BlackBerry, el telèfon que va caure atrapat pel seu teclat

La mítica marca de telèfons es va quedar ancorada en la creença que el seu públic no l'abandonaria i va arribar tard a innovar amb els seus productes

Imatge d'arxiu d'una BlackBerry | iStock Imatge d'arxiu d'una BlackBerry | iStock

BlackBerry va ser en cert moment el rei dels telèfons intel·ligents, venent més de 50 milions d'unitats al punt màxim el 2011. La companyia canadenca de telecomunicacions originalment es deia Research In Motion i va començar creant cercapersones i telèfons, però la primera versió del telèfon intel·ligent complet amb un teclat icònic va prendre forma a principis dels 2000. Va haver-hi un temps en què BlackBerry controlava el 43% del mercat de telèfons intel·ligents als EUA i el 20% a escala mundial. Però ara, l'empresa ja no fabrica telèfons intel·ligents i el gener de 2022 va deixar de donar suport als seus telèfons per complet, deixant obsoletes les blackberries. Llavors, què va passar?

El 1984, dos estudiants d'enginyeria canadencs, Mike Lazaridos i Douglas Fragin, van formar Research In Motion (RIM). El 1989, la companyia telefònica canadenca Rogers va contractar RIM per treballar en la seva xarxa mobetex, un sistema dissenyat específicament per a missatgeria que va donar a RIM avantatge com un dels primers experts en missatgeria mòbil. El 1996 RIM va crear el seu primer cercapersones bidireccional, que admetia correu electrònic i podia comunicar-se amb altres dispositius de la seva xarxa sense fil, la qual cosa era una innovació en aquest moment.

El 2002, l'empresa va presentar el seu primer dispositiu mòbil que podria dir-se telèfon. Durant els següents anys, la companyia va millorar aquest disseny, agregant gradualment característiques com una pantalla a color, Wi-Fi, càmera, missatgeria instantània i navegació web. El 2006, RIM va afegir la mítica bola en el seu teclat perquè els usuaris poguessin desplaçar-se per la pantalla. "Blackberry era símbol de riquesa, poder i estatus i estava clarament dirigida a professionals dels negocis", diu Pere Bacardit, professor de màrqueting d’EAE Business School i la UPF Barcelona School of Management. "El teclat complet els permetia treballar fora de l'oficina. Podien respondre correus electrònics, enviar missatges de text, navegar per Internet i bàsicament qualsevol cosa que necessitessin fer en un ordinador", afegeix Bacardit.

Va haver-hi un temps en què BlackBerry controlava el 43% del mercat de telèfons intel·ligents als EUA i el 20% a escala mundial

I tenia el seu propi sistema de missatgeria instantània, el BBM, que oferia missatges il·limitats entre blackberries: "Es van adonar molt aviat que la gent volia tenir una connexió instantània amb la gent, volien poder enviar i rebre missatges sense límits", diu el professor. I l'estratègia va donar els seus fruits el 2007. L'empresa va obtenir més de tres mil milions de dòlars en ingressos amb un benefici net de 631 milions. En aquest moment, BlackBerry dominava el mercat estatunidenc. Semblava que l'empresa no tenia res de què preocupar-se, veritat?

Després va aparèixer l'iPhone amb la seva pantalla totalment tàctil que va suposar un gran salt en innovació. Però l'iPhone no va matar RIM immediatament, simplement va signar la seva sentència de mort. BlackBerry no va veure a l'iPhone com a competència, ja que no apuntava al mercat empresarial. Així que tot va seguir com de costum. RIM va llançar un telèfon plegable BlackBerry el 2008, seguit ràpidament pel Blackberry Storm, el seu primer dispositiu amb pantalla tàctil, que va ser un desastre. Però els telèfons Blackberry encara es continuaven venent, perquè l'iPhone era més car que la BlackBerry i exclusiu d’AT&T fins al 2011, la qual cosa va obligar els clients als EUA a canviar de proveïdor o triar un telèfon nou i la gent simplement no volia renunciar als seus teclats.

Així que durant un temps BlackBerry va estar bé, però RIM va subestimar com estava de ràpid canviant el mercat de telèfons intel·ligents. Cada any hi havia un nou iPhone actualitzat i altres telèfons intel·ligents com els Motorola o els Android van començar a arribar a les botigues. RIM va intentar mantenir-se al dia i va llançar nous dispositius innovadors que no van ser ben rebuts. El juny de 2010 va arribar l'estucada de mort de BlackBerry amb el llançament de l'iPhone 4. Poc després del seu llançament, les vendes de telèfons Apple superen per segona vegada les BlackBerry.

El juny de 2010 va arribar l'estucada de mort de BlackBerry amb el llançament de l'iPhone 4

"BlackBerry va arribar tard a moltes funcionalitats que atreien els consumidors, com les càmeres frontal i posterior o l'App Store. Aquestes deficiències van portar finalment la caiguda de RIM", afegeix Bacardit. La quota de mercat global de RIM va començar una espiral descendent, passant del 20% el 2009 a menys del 5% el 2012. Quan RIM finalment va llançar el seu propi telèfon amb pantalla tàctil, el 2013, ja era massa tard. Aquest mateix any, RIM va canviar oficialment el seu nom a BlackBerry. BlackBerry va pensar que els seus clients lleials esperarien que els sorprengués. Però no ho van fer.

En aquest punt, la gent estava atrapada entre els iPhones o els Android i en l'últim trimestre de 2016, de 432 milions de telèfons intel·ligents venuts a tot el món, només 207.900 eren dispositius BlackBerry, la qual cosa oficialment va fer que la participació de mercat de telèfons intel·ligents de RIM fora del 0%. El 2016, l'empresa xinesa d'electrònica de consum TCL va comprar la marca de telèfons BlackBerry, la qual cosa va portar pràcticament a la seva sortida del mercat de telèfons intel·ligents. Els telèfons BlackBerry actuals encara tenen el teclat icònic, però funcionen amb programari Android, la qual cosa brinda als usuaris el seu estimat Google Play i moltes més opcions de personalització. L'últim telèfon BlackBerry, el Key2, es va llançar el 2018, però des de llavors no hi ha hagut cap llançament nou de BlackBerry. No obstant això, aquest telèfon sempre serà un maó en la base de la història dels telèfons intel·ligents.

Més informació
Rolls-Royce: el cotxe més luxós del món (fet a mà)
Harley-Davidson, la marca més baby boomer
Porcellana, la ceràmica més luxosa
Avui et destaquem
El més llegit