Barcelona Design, l'estudi que ha fet realitat els dissenys de Gaudí i Dalí

BD va néixer sota la música de la discoteca Bocaccio de Barcelona i és un referent internacional en el producció de mobiliari

BD Design exporta el 85% de la seva producció a tot el món | BD BD Design exporta el 85% de la seva producció a tot el món | BD

El 1972 i sota la il·luminació de la mítica discoteca Bocaccio de Barcelona, un grup de joves arquitectes va idear un nou estudi de disseny per crear i produir mobiliari únic i exclusiu. Va ser el naixement de BD Barcelona Design, que gairebé 50 anys després s'ha convertit un referent mundial en el disseny de més alt nivell i els seus productes són cotitzats des de la Xina fins als Estats Units. I el responsable de fer realitat els esbossos d'Antoni Gaudí i Salvador Dalí, fins i tot el llegendari sofà dels llavis.

"L'empresa neix com una necessitat dels arquitectes fundadors de tenir mobiliari maco per equipar els seus projectes d'arquitectura. El 1972, Espanya estava aïllada i era molt difícil importar articles de disseny italià o escandinau i no hi havia producció pròpia", explica Jordi Arnau, gerent de BD. Els seus noms eren Pep Bonet, Cristian Cirici, Lluís Clotet, Mireia Riera i Òscar Tusquets, que tot just s'acabaven de llicenciar.

L'objectiu era produir mobles de categories, alguns dels quals dissenyaven ells mateixos i d'altres que treballaven amb altres dissenyadors. "Un concepte similar al món editorial dels llibres. El gran valor és anar a buscar l'autor i desenvolupar el disseny, no tant fer la producció", resumeix Arnau.

Amb la música de Bocaccio 

Tot plegat es va pensar a la discoteca Bocaccio de Barcelona, centre neuràlgic de la Gauche Divine durant els anys 70. De fet, inicialment l'empresa es va dir Bocaccio Design i el propietari de local, Oriol Regàs, va invertir-hi durant el primer any per impulsar el projecte. "Sempre reivindico aquest naixement en una discoteca i en un moment cultural molt interessant, després del maig del 68", apunta el gerent.

"Aquells anys van ser gloriosos. Quan comences un sector que no existeix, et converteixes en referent. Ningú feia disseny ni a Espanya ni a Barcelona, érem els únics. Tothom ens mirava, parlava de nosaltres o ens copiava", afegeix Arnau. I és que BD va revolucionar el disseny a Barcelona i al país, amb mobles únics que fins llavors no es veien.

Sobrevivint a Ikea

Un dels moments que va marcar el sector va ser la popularització d'Ikea, que va fer desaparèixer moltes empreses i marques locals. Jordi Arnau recorda la reflexió que van fer: "Ikea ens va obligar a posicionar-nos. La gamma més baixa era seva, amb productes que estaven bé i a un preu imbatible. Competir era impossible. I nosaltres vam decidir pujar de nivell, deixar els productes de gamma mitja i anar a l'alta".

I van començar a treballar amb materials cada vegada més bons i de forma totalment artesanal. I amb sèries molt petites, entre 10 i 20 unitats i d'altres encara més exclusives. Avui en dia, BD treballa amb més de 100 artesans de l'entorn de Barcelona, que fan les peces una per una.

De Barcelona al món

Cap als anys 2000, el 70% de la seva producció era pel mercat espanyol. Però ara li han donat la volta i el 85% és per l'estranger. Estan a 70 països i entre els principals hi ha la Xina, Corea del Sud, Estats Units, Itàlia, Anglaterra o Suïssa. "A l'Àsia s'aprecia molt l'artesania i li donen molt valor a veure com es fan els productes. El valor afegit és anar a la Xina i dir que un mirall val el que val, perquè hi ha un artesà a Barcelona fent-lo durant un mes", destaca Arnau.

BD treballa amb "les 400 botigues de disseny més importants del món", cosa que els permet posicionar-se en diferents mercats. Fins i tot, algunes de les seves creacions es venen en galeries d'art.

Jordi Arnau: "Ens movem en la frontera entre el disseny i l'art"

"Ens movem en la frontera entre el disseny i l'art. Alguns dissenys són molt artístics, alguns amb edicions molt limitades que fins i tot es venen en galeries d'art. Hem trobat un camí on hi ha menys empreses i el valor és superior que merament la producció industrial i seriada", resumeix el gerent.

La clau de l'èxit internacional ha estat, a banda de sortir a l'exterior en fires i trobades, crear dissenys molt llaminers per altres mercats. "És veritat que ha anat en detriment del mercat d'aquí, és un producte que no agrada tant a Barcelona", reconeix. Però el balanç és molt positiu

Dalí i la connexió entre Gaudí i Bigas Luna 

Una de les màgies de BD són els acords que tanca amb artistes i dissenyadors de primer nivell mundial per fer realitat els seus dissenys i convertir-los en mobiliari. I hi ha dos noms que sobresurten: Antoni Gaudí i Salvador Dalí.

Un dels fundadors de l'empresa, Òscar Tusquets, mantenia una relació d'amistat amb Dalí i van començar a col·laborar el 1973. BD va fer el primer sofà dels llavis per la Casa-Museu de Dalí. Durant la seva estada a França, Dalí havia realitzat dibuixos i esbossos de diferents mobles. A finals dels 80, acorden que BD els faria realitat. I el catàleg de BD compta avui amb sofàs, cadires, taules o llums dissenyats per l'artista.

dali bd

Els sofàs del llavi de Dalí | BD

La manera d'arribar als dissenys de Gaudí també és curiosa. Els seus mobles els produïa l'actual cineasta Bigas Luna, que abans de dedicar-se al cinema tenia una botiga a Barcelona de disseny. "Quan va decidir dedicar-se al cine, ens va proposar a nosaltres seguir amb la producció", recorda Arnau. Cadires, miralls o bancs pensats per l'arquitecte català es poden trobar a BD. 

Jaime Hayon, de reconeixement internacional, és un altre dels noms vinculats a BD.

D'hotels de luxe a camps de criquet 

Tradicionalment, BD s'havia centrat especialment en mobiliari per la llar. Però d'un temps ençà també s'han endinsat en l'equipament de grans espais, creant una divisió enfocada a aquest sector. Hotels de cinc estrelles, restaurants de luxe o seus de grans empreses són alguns dels exemples.

Entre altres, han deixat el seu segell posant bancs d'exterior per un estadi de criquet de Londres, el més gran del món. També en l'edifici més alt de Suïssa, les torres Roche. O l'Hotel Edition de Barcelona.

alkimia bd

BD ha equipat el restaurant Alkímia de Barcelona | BD

Creixement imparable

Aquest és un dels secrets que els ha permès assolir un gran creixement. Durant aquest 2021, acumulen un increment de les vendes del 25%. El 2020 van acabar l'any amb una facturació de tres milions i la previsió és superar els 4 milions aquest any.

Avui et destaquem
El més llegit