• Empresa
  • BCN Data, o com fer només allò que aporta valor

BCN Data, o com fer només allò que aporta valor

L'empresa, centrada en l'externalització de serveis administratius principalment al sector assegurances, aspira a assolir els 10 MEUR de facturació el 2023

Les oficines de BCN Data a Barcelona | Cedida
Les oficines de BCN Data a Barcelona | Cedida
Barcelona
14 de Juny de 2022

Els processosadministratius rarament apareixen al somni de l'emprenedor. Les tasques burocràtiques que demana la gestió empresarial són tan imprescindibles com el core business de qualsevol negoci –sovint més urgents, tot i que no més importants–. Afers jurídics, relacions institucionals, recursos humans, sovint poden arribar a ensordir amb el seu soroll la feina de l'empresa, la seva cadena de valor. Propostes com la de la catalana BCNData en donen compte, i animen les empreses del país a dedicar-se "al nucli de la seva activitat", a aquelles coses que "aporten un valor rellevant i se centren en les àrees de negoci que generen ingressos". Tal com explica Martí Segundo, subdirector i director de màrqueting i vendes d'aquesta empresa en tendència creixent en entorns digitals, les grans companyies cada cop opten més per simplificar els seus organigrames, i això els porta a externalitzar moltes d'aquestes activitats.

 

La transició tecnològica i la digitalització de les empreses ha estat clau per a la possibilitat de portar cap a fora de les seves seus i despatxos totes aquelles tasques que s'allunyen de l'estricta producció de valor. El sostingut creixement dels recursos necessaris per formar grans equips, unit a la possibilitat d'implementar des de fora alguns dels procediments i tràmits mitjançant plataformes homologables, permet que firmes de totes mides i sectors incorporin serveis com els de BCN Data per agilitzar-se i centrar-se en allò important, molt més que en allò urgent. Per la història de la firma –neix d'un bufet d'advocats amb molts clients en el sector– la catalana ha construït relacions amb corredories d'assegurances de la mida i la rellevància de Mapfre, Allianz o Zurich, tot i que també opera amb firmes mitjanes, com Helvetia o Lagunaro, així com amb empreses legals o qualsevol que necessiti serveis d'aquest perfil.

Segundo: "Volem que les empreses puguin realitzar tasques que tinguin un resultat directe per l'empresa, que se centrin en les àrees de negoci que tinguin els ingressos"

Entre les asseguradores, narra Segundo, sempre hi ha hagut demanda per aquesta mena de serveis, per l'elevada càrrega administrativa de la seva activitat central. El naixement de l'empresa, de fet, ve de la gran demanda de gestions administratives que rebia el bufet original. "BCN Data és capaç de créixer en el sector perquè hi ha clients molt grans, que cada cop demana més serveis; i nosaltres els anem creant". El de les assegurances, segons el subdirector, és un sector en constant adaptació a la nova realitat digital, pel que fa al seu funcionament intern i també en el que es refereix a les necessitats dels seus clients –han d'oferir servei, argumenta, "a noves generacions que ja són tecnològiques, i tenen clients finals que es relacionen cada cop més per vies digitals"– i aquesta adaptació serveix de motor per a la innovació interna de negoci. Tot i que "encara calen gestions administratives" clàssiques, BCN Data es posiciona també cap a "tots aquells serveis que, un cop el client ha contractat la pòlissa, poden ser necessaris".

 

L'adaptació a les noves tecnologies i les rutines que aquestes comporten està aconseguint, a més, que moltes empreses del sector assegurador optin per externalitzar alguns tràmits i procediments que fins ara no estaven disposades a tractar fora de les seves quatre parets. Segundo posa l'exemple dels convenis asseguradors, una gestió molt més propera al core del negoci que fins ara sempre estava internalitzada. "Es posen uns límits quant a les quanties dels convenis, els seus imports... Però hi ha més d'una companyia que ho demana". El nucli de BCN Data, segons el seu directiu, és cada cop més a prop del core dels seus clients. 

