Baxi, hereus de la mítica Roca i líders mundials de la climatització

Baxi va prendre el relleu de Roca Calefacción i vol fer de Catalunya un dels escenaris principals de la gran revolució en la climatització mundial

La planta de Baxi a Castellbisbal és una de les més innovadores del sector | Cedida La planta de Baxi a Castellbisbal és una de les més innovadores del sector | Cedida

El 2005, el grup britànic Baxi va adquirir Roca Calefacción, de la mítica empresa familiar catalana, per 200 milions d’euros. 17 anys després, ha mantingut l’arrelament al territori i s’ha convertit en un lider a Espanya i Portugal en els sistemes de climatització, amb una aposta innovadora i la tecnologia com a bandera. Una marca cada vegada més reconeguda pels usuaris, en part gràcies a la seva vinculació i aposta local amb patrocinis com el del Baxi Manresa. Tot plegat dins d'un grup que és capdavanter mundial després de la fusió amb l'holandesa De Dietrich Remeha i la creació de BDR Thermea.

Jordi Mestres: “Era unir el millor de dos mons”

“Va ser un moment molt important com a empresa. Roca és una empresa que tots coneixem, una gran empresa familiar catalana”, explica Jordi Mestres, CEO de BAXI i anterior director comercial de Roca Calefacción, que destaca: “Era unir el millor dels dos mons: una companyia molt arrelada al territori, que nosaltres mantenim, i una capacitat financera i focalització en tecnologia a nivell mundial”.

Una de les idees clares que hi havia a Baxi era la voluntat de “respectar el llegat i l’herència de Roca”: “Sabem el xoc cultural i emocional que podia suposar. Crec que es va fer molt bé, mirant el futur i el projecte conjunt. I seduint a la gent”.

Lideratge mundial

Des de l’inici de l’aventura de Baxi a Catalunya, des d’on serveixen a Espanya, Portugal, Llatinoamèrica i nord d’Àfrica, tenien clar que el camí a seguir era la innovació tecnològica. Una de les grans inversions en aquest temps va ser la fàbrica de panels solars tèrmics a Castellbisbal, que s’ha convertit en el Centre d’Excel·lència en Energia Solar Tèrmica del grup i en la planta més moderna i innovadora del mercat internacional.

Jordi Mestres: “Els últims anys estem tenint un creixement espectacular”

“Més enllà del pes quantitatiu, en termes qualitatius som una de les companyies més innovadores del grup. Molts dels models que implantem, gràcies al llegat de Roca, s’estan portant a les altres empreses”, emfatitza Mestres. El 80% de la seva producció a Castellbisbal és per exportació, especialment a França, Alemanya i Itàlia.

“Els últims anys estem tenint un creixement espectacular. El suport per les renovables a Europa, ens està ajudant moltíssim”, assenyala.

BAXI 139

Jordi Mestres, CEO de BAXI | Cedida

Les tres grans revolucions

Baxi factura més de 200 milions d’euros anuals a Espanya, amb una inversió en innovació i desenvolupament del 3%. “La innovació és absolutament primordial”, afirma el CEO de la companyia. Des de l’adquisició de Roca, Baxi ha ajudat a impulsar tres grans revolucions des de Catalunya: les calderes de condensació, les renovables i els panells solars tèrmics i l’aerotèrmia.

Tot plegat per reduir el consum energètic i millorar l’eficiència, dos factors claus per la sostenibilitat i la independència energètica. I la gran bandera de Baxi és actualment l’aerotèrmia, un dels motius que els ha portat a adquirir una marca històrica a Catalunya, Hitecsa, que també els aporta tot el sector de la climatització d’edificis terciaris.

El futur té un nom: aerotèrmia

“A Espanya hi ha 25 milions d’edificis residencials i són responsables del 40% del consum energètic del país. Com ho podem arreglar?”, reflexiona Jordi Mestres, que dona la resposta: “L’aerotèrmia és la tecnologia definitiva, és el futur. És un canvi similar al del cotxe elèctric”.

Explicat breument, l’aerotèrmia utilitza una bomba de calor que escalfa l'aigua gràcies a l'intercanvi de calor amb l'exterior, generant calefacció a l'hivern, refrigeració a l'estiu i aigua calenta durant tot l'any. “Si substituïm una caldera de gas o gasoil i incorporem aquesta tecnologia, som capaços de minimitzar en un 30 o 40% el consum energètic i les emissions de CO2”, resumeix el responsable de Baxi.

En un context on la “Unió Europea té una necessitat imperiosa de reduir la dependència energètica de l’exterior i reduir les emissions de CO2”, l’aerotèrmia esdevé imprescindible per afrontar el futur. Tot i això, actualment representa el 10% de les noves vendes del mercat. Els fons europeus poden ser una empenta fonamental per engegar aquest canvi.

L’aposta per Catalunya

Catalunya és un dels escenaris on l’aposta de Baxi per l’aerotèrmia és més forta. L’empresa invertirà uns dotze milions d’euros a la fàbrica d’Hitecsa per crear un centre d’última generació d’aquesta tecnologia. “La nostra idea és que a final de 2022, puguem tenir la capacitat de llançar la primera gamma d’aerotèrmia fabricada a Catalunya, dissenyada i produïda al 100% aquí”, destaca Mestres.

Tot i que és un sector “poc atractiu” i no habitual als mitjans de comunicació, el CEO de Baxi té clar que és un pas vital per la indústria catalana, “equivalent” al fet que Seat decidís fabricar tots els cotxes elèctrics a Martorell.

Jordi Mestres: “Estem veient que hi ha uns certs límits a la globalització”

L’aposta de Baxi per Catalunya és clara, tal com explica Mestres: “Jo soc enginyer industrial i, per vocació, interès i ganes de contribuir al país, ens sembla que perdre actius industrials és una llàstima. I són difícils de recuperar. Ens sentim molt orgullosos de l’aposta”. Una aposta que ha guanyat encara més importància arran de la pandèmia, la guerra a Ucraïna i l’emergència climàtica.

“Estem veient que hi ha uns certs límits a la globalització i segurament aquests moviments de productes a 10.000 quilòmetres de distància no tenen cap sentit. Ni per sostenibilitat ni per eficiència ens ho podrem permetre. La relocalització pot ser una tendència de futur que es comença a intuir”, analitza.

El reconeixement del Baxi Manresa

Des de 2005, a banda de la seva aposta per la innovació, l’altre gran repte de Baxi ha estat ser reconeguts entre els consumidors: “La marca Roca tenia un reconeixement descomunal i no és fàcil de substituir-la d’un dia per l’altra”. Més en un sector, el de la climatització, en el qual els consumidors no s’hi fixen gaire. Una de les vies per aconseguir-ho ha estat el patrocini d’equips esportius, entre els que destaca el Baxi Manresa de bàsquet.

“Ha estat un gran encert, és un vehicle per arribar emocionalment als usuaris”, apunta Mestres. A més, el context energètic actual, ha afavorit una major sensibilització dels usuaris en relació als seus sistemes de climatització: “La categoria va guanyant notorietat”.

En aquest canvi de paradigma, Baxi vol ser un dels jugadors més importants de la taula i Catalunya serà una de les seves millors mans.

Avui et destaquem
El més llegit