols. Amb Turquia ens passa el mateix, és un mercat més madur però hi ha consideracions de tipus operacional i comercial. Ara mateix hi ha dos operadors que hi volen a diari, i per ficar-nos a la baralla abans ho hem d'estudiar.

Preparen noves rutes?
La majoria per aquest 2014 ja estan avisades, potser incrementem algun destí addicional des d'Eivissa de cara a l'estiu, però són serrells.

S'han plantejat grans projectes a llarg termini?
No ens ho podem permetre, és un mercat que canvia molt, estem construint per canviar ràpidament. Ens hem de merèixer el dret d'operar poc a poc, el 2014 anirem servits amb allò compromès i si les coses van bé, l'any que ve més del mateix.

Estan preparats per permetre l'ús d'aparells electrònics?
Estem llestos per permetre-ho. Depenem, però, que l'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) finalitzi les anàlisis i comprovacions per garantir que tot és correcte i que no hi ha cap perill per al vol.

Avui et destaquem
El més llegit