El Racc ha presentat la 20a edició del Mapa de risc segons la metodologia iRAP, corresponent al trienni 2020-2022. Aquest estudi identifica els trams de via interurbana amb major risc que es produeixi un accident greu o mortal, valorat en termes relatius en funció de la quantitat de vehicles que hi circulen.
L'objecte d'anàlisi ha estat la Xarxa de Carreteres de l'Estat (RCE), de titularitat íntegrament ministerial, per a la tramificació de la qual s'ha atès a certs criteris d'homogeneïtat quant a la tipologia de la via, el tipus d'interseccions que presenta i l'existència de trams amb calçada única o calçades separades.
En conjunt, s'han analitzat 1.395 trams de la RCE, que representen 25.101 km de longitud i que suporten el 50,4% de tots els quilòmetres recorreguts en aquesta xarxa. S'han tingut en compte un total de 2.987 accidents amb resultat de víctimes mortals o ferits greus ocorreguts a la RCE en el trienni considerat 2020-2022, dels quals 982 van ser accidents mortals amb un saldo de 1.096 persones mortes i 2.005 van ser accidents greus amb un saldo de 2.616 persones ferides de gravetat.
El període considerat són els tres últims anys dels quals es disposa d'informació completa de sinistralitat viària i aforaments de trànsit: 2020, 2021 i 2022. Per tant, el present informe no contempla encara dades de 2023 ni de l'any en curs. Els resultats mostren que el 7,8% dels quilòmetres de la RCE presenten un risc "elevat" o "molt elevat" per als conductors de patir un accident greu o mortal. En comparació amb l'edició anterior de l'estudi, els trams de major risc s'incrementen en un 0,5%, passant del 7,3% al 7,8% (pel notable increment de trams de risc elevat malgrat la reducció dels trams de risc molt elevat).
A més, per primera vegada en 6 anys, creix la suma dels trams de la RCE amb risc "molt elevat" i "elevat" respecte a l'informe anterior, fins a un total de 1.974 km. De fet, des del 2017 la longitud dels trams de risc "molt elevat" s'ha mantingut relativament estable, mentre que la dels trams de risc "elevat" ha vist truncada la seva progressió a la baixa registrant un 5,2% enfront del 4,4% del període precedent. Catalunya és la comunitat amb una major proporció de quilòmetres de la RCE que discorre pel seu territori amb risc "elevat" i "molt elevat", amb un 11%.