• Empresa
  • La Cambra de Comerç de Terrassa impulsa les empreses cap a la sostenibilitat competitiva

La Cambra de Comerç de Terrassa impulsa les empreses cap a la sostenibilitat competitiva

Des de la Cambra realitzen l’avaluació inicial de les pràctiques ESG, assessoren i orienten per formar als empleats sobre la seva importància

La Cambra de Comerç de Terrassa afronta el repte de transformar la percepció de la sostenibilitat | Cedida
La Cambra de Comerç de Terrassa afronta el repte de transformar la percepció de la sostenibilitat | Cedida
Ana M. Gonzalez, periodista de VIA Empresa
Periodista
11 de Setembre de 2025 - 05:30

La sostenibilitat s’ha convertit en una obligació per a organitzacions de totes les dimensions. La Directiva Europea CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) establia inicialment que les empreses de més de 250 treballadors havien de reportar detalladament les seves pràctiques ESG. Tanmateix, la norma es troba actualment en revisió i la seva aplicació s’ha endarrerit: en una primera fase, només afectarà les empreses amb més de 1.000 treballadors. Això inclou informació sobre emissions de carboni, ús de recursos, aspectes socials, entre d’altres. L’objectiu continua sent clar: millorar la transparència i la coherència de les dades de sostenibilitat, fent-les més accessibles i comparables.

 

Tanmateix, el 2025 ha arrencat en un context internacional canviant que modifica les prioritats empresarials. Als Estats Units, les polítiques de l’administració Trump apunten a reduir regulacions i a desfer iniciatives en favor de la sostenibilitat, cosa que contrasta amb la creixent implantació dels criteris ESG arreu del món. Aquesta diferència genera una situació complexa per a les empreses que operen en ambdós mercats: mentre Europa reforça els seus estàndards ESG, les empreses han d’adaptar-se a normatives contradictòries i afrontar una major incertesa sobre el futur de la inversió sostenible.

Pereira (Cambra de Terrassa): “Cal passar de veure la sostenibilitat només com una obligació normativa a reconèixer-la com una eina de competitivitat”

Davant aquest escenari, la Cambra de Comerç de Terrassa afronta el repte de transformar la percepció de la sostenibilitat. “Cal passar de veure la sostenibilitat només com una obligació normativa a reconèixer-la com una eina de competitivitat”, explica Marianella Pereira, responsable de serveis de desenvolupament sostenible de la Cambra de Comerç de Terrassa. Segons Pereira, el primer pas és canviar la visió de les empreses perquè integrin la sostenibilitat no només com a compliment legal, sinó com un factor estratègic que pot reforçar la seva competitivitat al mercat.

 

“És una oportunitat per diferenciar-se”

En la mateixa línia, Daniel González, responsable de serveis de comerç internacional, subratlla la importància de la sostenibilitat com a factor estratègic: “Intento fer veure que, malgrat les contradiccions normatives actuals, la sostenibilitat continua sent un element clau en els tres vessants de l’ESG. És essencial entendre-ho abans que altres països, com la Xina o els Estats Units, prenguin la davantera. Cal ser conscient que això és una oportunitat per diferenciar-se i no quedar-se enrere".

A curt termini, les empreses afronten la necessitat de transformar-se en clau de sostenibilitat, tal com ja ho van fer en el seu moment amb la digitalització. La gran pregunta és si aquest canvi es farà només per obligació normativa o per un veritable convenciment. “Des de la Cambra volem ajudar a fer que aquest convenciment arreli, perquè les empreses entenguin que la sostenibilitat també és competitivitat i valor”, apunta Pereira.

González (Cambra de Terrassa): "Cal ser conscient que això és una oportunitat per diferenciar-se i no quedar-se enrere"

Les obligacions normatives aniran en augment i no afectaran únicament les grans corporacions, les pimes també hauran d’adaptar-se. Segons Pereira, per a elles, el repte és doble, ja que el posicionament en sostenibilitat marcarà una diferència clara. “Una empresa preparada i amb recorregut fet serà molt més competitiva que una que no. Per això, incorporar la sostenibilitat en el model de negoci i en el pla estratègic de direcció ja no és opcional, és una aposta imprescindible per al futur”.

D'aquesta manera, des de la Cambra de Comerç de Terrassa realitzen l’avaluació inicial de les pràctiques ESG, assessoren i orienten per formar als empleats sobre la seva importància, per implementar les mesures i establir sistemes per comunicar les accions sostenibles de l'empresa.