A cadascú la seva gestió

L'estratègia que més ha impulsat el creixement de BCN Data ha estat la de la personalització. Tot i que es pot percebre que les gestions administratives de les empreses legals, d'assegurances, financeres i d'altres adjacents poden ser molt similars, el cert és que les demandes i necessitats de cada firma són heterogènies. Segundo, en aquest sentit, reivindica la capacitat de la companyia per adaptar-se als perfils professionals, les eines tecnològiques i els procediments concrets que pugui demanar cada client corporatiu. En aquesta versatilitat, considera el subdirector, resideix "el principal valor afegit" dels seus serveis. Fent-ho senzill, l'objectiu és que no es noti que un procediment està descentralitzat; que la maquinària funcioni com si totes les peces fossin internes. "Dona'm els teus protocols i els meus equips donaran el servei com si fossis tu; percebràs que tens un equip propi, però externalitzat", celebra el directiu, que assegura que aquesta fixació en l'adaptació a les urgències concretes de cada partner "garanteix la màxima qualitat".

"Podem fer serveis que siguin de 10 gestions al mes o que siguin de 1.000 gestions al mes; això ens aporta poder treballar per qualsevol mida de companyia"

L'encaix múltiple de BCN Data respon no només a la diversitat de serveis i demandes que presenten els seus clients, sinó també a les seves mides. Des de petites asseguradores a alguns dels gegants de la indústria, passant per negocis de renting o fins i tot bufets d'advocats, el model de creixement que defensa Segundo es pot adaptar a qualsevol ritme. "Podem fer serveis que siguin de 10 gestions al mes o que siguin de 1.000 gestions al mes; això ens aporta poder treballar per qualsevol mida de companyia".

Si bé és cert que el volum és sovint una garantia de resultats, i que les empreses amb grans facturacions poden arribar a ser companys de viatge més lucratius, el directiu mai descarta projectes "més petits" amb unes altres aspiracions, però també amb unes altres idees. L'experiència suggereix, de fet, que dels procediments i les demandes de clients de mida més modesta sorgeixen "idees extrapolables"; nous processos, nous serveis, nova oferta en cartera. Quan un client fa una demanda específica, a més, la companyia fa la feina de presentar-la a la resta, en una sort de "sondeig" que a vegades destapa necessitats que, sense una solució directa, no es podien conèixer.

Horitzons multisectorials

Aquesta multitud d'"idees extrapolables" que BCN Data desenvolupa amb cadascun dels seus clients han marcat un nou horitzó de creixement. Si bé la companyia ja opera amb clients adjacents, però exteriors als serveis de les asseguradores, tenen el convenciment de poder adaptar-se també a verticals més diverses que també presenten necessitats regulars d'assistència administrativa. "Amb el know how i la trajectòria que tenim, volem adreçar-nos a altres sectors amb serveis a oferir", explica Segundo; principalment la banca i les empreses de serveis financers, així com brokers i corredories de tota mida. Especialment amb les entitats bancàries tradicionals, el directiu observa "afinitat i vinculació amb la base de clients actuals", cosa que fa que el pas sigui més senzill i que afegeix nous camins immediats a la seva estratègia de creixement.

"Si les empreses ens coneixen, serem una opció a tenir en compte"

Qualsevol gran empresa, però, pot necessitar serveis administratius, especialment aquelles amb "grans carteres de clients", com les dedicades al subministrament energètic o la telefonia. Algunes de les eines i instal·lacions de BCN Data se centren en l'atenció i gestió de les necessitats del consumidor final, així com la captació de nous afiliats, com és el cas del seu call center. A tot això s'afegeix la capacitat per integrar serveis concrets que no siguin necessàriament B2B, o que complementin el model de client empresarial amb la cobertura de demandes i necessitats dels seus consumidors. Segundo posa l'exemple de serveis d'orientació jurídica telefònica, un servei que "pot aportar valor afegit a moltes de les empreses que són clients core de BCN Data".

Amb tot, l'empresa mostra una contínua tendència creixent. Durant l'any 2021 va registrar una facturació de vuit milions d'euros; i el creixement orgànic i les noves propostes fan que les expectatives de cara al 2022 siguin encara millors, apuntant a una xifra de negoci d'uns 10 milions d'euros. L'avenç cap al model de relació amb el client que proposa BCN Data ha estat "una sorpresa" per a moltes companyies que no estaven preparades per trobar-se amb propostes de valor "capaces d'adaptar-se als seus processos i eines". El subdirector, en aquest sentit, es mostra optimista. "Si ens coneixen, serem una opció a tenir en compte", conclou.