Alimentaria & Hostelco: la transformació del menjar

La fira de la indústria dels aliments torna després de quatre anys amb més de 85.000 metres quadrats de superfície i un impacte econòmic de 180 MEUR

El congrés Alimentaria & Hostelco, al recinte Gran Via de Fira de Barcelona | ACN El congrés Alimentaria & Hostelco, al recinte Gran Via de Fira de Barcelona | ACN

Els esdeveniments dels darrers dos anys en l'entorn immediat de Catalunya han posat en qüestió quelcom tan assumit i necessari com la cadena de valor alimentària. El trencament dels subministraments globals per la pandèmia i les crisis subseqüents primer; i els efectes d'ample espectre sobre el mercat del conflicte a Ucraïna després han posat en qüestió l'accés a alguns productes cap al públic general, amb el que això comporta per al sistema productiu del país. Com ha apuntat la consellera d'Acció Climàtica Teresa Jordà durant la inauguració de l'stand de Catalunya al congrés Alimentaria & Hostelco, "el sector està patint; les conseqüències de la invasió de Rússia a Ucraïna hi han provocat efectes devastadors". El saló, que ocupa el recinte Gran Via de Fira de Barcelona fins al pròxim 7 d'abril, torna després de quatre anys, amb una edició cancel·lada per la pandèmia, amb ànim de reactivació: 3.000 empreses amb més de 1.400 compradors esperen generar fins a 12.500 activitats de negoci durant els quatre dies que durarà l'esdeveniment, que tindrà un impacte econòmic sobre la ciutat de 180 milions d'euros

Catalunya ha ocupat dos grans espais dins d'Alimentaria, sota el lema "On l'alimentació és cultura". Segons el president de la Generalitat Pere Aragonès, Catalunya es reivindica com una "potència alimentaria amb una indústria de primer nivell capaç de competir en valor". El president ha cridat la població i les empreses a "reconèixer els valors" del país pel que fa als mercats de l'alimentació, des de l'efecte de la tradició industrial sobre la producció de menjar fins a l'especial territori del país. En aquest sentit, Jordà ha posat un especial èmfasi en la proximitat com a eina de millora de la indústria – una proximitat que es veu qüestionada per la despoblació d'alguns dels territoris catalans tradicionalment productors d'aliments. La consellera, que considera el sector una "font de riquesa i oportunitats especialment a les comarques", afanya les empreses i les administracions a dignificar les professions agrícoles, claus en la producció. "Cal posar en el centre les nostres pageses i pagesos; ramaderes i ramaders; pescadores i pescadors, els veritables protagonistes del sector primari", argumenta la consellera d'Acció Climàtica.

Aragonès: "Catalunya és potència alimentaria amb una indústria de primer nivell capaç de competir en valor"

En aquest sentit, com ha apuntat Aragonès, l'objectiu de les administracions del país al congrés passa per "valorar la producció local i nacional d'aliments catalana"; una cadena de valor que tindrà un profund efecte sobre l'economia del país, però també sobre la vida de la ciutadania. Com ha defensat la mateixa Jordà, un impuls específic per a l'alimentació del país com el que reivindiquen des d'Alimentaria, és clau no només per garantir les bones xifres de negoci d'un sector estratègic, sinó també per "garantir l'alimentació del país" en un moment en què la dependència d'unes cadenes de subministrament globals cada cop més incertes ha retornat el focus cap a la qüestió de la sobirania alimentària.

El president de la Generalitat Pere Aragonès i la consellera d'Acció Climàtica Teresa Jordà durant la presentació de l'stand de Catalunya a Alimentaria | EP

El president de la Generalitat Pere Aragonès i la consellera d'Acció Climàtica Teresa Jordà durant la presentació de l'stand de Catalunya a Alimentaria | EP

 

En els mercats internacionals, però, Aragonès ha avisat que Catalunya "mai podrà competir en volum" amb altres mercats amb capacitats exponencialment més altes, i per això haurà de confiar en el seu "valor". Així, les administracions catalanes han reivindicat un dels puntals d'aquest Alimentaria, com és l'aposta per la transformació tecnològica de la indústria. Amb tota una secció dedicada al foodtech, i una munió d'apostes empresarials per produccions de proteïnes alternatives i altres concrecions de la tecnologia alimentària, el saló reconeix "els imperatius com la digitalització i la sostenibilitat", que informen les activitats de l'espai The Alimentaria Hub, el centre de la innovació de la fira. Aragonès es referma en aquesta línia, tot valorant els "centres de recerca i d'innovació" que permeten al país "pensar en gran" quant a les seves possibilitats com a nucli regional de la indústria de l'alimentació.

