
29
de Maig
de
2015 - 05:30
La Miriam Martí recorda molt bé el dia que l'estudi de disseny web pel qual treballava va rebre un encàrrec d'una tabaquera i uns dels proveïdors habituals es va negar a col·laborar amb el projecte per un conflicte de valors. "Ens va dir: ho sento, però amb tabaqueres no hi treballo", explica la Miriam, dissenyadora gràfica, admetent que l'anècdota la va deixar "tocada" i que a ella també li agradaria tenir el poder de decidir amb quins clients treballar.
Les seves creixents inquietuds socials coincidien amb les de la seva amiga Mariona López, dissenyadora industrial, que feia poc havia tancat el seu estudi per diferències amb el seu soci. "Totes dues estàvem en una fase de trencament, volíem treballar amb projectes més petits, que responguessin a uns determinats valors socials", diu López. D'aquesta manera va néixer la idea de muntar Wopala, un estudi de disseny i comunicació dirigit exclusivament a entitats i empreses que compleixin amb criteris socials i sostenibles.
Clients compromesos
Un any i mig després, i havent picat molta pedra, Wopala ja ha realitzat una vintena de projectes per diferents empreses i organitzacions que compleixen amb algun d'aquests quatre requisits: social, sostenible, artesanal o cultural. Entre els projectes destaca el disseny de tríptics pels casals d'estiu per a famílies en risc d'exclusió que organitza la FEEB (Fundació per a l'Esport i l'Educació de Barcelona), la imatge d'una sèrie de programes d'emprenedoria social de Barcelona Activa o la identitat corporativa d'una empresa de mobiliari infantil de fusta.
"Som conscients de què el món del disseny es mou per l'estètica, però també ajuda a ordenar conceptes, a comunicar millor un missatge. I si aquest missatge està d'acord amb els nostres valors, millor", comenta la Miriam a les oficines de Wopala, al barri antic de Barcelona.
La majoria dels seus clients són entitats amb recursos escassos, que sovint prefereixen invertir en la seva activitat principal que en la partida de comunicació o el disseny de la web. No obstant això, López remarca que una bona comunicació és necessària per tenir visibilitat i donar més valor afegit al que fan. "D'aquesta manera poden atraure més usuaris i subvencions", diu López.
Adaptar-se al client
L'eslògan de Wopala, "dissenyar per un món millor", pot sonar idealista, però reflecteix els objectius de les dues emprenedores, que es consideren unes apassionades del disseny.
"Un tríptic amb una tipografia molt petita o que inclou formularis complicats no serveix per res si el teu públic és la tercera edat o famílies poc instruïdes", explica la Mariona, posant com a exemple els tríptics que han dissenyat pels casals d'estiu de la FEEB. Per això, els seus treballs són tríptics molt il·lustratius i didàctics, amb poca lletra, per facilitar la seva lectura.
"El sector ens va rebre amb els braços oberts perquè per fi podien treballar amb dissenyadors que compartien valors", recorda la Mariona, admetent que han hagut de crear una nova cartera de clients des de zero. "A poc a poc hem anat creixent", diu.
Obrint horitzons
A partir del juliol, Wopala llençarà un nou projecte, Waita: una formació tutoritzada dirigida a dissenyadors a l'atur i entitats socials amb unes necessitats de disseny concretes, però que no tenen recursos suficients per pagar el preu de mercat del projecte. "Volem que els dissenyadors a l'atur agafin experiència real de gestió: que aprenguin a gestionar deadlines, pressupostos, a defendre un projecte davant del client", explica Lopez, que també és professora de disseny a l'escola Elisava.
El curs és gratuït pels dissenyadors. Les entitats socials participants han de pagar només 350 euros, aproximadament el 30% del que costaria a preu de mercat un projecte d'imatge corporativa.
En els pròxims mesos, Wopala també té previst apostar pel disseny de producte i llençar una nova marca d'articles fabricats a centres especials de treball que ajudin a entitats socials a obtenir finançament a través de la seva venda.
Les seves creixents inquietuds socials coincidien amb les de la seva amiga Mariona López, dissenyadora industrial, que feia poc havia tancat el seu estudi per diferències amb el seu soci. "Totes dues estàvem en una fase de trencament, volíem treballar amb projectes més petits, que responguessin a uns determinats valors socials", diu López. D'aquesta manera va néixer la idea de muntar Wopala, un estudi de disseny i comunicació dirigit exclusivament a entitats i empreses que compleixin amb criteris socials i sostenibles.
Clients compromesos
Un any i mig després, i havent picat molta pedra, Wopala ja ha realitzat una vintena de projectes per diferents empreses i organitzacions que compleixen amb algun d'aquests quatre requisits: social, sostenible, artesanal o cultural. Entre els projectes destaca el disseny de tríptics pels casals d'estiu per a famílies en risc d'exclusió que organitza la FEEB (Fundació per a l'Esport i l'Educació de Barcelona), la imatge d'una sèrie de programes d'emprenedoria social de Barcelona Activa o la identitat corporativa d'una empresa de mobiliari infantil de fusta.
"Som conscients de què el món del disseny es mou per l'estètica, però també ajuda a ordenar conceptes, a comunicar millor un missatge. I si aquest missatge està d'acord amb els nostres valors, millor", comenta la Miriam a les oficines de Wopala, al barri antic de Barcelona.
La majoria dels seus clients són entitats amb recursos escassos, que sovint prefereixen invertir en la seva activitat principal que en la partida de comunicació o el disseny de la web. No obstant això, López remarca que una bona comunicació és necessària per tenir visibilitat i donar més valor afegit al que fan. "D'aquesta manera poden atraure més usuaris i subvencions", diu López.
Adaptar-se al client
L'eslògan de Wopala, "dissenyar per un món millor", pot sonar idealista, però reflecteix els objectius de les dues emprenedores, que es consideren unes apassionades del disseny.
"Un tríptic amb una tipografia molt petita o que inclou formularis complicats no serveix per res si el teu públic és la tercera edat o famílies poc instruïdes", explica la Mariona, posant com a exemple els tríptics que han dissenyat pels casals d'estiu de la FEEB. Per això, els seus treballs són tríptics molt il·lustratius i didàctics, amb poca lletra, per facilitar la seva lectura.
"El sector ens va rebre amb els braços oberts perquè per fi podien treballar amb dissenyadors que compartien valors", recorda la Mariona, admetent que han hagut de crear una nova cartera de clients des de zero. "A poc a poc hem anat creixent", diu.
Obrint horitzons
A partir del juliol, Wopala llençarà un nou projecte, Waita: una formació tutoritzada dirigida a dissenyadors a l'atur i entitats socials amb unes necessitats de disseny concretes, però que no tenen recursos suficients per pagar el preu de mercat del projecte. "Volem que els dissenyadors a l'atur agafin experiència real de gestió: que aprenguin a gestionar deadlines, pressupostos, a defendre un projecte davant del client", explica Lopez, que també és professora de disseny a l'escola Elisava.
El curs és gratuït pels dissenyadors. Les entitats socials participants han de pagar només 350 euros, aproximadament el 30% del que costaria a preu de mercat un projecte d'imatge corporativa.
En els pròxims mesos, Wopala també té previst apostar pel disseny de producte i llençar una nova marca d'articles fabricats a centres especials de treball que ajudin a entitats socials a obtenir finançament a través de la seva venda.