
Comença la temporada d'estiu, i a la cadena hotelera Hotusa no només se li acumula la feina per l'imminent allau de turistes que s'allotjaran als seus hotels, sinó també per l'encadenament de notícies que protagonitza. Al maig, la companyia va ser reconeguda amb el premi Iniciativa Empresarial, en la gala Català de l'Any impulsada per El Periódico; el passat divendres celebrava els seus 35 anys en una festa amb més de 400 convidats, i ara presenta uns resultats que la consoliden com a primer grup turístic català. L'empresa va acabar el 2012 amb una xarxa 2.604 hotels i una facturació superior als 800 milions d'euros. Al capdavant de la història d'Hotusa es troba Amancio López.
El president d'Hotusa no és l'Amancio gallec més conegut, però igual que el fundador d'Inditex, ha aconseguit ser el referent del seu sector creant una empresa líder. Poc després de rebre el premi Iniciativa Empresarial concedia una entrevista a El Periódico en la que parlava de visió i internacionalització. "Intentem anar cinc minuts per davant, assumint el risc d'equivocar-nos, i sortim a l'exterior replicant el que sabem fer allà on anem", explicava.
De Mallorca al món
Una setmana després d'aquesta entrevista, López viatjava a Cuba per inaugurar el primer hotel d'Hotusa a l'illa, situat en el paradisíac Cayo Santa María. Però abans d'encadenar viatges arreu del món per inaugurar hotels del seu grup, l'empresari va tastar les trinxeres del turisme. Amb 16 anys, López va començar la seva trajectòria com a cambrer, primer a Mallorca i més tard a la Vall d'Aran.
Potser d'aquesta experiència en va extreure la seguretat que més tard li ha permès fer créixer el seu grup fins al punt d'inaugurar més de 2.600 hotels. López reconeix el potencial turístic del països emergents, però està convençut que la capacitat empresarial encara no s'ha desplaçat. "El saber fer està aquí i qui sap treballar a Europa ho podrà fer en altres continents".
Empresari influent
López és un empresari forjat en l'experiència de base i el treball. Poc podia sospitar que l'empresa que va fundar el 1977 amb una inversió primera 150.000 pessetes acabaria donant la volta al món. Però el cert és que avui és una de les cares visibles, no només del món hoteler, sinó del turístic, i una veu autoritzada per parlar de la com afecta la crisi al sector i per reclamar la liberalització dels horaris comercials.