Els carretons que enlairen empreses de tot Catalunya

Servei va ser dels primers a llogar maquinària elevadora per la indústria catalana en els anys 70

La família Gabarró amb l'actual directora general, Sofia Gabarró (tercera per l'esquerra), i el fundador Ramon Gabarró. Amb Lídia Frias, directora de Serveis Territorials d'Empresa i Ocupació de Barcelona de la Generalitat (quarta per l'esquerra).  A l'esquerra, la germana i la mare de Sofia Gabarró | Cedida La família Gabarró amb l'actual directora general, Sofia Gabarró (tercera per l'esquerra), i el fundador Ramon Gabarró. Amb Lídia Frias, directora de Serveis Territorials d'Empresa i Ocupació de Barcelona de la Generalitat (quarta per l'esquerra). A l'esquerra, la germana i la mare de Sofia Gabarró | Cedida

Llogar carretons elevadors a empreses industrials catalanes va ser la idea que va portar a Ramon Gabarró Badia a fundar Servei. Tot plegat s'origina el 1973 per donar servei a l'empresa familiar de fusta, que era un dels referents del sector. Cinquanta anys després, tenen una flota de lloguer d’unes 1.200 màquines i facturen més de 9 milions d'euros anuals.

Obrint camí

Ramon Gabarró va veure en primera persona la necessitat puntual de moltes empreses de disposar de carretons elevadors, per fer front a una comanda imprevista o l'avaria de la seva maquinària. I així és com va decidir impulsar Servei a Sabadell amb la idea d'oferir aquests equipaments a indústries de l'entorn.

Gabarró: “A Catalunya, el sentit de la propietat estava molt arrelat i no es llogava tant”

“Al principi, hi havia empreses que ens llogaven carretons per una necessitat puntual, però ben aviat van venir les multinacionals, que veien la necessitat de delegar a empreses externes la gestió d'aquestes eines”, explica Sofia Gabarró, directora general. I és que justament van ser les multinacionals estrangeres instal·lades al país les que van fer créixer el negoci els primers anys.

“A Catalunya, el sentit de la propietat estava molt arrelat i no es llogava tant”, recorda Gabarró, que afegeix: “Els nostres clients eren sobretot grans multinacionals, entre les empreses catalanes érem residuals”. I Servei van ser dels primers a entrar en el negoci del lloguer, especialment centrat en la indústria.

Quan t'intenten copiar

El lloguer de carretons elevadors va anar a més i cada vegada més empreses locals hi apostaven. Era un negoci a l'alça. Fins que Servei es va trobar una competència inesperada: “El nostre proveïdor de carretons es va convertir en el nostre principal competidor. Va veure que era el mateix vendre que fer un rènting a llarg termini”. Fins i tot, explica Gabarro, va aprofitar informació interna fent-ne un ús de “mala praxi”.

Eren els anys 90 i el que hauria pogut ser un cop molt dur, va acabar sent una oportunitat, com passa sempre amb els negocis que sobreviuen i creixen al llarg del temps. De fet, la directora general de Servei resumeix la filosofia de l'empresa: “Ganes de treballar i tirar endavant. Davant de circumstàncies adverses, mirar endavant i no queixar-se”.

Enlairar les persones

“Ens vam reinventar i vam incorporar les plataformes elevadores”, explica Gabarró, que emfatitza que des de llavors el seu negoci ha consistit en llogar maquinària i eines per elevar persones i coses. Fins a més de 40 metres.

A més, també s'encarreguen dels manteniments i reparacions i va molt més enllà del sector industrial. Han entrat a l'agricultura, muntatge d'espectacles, construcció, sector públic...: qualsevol activitat que requereixi elevar persones o objectes.

Novament pioners

Si als anys 70 van ser dels primers en pensar en el lloguer d'aquesta maquinària, més endavant Servei van tornar a innovar amb la geolocalització de les seves màquines al 2008. Igual que dècades enrere, no va ser una aposta clara per tothom: “Es va veure amb cert recel, es pensaven que volíem controlar més”.

Però Gabarró tenia clara la decisió, ja que la tecnologia era una gran aliada per poder gestionar una flota tan gran de la manera més eficient i sense perdre temps, a més de poder millorar el manteniment i el seu ús. I els seus números ho justifiquen: durant el 2022 van realitzar 21.000 moviments de màquines i gestionen una cartera amb uns 5.000 clients.

La millor empresa de carretons

Les entregues i recollides han de ser precises per no perdre ni fer perdre temps, que són diners. Per Gabarró, una de les claus que els ha fet créixer ha estat el servei: “Som una empresa molt més àgil i el bon servei, és el que ens caracteritza”. Per tal de millorar el seu servei al client, disposen de cinc seus a Sabadell, Vic, Tarragona, Lleida i Girona per ser més propers. Uns atributs que els han valgut per guanyar el guardó a l’empresa de carretons de l’any dels premis Movicarga, els més reconeguts a l’Estat en aquest sector.

A més, també destaca el fet de mantenir-se com a empresa familiar: “No depenem de cap fons i això ens dona flexibilitat, una manera de fer i uns valors propis”. Tot i això, tenen clar el camí: “No ens ho podem creure, no podem viure dels èxits del passat”. La constància, el (no) secret de l'èxit que comparteixen la gran majoria d'històries empresarials de país.

Avui et destaquem
El més llegit