Gerard Torres, Chief Operations Officer, i Bernat Carreras, CEO i fundador de Bold | Cedida
Gerard Torres, Chief Operations Officer, i Bernat Carreras, CEO i fundador de Bold | Cedida

Les bateries elèctriques fetes a Catalunya pels futurs taxis voladors

Bernat Carreras va deixar la seva feina a la Fórmula 1 per engegar un nou projecte que vol revolucionar els avions elèctrics

Bernat Carreras era enginyer al món de la Fórmula 1 quan va decidir deixar-ho tot i engegar un nou projecte personal, centrat en serveis d'enginyeria. Va ser el 2019 i ben aviat va apostar per crear els seus propis productes i fabricar bateries elèctriques d'altes prestacions pensades per la competició i petits avions. Va ser el principi de Bold, que espera convertir-se en un referent mundial en bateries elèctriques en el camp de l'aviació elèctrica. Per exemple, en els taxis voladors, la pròxima gran revolució del sector de la mobilitat àrea sostenible.

Tot plegat des de la fàbrica de Montmeló, on donen feina a uns 120 treballador i on ara invertiran uns 25 milions d'euros per fer el salt definitiu als Estats Units gràcies a les seves bateries que permeten fer volar avions.

El somni de la Fórmula 1

Bernat Carreras es va llicenciar en Enginyeria Mecànica i va fer un màster en Motorsport (motor de competició) a Anglaterra. "Treballar a la Fórmula 1 era un repte vital, era la meva prioritat", explica. I ho va aconseguir el 2011, quan va entrar a treballar com a enginyer a HRT. I fins al 2018 va anar passant per equips com McLaren, Renault o Honda com a enginyer de dissenys.

L'entrada al món de la Fórmula 1 no és senzilla i Carreras ho va assolir després de treballar un temps en el sector de l'aeronàutica, especialitzant-se en materials avançats. I li va permetre fer el salt a la gran competició del motor, on va estar durant set anys especialitzant-se en materials lleugeres i bateries de sistemes híbrids.

L'inici de l'aventura

"Havia complert l'objectiu". Després de set anys a la Fórmula 1, que li van servir per aprendre conceptes tècnics, va veure que era el moment d'engegar el seu propi projecte i crear una empresa. Els últims mesos ja havia compaginat la tasca com a enginyer a Honda amb serveis d'assessoraments a empreses i va fer el pas definitiu el 2019, deixant una feina ben pagada per iniciar una nova aventura.

I tenia clar que el sector de les bateries elèctriques d'altes capacitats havia de ser l'aposta i el futur, portant-ho més enllà del món de l'alta competició: "Sabia que tenia molt potencial". Així, va començar fent serveis d'enginyeria per a altres empreses, ja que és un negoci que requereix poca inversió i amb beneficis des del principi. I aprofitant els seus contactes, les primeres feines van ser per clients de Fórmula 1 o Fórmula E. L'acollida va ser molt bona.

Carreras: "Volia construir una empresa amb valor"

Tot i que el negoci funcionava molt bé, Bernat Carreras va veure que per escalar el projecte i créixer més havia d'apostar pels productes propis. "Els serveis d'enginyeria et pot funcionar molt bé, però no et dona valor com a empresa, sempre estàs pendent del següent projecte. I volia construir una empresa amb valor intrínsec", resumeix.

Així, a mesura que tenien més recursos econòmics i personals, van anar virant cap al disseny i fabricació de productes propis, centrant-se completament en bateries elèctriques d'altes prestacions. Tot plegat des de Montmeló i apostant per materials molt lleugers com la fibra de carboni, que ja s'utilitzava a la Fórmula 1.

Volien fugir de l'automoció general, on la competència amb l'Àsia i la batalla pel preu són els pilars. Carreras apostava per la qualitat i prestacions com la lleugeresa. I amb aquest producte ja han executat projectes en l'alta competició automobilística.

Els taxis aeris i la revolució de Bold

Bold ja ha començat a produir les primeres bateries per a avions elèctrics fabricades a Catalunya. Ja han rebut les primeres comandes i esperen instal·lar les primeres bateries elèctriques en avions el 2024. Però no són avions comercials, sinó petites aeronaus d'entre 2 i 9 passatgers del segment de l'Advanced Air Mobility. Aeronaus que poden enlairar-se i aterrar de manera vertical i que serviran per trajectes més curts.

"El nou sector dels taxis voladors i aeronaus de distàncies curtes", resumeix Carreras. En aquests vehicles, la bateria és el que fa que sigui un negoci viable o no, és el gran repte que entomen els fabricants. El combustible fòssil és entre 30 i 40 vegades més eficient per quilo que una bateria elèctrica, el que permet recórrer molta més distància amb el mateix pes. La gran batalla que afronten empreses com Bold és aconseguir bateries molt més lleugeres i més eficients. "El factor del pes és ultracrític", reconeix Carreras.

"El factor que farà que el negoci sigui viable o no és la bateria, és el que està menys avançat", emfatitza. I des de Bold estan convençuts que poden oferir la millor solució a aquest repte i esdevenir un dels referents i líders mundials en bateries elèctriques per l'aviació. Segons Carreras, a finals de la dècada ja es podran veure aquestes aeronaus fent de taxis. Un transport que pot revolucionar la mobilitat tal com la coneixem.

El gran repte de Bold

"Hi ha algunes empreses que fan coses similars, però no és un sector tan competit com l'automoció general. És un bon moment per haver-hi entrat", confia. L'aviació comercial, de moment, està descartada i no és un sector on es preveu una gran electrificació a curt termini.

Aquest és el gran repte de futur de Bold. Per arribar-hi, de moment mantenen els serveis d'enginyeria i assessorament (que suposen el 50% dels ingressos) i també continuen molt vinculats a la fabricació per la Fórmula 1. I, mentrestant, anar treballant seriosament i fent passos segurs en les bateries elèctriques per petites aeronaus, amb la idea que aquest sector esclati i Bold se situï com a referent.

Carreras: "No em plantejo vendre el negoci, la meva visió és a molt llarg termini"

I tenen clar que el lloc on ser és als Estats Units, on hi ha els principals fabricants d'aeronaus lleugeres. Per això, la companyia obrirà una nova fàbrica als Estats Units, però mantenint els laboratoris i el desenvolupament del negoci a Montmeló. Tot i que cridi l'atenció, Carreras reconeix que és casualitat que estiguin a Montmeló i no ho van triar expressament per tenir el Circuit de Catalunya. De fet, no tenen molts clients catalans o espanyols, encara que sí que hi tenen molts proveïdors, aprofitant la importància del sector de l'automoció.

Amb aquesta estratègia, Bold vol arribar a ser referència mundial en la nova mobilitat sostenible des de Montmeló. Des dels seus inicis han obtingut beneficis i el 2022 van multiplicar per quatre la facturació de l'any anterior. I gairebé sempre amb recursos propis. "No em plantejo vendre el negoci, la meva visió és a molt llarg termini", conclou Carreras.

Avui et destaquem
El més llegit