• Empresa
  • Un cafè de tu a tu i “sense filtres” amb el director

Un cafè de tu a tu i “sense filtres” amb el director

Com es pot millorar l’'engagement' dels treballadors amb una empresa? El cas de Sant Joan de Déu, Affinity Petcare i Simon

Cristina Verdú, responsable de comunicació interna i 'engagement' d'Affinity Petcare a l'Engagement Day 2024 | Cedida
Cristina Verdú, responsable de comunicació interna i 'engagement' d'Affinity Petcare a l'Engagement Day 2024 | Cedida
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
04 de Juny de 2024
Act. 05 de Juny de 2024

Com fer que els treballadors sentin els colors d'una empresa? Com crear connexions emocionals de valor entre equips? I, sobretot, com contribuir a un entorn laboral saludable? Qui té un paper clau en l’augment de l’engagement és la comunicació interna de les organitzacions, una de les "grans oblidades", però que amb el pas del temps està guanyant protagonisme. Per entendre’ns, de ser una comunicació merament informativa, fins a convertir-se en una "palanca de canvi". I un spoiler inicial, és vital la transparència a una empresa, el reconeixement i el feedback constructiu dels treballadors, sense oblidar l'escolta activa i el pols del moment. I atenció als cafès “sense filtres” i individuals amb els directius, l’última “petita revolució” del departament de recursos humans en les corporacions.

 

Qui ha aprofitat l’auge de la comunicació interna per abordar-la en profunditat ha estat l'Engagement Day 2024, un esdeveniment organitzat per Both People & Comms, juntament amb Foment del Treball i l'Associació Catalana de Direcció de Recursos Humans, amb l'objectiu de “crear connexions autèntiques amb els públics interns i externs”. I, una de les ponències estrella, ha estat la inicial, presentada per Lucia Zovich, amb el diàleg d’Anna Albert, cap de comunicació interna i cultura de Sant Joan de Déu, Cristina Verdú, responsable de comunicació interna i engagement d'Affinity Petcare i Natalia Pérez, global internal communications manager de Simon.

 

Sant Joan de Déu i la complexitat dels 3.400 treballadors

L'Hospital Sant Joan de Déu és un dels centres referents de Catalunya i Europa | Cedida
L'Hospital Sant Joan de Déu és un dels centres referents de Catalunya i Europa | Cedida

Anna Albert és la responsable de liderar la comunicació interna de Sant Joan de Déu, un hospital àmpliament conegut pels catalans i que compta amb 3.400 professionals amb perfils extremadament diferents. De fet, porten a terme més de 320.000 consultes anuals, assisteixen a 3.400 parts i tenen pacients de 90 països del món. Es tracta d'un dels primers hospitals pediàtric d'Espanya i el quart d'àmbit europeu. El propòsit? Molt clar, "curar i cuidar als pacients".

Entre els principals reptes del departament de l'hospital té a veure amb la varietat de perfil dels treballadors, majoritàriament "actius, diversos, vocacionals i que poden estar en actiu les 24 hores del dia", segons Albert. És a dir, l'hospital "mai s'atura". Hi ha des d'infermers, auxiliars, metges, personal tècnic de laboratori i perfils d'àrees funcionals. I també professionals que es desplacen a casa dels infants per millorar els tractaments. Avantatges? Facilitat per retenir el talent perquè “com que som un Hospital monogràfic en l’àmbit pediàtric, és un Hospital atractiu pels perfils assistencials que volen fer carrera en aquest àmbit” i "el quart del rànquing europeu" i engagement amb els treballadors, sobretot els més sèniors.

Els cafès amb la direcció permeten rebre un 'feedback' constant i poder comunicar l'estratègia i la cultura de l'organització

Això sí, la responsable de comunicació interna també apunta els reptes pendents i que té a veure amb la generació Z, sobretot. Es tracta de “seduir-los” i d'aquí que hagin promogut una estratègia des de l’àrea de comunicació interna per evitar la fuga de talent. Per tant, a part de les enquestes de satisfacció personal, han impulsat entrevistes en profunditat i cafès amb la direcció, que consideren un "win-win" per les dues parts, ja que els permet rebre un feedback constant i també poder comunicar l'estratègia i la cultura pertinent amb proximitat. També ho acompanyen d'una presentació anual del CEO, diversos fòrums, reconeixement als treballadors que porten 25 anys i fan accions per "donar protagonisme" al dia de cada professional, des del d'infermeria fins al de medicina. Per exemple, el 12 de maig és el dia internacional de la infermeria. 

Les mascotes com a punt de partida

Affinity Petcare és una de les companyies líders en 'pet food' | Cedida
Affinity Petcare és una de les companyies líders en 'pet food' | Cedida

Per reptes, els de Cristina Verdú, responsable de comunicació interna & engagement d'Affinity Petcare. Des de fa dos anys i mig lidera l'àrea d'una organització que es dedica al pet food i té 1.200 treballadors arreu del món. Verdú es va incorporar en una època que "no era fàcil", encara amb els estralls de la pandèmia de la covid-19 i en un context de molt creixement, nous fitxatges i transformació organitzacional. En arribar va voler fer una enquesta de clima laboral i es va adonar que hi havia "carències". Els treballadors explicaven que sentien desconnexió, que necessitaven viure el propòsit d'Affinity Petcare als passadissos i que sentien "certa falta d'estratègia i coherència en la comunicació".

Mans a l'obra i després de diverses reflexions va optar per una estratègia de cocreació amb els treballadors, per incorporar al centre de tot el propòsit. És a dir, "alimentant vincles saludables" i apostar per la humanització de les mascotes per connectar emocionalment amb els empleats. Van comptar amb voluntaris, van fer noves iniciatives i van fomentar un relat corporatiu que incorporés les prioritats de l'àmbit de negoci i l'esperit d'Affinity. Igual que Sant Joan de Déu, també aposten pels cafès entre treballadors i alts directius, que també els fan virtuals. I sembla, segons l'experta, que els està funcionant i és una de les "mesures estrella".

El repte de l'olotina Simon i la nova seu

La nova seu corporativa de Simon al barri del Poblenou de Barcelona | Cedida
La nova seu corporativa de Simon al barri del Poblenou de Barcelona | Cedida

Qui també va comptar amb un repte d'"enorme envergadura" va ser el cas de la catalana Natalia Pérez, global internal communications manager de Simon. L'empresa familiar, originària d'Olot, s'havia de mudar d'oficina a Barcelona i això comportava moure i canviar el dia a dia de més de 350 treballadors de la capital comtal. Una tasca que no és fàcil. Pérez ho va aprofitar per comunicar, encara millor, la transformació de la companyia i la visió cultural de la direcció, basada en la col·laboració, el benestar, la innovació i sostenibilitat, en un camí que no ha estat "flors i violes" i ha durat cinc anys. El 2023 van estrenar les noves oficines al barri del Poblenou i pel camí van aprofitar per explicar tots els avanços als treballadors, van poder visitar les obres i van haver de lluitar contra la famosa "resistència al canvi". Com implementar el concepte d'open desk? Com apostar per la mobilitat sostenible? Com lluitar contra la nostàlgia i els records del passat? 

Com canviar d'oficina i lluitar contra la famosa "resistència al canvi"? El cas de l'olotina Simon

L'experta en comunicació interna va impulsar un storytelling amb sentit de l'humor, amb actors i protagonistes per abordar els canvis cap a la nova oficina i van fer una festa d'inauguració "memorable". I és que, a parer de Pérez, "no es pot subestimar el poder dels esdeveniments". Ni tampoc, el potencial de la comunicació interna.