BusUp busca 5 milions d’euros per entrar a Mèxic, els EUA i Alemanya

La startup de transport compartit per a empreses gestiona 200 rutes i 3.600 passatgers al dia a l’Estat espanyol, Portugal i Brasil

L'equip de BusUp, la startup que busca tancar una ronda de 5 milions d'euros per entrara a altres països | Cedida L'equip de BusUp, la startup que busca tancar una ronda de 5 milions d'euros per entrara a altres països | Cedida

BusUp gestiona transport compartit per a empreses en tres països actualment. Ara, però, la startup busca tancar una ronda de finançament de cinc milions d’euros abans de l’estiu per tal d’expandir el negoci i entrar a tres mercats nous: Mèxic, els Estats Units i Alemanya.

Aquests s’afegirien a l’Estat espanyol -on operen a Barcelona i Bilbao i preveuen començar a Madrid enguany-, Portugal -tenen presència a Lisboa- i Brasil -el principal mercat, amb rutes a São Paulo, Porto Alegre i, d’aquí poc, també Brasília-. En la nova ronda d'inversió volen donar entrada a fons de capital risc, tot i que els tres cofundadors i CEOs, Eva Romagosa, Àlex Canals i Rui Stoffel, mantindran la majoria del capital.

Més info: BusUp preveu tancar l'any amb 1,6 milions d'euros de facturació

La facturació de l'empresa el primer any de vida (el 2018) va ser de 300.000 euros, mentre que l'any passat va ser d'1,8 milions d'euros. Les previsions són ingressar nou milions enguany i entrar en beneficis el 2021. Actualment, gestionen més de 200 rutes i transporten uns 3.600 passatgers cada dia. BusUp està formada per 42 treballadors. 

Primer cas d'èxit

L’última fita que han marcat és el primer cas d’èxit a l’Estat espanyol, en concret al polígon de Can Sant Joan de Sant Cugat. Allà acaben de renovar el contracte amb tres grans empreses: Grifols, Roche i DXC Technology. La prova pilot que van implantar-hi l’any passat, doncs, continuarà.

De moment, compta amb dues rutes i 250 treballadors d’aquestes companyies registrats, fet que garanteix que l’ocupació dels autocars és del 65% de mitjana. Entre les firmes que ja han provat el servei hi ha Accenture, Siemens, Nestlé, Canon o Luis Vuitton.   

Els algoritmes i els operadors

La idea de BusUp des de la seva fundació és col·laborar amb les empreses tradicionals del sector: ells posen la tecnologia i les companyies posen els autocars. Així, tenen acords amb diversos operadors. "En realitat no competim amb el sector tradicional, sinó que els tornem a les empreses els clients que van perdre fa anys”, explica Romagosa en un acte amb periodistes. Però en lloc que cada empresa tingui el seu propi servei d'autocars, els treballadors de diverses empreses properes entre sí comparteixen vehicle. 

Neix de la necessitat de complementar el transport públic, que no pot adaptar-se a les necessitats de tots els ciutadans, i de la tendència a reduir l'ús del cotxe. "Els joves no volen tenir cotxe i les empreses que estan en polígons o zones més allunyades dels centres urbans tenen problemes per atreure nous treballadors", expliquen els responsables de BusUp. Per tant, no és suficient oferir un sou millor, sinó que l'única solució és posar transport, "però un autocar és molt car; si es comparteix, no ho és tant".

El servei el pot pagar l'empresa completament o compartir-ne el cost amb els treballadors que l'utilitzen; és la companyia qui decideix quin percentatge cobreix cadascú. Uns algoritmes dibuixen les rutes tenint en compte la demanda que hi ha a cada ciutat. Segons les rutes, l'operador que faci una millor oferta s'ocuparà de prestar el servei d'aquest trajecte. 

Menys cotxes

Els fundadors de BusUp calculen que un 78% dels usuaris de la solució són antics usuaris de cotxe. "La motivació dels més joves per fer servir la plataforma d'autocars compartits és la sostenibilitat; els treballadors de mitjana edat s'hi apunten per un tema d'eficiència de temps -i aquí entren molts directius, que poden aprofitar el trajecte per anar avançant feina, per exemple-; la gent gran, ho fa per comoditat", explica Romagosa. 

Els autocars que operen amb BusUp solen anar una mitjana d'un 65% carregats: "Això permet que es treguin uns 33 cotxes de la carretera per a cada autocar". El cost per persona d'aquest servei -que paga l'empresa íntegrament o de manera compartida amb el treballador- és d'entre 90 i 120 euros mensuals.   

Més informació
BusUP pels treballadors dels polígons del Vallès
BusUp, el Blablacar per a empreses
Avui et destaquem
El més llegit