Nou menjar i tradició

Tal com apunta Santi Aliaga, CEO de la catalana Zyrcular Foods – marca de productes elaborats amb proteïna vegetal – "en aquest país menjar és una opció de vida, de gaudi". En aquest mateix sentit, tant des de la Generalitat com des de la majoria de les empreses en la línia de la innovació alimentaria presents al saló, s'aposta per una integració d'aquestes noves propostes en les formes de consum de menjar que dominen a la mediterrània. La companyia, una spin-off de Vall Companys, es reivindica com capaç d'oferir "una marca sostenible, amb productes molt gastronòmics, sabors i ingredients d'aquí". Una bona execució de la transició cap a les noves fonts proteiques, segons apunta el CEO, s'integra dins "una macrotendència alimentaria a escala global" capaç d'atreure públics molt mçes amples que la base de consum de persones veganes i vegetarianes.

Part de l'aposta de Zyrcular Foods presentada a Alimentaria, però, és la de la distribució de productes internacionals. Aquesta tendència internacional que reconeixia Aliaga, "a diferents països té diferents ritmes, i a Espanya té la velocitat que té". La companyia serveix de plataforma per a marques amb gran èxit internacional com Beyond Meat, NEXT! o la popular Quorn, centrada en productes elaborats amb microproteïna i amb implantació a mercats com el Regne Unit des de fa dècades. "És un mercat petit, però hi hem d'estar posicionats", postil·la Aliaga, que considera Zyrcular una proposta que "col·labora a fer una indústria alimentària molt més sostenible que pugui encabir diversos grups de consumidors" que puguin accedir a alternatives a la proteïna càrnia.

Aliaga: "La petjada de carboni de molts productes està en el fet que les primeres matèries es fan en una altra part del món i han de vindre fins aquí"

Les marques amb la implantació als mercats català i espanyol com Zyrcular Foods poden servir per estructurar i establir tota una sèrie de noves relacions de consum. De fet, com argumenta Aliaga, una majoria de marques d'alimentació tradicional estan buscant oferir productes alternatius per a cobrir els nous mercats. "Zyrcular Foods té vocació de lideratge en el sentit conceptual", projecta el CEO, que veu com el mercat de l'alimentació s'apropa progressivament cap a la seva proposta. Un sentit conceptual que va més enllà dels productes concrets, en tant que també té a veure amb una forma de produir més sostenible. "La petjada de carboni de molts productes està en el fet que les primeres matèries es fan en una altra part del món i han de vindre fins aquí", alerta Aliaga, afegint-se a l'aposta per la proximitat que Acció Climàtica ha posat al centre de l'activitat catalana en aquest Alimentaria.

Des del mateix saló han projectat aquesta ampliació del camp productiu cap a les proteïnes alternatives i les cadenes de valor sostenibles. Startups com Cocuus – dedicada a la impressió en 3D de carn sintètica – Agrosingularity – que transforma excedents de producció en pols nutricionals – o Too good to go – aplicació contra el desaprofitament alimentari – ocupen alguns dels espais prioritaris de la fira, amb unes 300 innovacions que es presentaran durant les jornades que Alimentaria ocupi el recinte Gran Via de Fira de Barcelona.

Presencia institucional

La inauguració del congrés ha comptat amb la presència del rei Felip VI, que ha aprofitat per visitar els pavellos espanyol i català d'Alimentaria, així com els espais d'innovació dins The Alimentaria Hub. En un llarg recorregut per molts dels punts clau del certamen, el monarca ha conversat amb el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, present dins el saló especialitzat Expoconser, del sector de les conserves, a l'stand de l'empresa Dani. El cap de l'Estat ha coincidit amb el president de la Generalitat dins l'espai Live Hotel d'Hostelco, des d'on ha passat a efectuar unes breus visites als stands catalans del congrés.

Serrallonga. "Estem immersos en la plena normalitat de l'activitat firal"

L'edició 2022 d'Alimentaria, celebrada de la mà d'Hostelco – fira especialitzada en tecnologia per al sector Horeca – ha comptat amb la presència de més de 52 països, entre els que destaquen les estrenes del Brasil, els Emirats Àrabs o Austràlia. Segons ha celebrat el president del congrés, José Luis Bonet, una cinquena part de l'activitat dins la fira prové de mercats internacionals, fet que "consolida el paper d'Alimentaria i Hostelco com a referents globals". Amb activitats que han anat de la gastronomia, amb la presència de més de 30 xefs de referència que acumulen unes 35 estrelles Michelín, a tastos de productes locals com cafès o olis d'Oliva, Alimentaria ha estat una prova més de la recuperació de les fires i congressos. Afegit a l'èxit del Mobile World Congress, Alimentaria & Hostelco demostra que "estem immersos en la plena normalitat de l'activitat firal", segons el director general de Fira de Barcelona Constantí Serrallonga.

Més informació
Què veure, menjar i beure en All Those Food Market, InnBrew, B-Travel, Wine Week i Alimentaria
Alimentaria oneja la "bandera de la cultura gastronòmica" de l'Estat
Alimentaria impulsa el sector amb set pavellons de Fira
Avui et destaquem
El més llegit